Destiny är trots sina tillkommakortanden ändå ett bra spel. Samlande och skjutande i en suverän blandning som efter senaste expansionen ser ut att vara på rätt köl. Dessutom är Destiny ett väldigt modernt spel, som involverar spelare, spelarklaner och chansen att spela och hänga med folk från internet så som sig bör anno 2015. Faktum är att delar av designen i senaste expansionen House of Wolves på ett sätt mer eller mindre förutsätter att du även sträcker dig utanför spelet, in i forum och sökmotorer, för att få en fungerande upplevelse.

Om du är i ett område och deltar i ett av de nya eventen kommer du om du lyckas bli belönad med en nyckel som varar i 90 sekunder. Med denna kan du låsa upp en hemlig kista, som också den existerar i 90 sekunder, om du kan hitta den. “Gott så, vart kan jag tänkas hitta kistan då?”

Synd, spelet golar inte. Ta nyckeln och åk runt och leta. Och förresten, den kan finnas på ett av fem olika ställen, så när du väl hittat den första platsen är den förmodligen inte där nästa gång. Så du får leta igen, helt på måfå, med sekunderna rinnande ur nävarna på dig. I bästa fall dyker nån som vet om gömställena upp och slåss med dig, så är det bara att ta rygg på henom.

Ether chest

Jag var nyss där själv, som en borttappad femåring på Ica Maxi letande efter sin mamma
Men utan hjälp? Vad gör en där en sitter med smartmobilen i näven? Tar upp kartan någon Destiny-nörd gjort så klart. Och jag skulle vilja påstå att Bungie nästan litar på att de kan designa något lökigt och sen låta spelarna hjälpas åt att lösa det. De kanske inte är fullt så cyniska, men ponera då att det här var 1991? Hade de i ett liknande belöningssystem tryckt ut tidsinställda skattkistor på kartan utan någon form av kompass eller ledtråd? Om så var fallet tror jag att de skulle ha fått skit för orättvis och dålig design av de som efter en lång kamp stapplat runt och letat efter kistan. Tro mig, jag var nyss där själv, som en borttappad femåring på Ica Maxi letande efter sin mamma.

När jag drar mig till minnes liknande element ur exempelvis World of Warcraft så vet jag att det alltid fanns någon form av indikator. En ledtråd i en text, några landmärken eller nått spöke att följa efter. Självklart fanns tydliga kartor och guider på nätet, men dessa behövdes inte i samma utsträckning. Destiny är dessutom ett prestationsbaserat spel där saker ska gå snabbt och nyckeln till framgång är att kunna farma effektivt. Jag tror att Bungie vet om detta och att spelare kommer ha fixat en youtube-guide och färgranna kartor inom loppet av 24 timmar. Så varför lägga ner möda på att låta Peter Dinklage säga “varmare… varmareee… nu blev det kallt igen”.

Tror ni fler utvecklare gör liknande saker nu för tiden, där de stoppar ut belöningar och annat på kartan utan att ha någon egentligen hänvisning inuti spelen? Är detta en form av uppmuntrande till samarbete och communitybyggande i vår tid? Har tillgången till information påverkat hur hemligheter i spel designas?

Ether Map

Detta är förstås lösa funderingar, men jag tycker definitivt att det finns ett glapp. Inte en jävel sätter sig och lägger 6 timmars letande i 90 sekunders-stötar varje halvtimme på att försöka hitta lysande kistor på kartan för att det är så spelet är designat. Ibland märks det att både spelare och utvecklare har outtalat kontrakt gällande detta, speciellt i detta fall då det känns som att Bungie inte ens försökt. Men det fungerar ändå sömlöst och utan några större protester eftersom det är så det fungerar nu för tiden. Times they are a-changing.