Den här texten är en fortsättning på min videokrönika om våld i TV-spel.

Är våld i TV-spel dåligt? Det är en fråga som jag känner mig rätt färdig med. Den är för bred, för svepande, och helt ärligt ointressant. Men det jag kan säga är att våld i TV-spel ibland har en negativ inverkan på själva spelupplevelsen.

När man diskuterar effekten av våld i TV-spel så tas det ofta lite för givet att de två motpolerna är gott vs nyttigt. Det vill säga “våld är dåligt för oss” mot “men det är ju så kul!”. Men ibland förtar våld i spel faktiskt en del av det som är roligt. Så i den här texten vill jag helt ignorera spelvåldets harm, och istället fokusera på tre stycken spel där våldets prevalens direkt gjort en central aspekt svagare.

The Last of Us Part II

Våldet i gameplayet underminerar spelets poäng

The Last of Us Part II var ett sådant där spel som ville säga någonting. Det hade en poäng det ville göra, och det gjorde den. Gott så. Tyvärr var den poängen “våld är ganska keff”, vilket kraftigt underminerades av att hela spelets gameplay var centrerat runt ditt våldsverkande.

Det här hade inte nödvändigtvis behövt vara ett problem. Att vända dina handlingar mot dig är en idé som har fungerat förr, och den kunde säkert har gjort det här med. Men för det första så är det ganska uppenbart fler än jag som börjat tröttna på spel som säger “döda den här karaktären för att komma vidare” för att sedan titta besviket på dig och säga “titta nu vad du gjorde”. Och för det andra så var The Last of Us Part II kul att spela.

Naughty Dog är väldigt bra på att göra engagerande actiongameplay och därför är det väldigt engagerande och roligt att spela The Last of Us Part II. Varje konfrontation med någon av spelets fiender är ett roligt litet våldspussel som det är skoj att lösa, vilket skapar en sådandär ludonarrativ dissonans. Storyn säger att våld är hemskt, gameplay säger att våld är skoj.

Hur skulle de då ha löst det? Genom att göra spelet tråkigare? Nja, kanske inte riktigt. Men man hade nog behövt närma sig speldesignen från en ganska radikalt annorlunda vinkel. Istället för att kasta horder av fiender på oss.

Uncharted

Våldet går i konflikt med karaktären

Jag lovar att jag inte gick in i den här texten med syftet att sänka Naughty Dog. Jag gillar verkligen Naughty Dog’s spel och har gjort så sedan barnsben. Jag tror att det faktum att de hamnar på den här listan två gånger beror på att de helt enkelt är jävligt bra på att berätta historier. Och har man större berättarmässiga ambitioner så kommer man också stöta på fler konflikter mellan handling och gameplay.

Uncharted är en väldigt skoj serie (det första spelet exkluderat) med en väldigt härlig huvudkaraktär. Han är charmig, rolig, lite av ett rövhål men på det där sättet där man inte kan låta bli att gilla honom ändå.

Han är också, som jag inte är först i världen med att peka ut, en fullständig massmördare. Han dödar så många människor. Hela tiden. Bara en ohemul mängd personer. Han borde avtjäna flera livstider i fängelse, och det faktum att han inte är gravt traumatiserad av vad han gjort är en enorm röd flagga.

När man spelar spelet är det så klart inte meningen att man ska tänka så. Mördandet som görs existerar till stor del separat från handlingen. Men det går inte att komma ifrån att det sticker lite i ögonen. Handlingarna du utför som Nathan Drake går rakt emot hans karaktär, och tar i alla fall mig ur spelet.

Jag säger inte att han helt borde undvikit att göra död på folk, hans förlaga Indi har även han några skelett i sin garderob. Men jag tror att även Indiana Jones skulle kännas lite off ifall han gick loss som en adrenalinstinn Sylvester Stallone med ett maskingevär i händerna.

Ska vi vara helt ärliga så är segmenten i Uncharted där man ska skjuta ihjäl skurkhordar bland de svagaste genom hela serien, så jag tror inte ens det vore så svårt att skära ner och stuva om dem. Konfrontationerna med fiender blev riktigt bra först när de blev mer smyg-fokuserade, så om man bara såg till att Nathan knockade lite fler människor utan att mörda dem, så hade spelen enbart tjänat på det.

GTA V

Våldet gör det svårare att leva sig in i berättelsen

GTA V är det första GTA-spelet jag någonsin tagit mig igenom. Och det är ett väldigt bra spel. Men också, det är för våldsamt.

Att klaga på våldet i GTA, nyskapande, jag vet. Men det här handlar inte om att spelet är en mordsimulator som korrumperar ungdomen, utan att spelets fokus på eldstrider inte funkar alls med spelets berättelse.

Handlingen i GTA V är centrerad kring heists. Spelets tre huvudkaraktärer jobbar genom berättelsen tillsammans för att verkställa en rad avancerade stölder, och fokus ligger på att planera, förbereda och utföra dem. Vilket är skoj! Det är en välskriven berättelse med välskrivna karaktärer och när det är som allra bäst känner jag mig verkligen som en mästerbrottsling som genomför en vågad stöt.

Men så kraschar eldstriderna in som ett fyllo i en porslinsbutik och sliter mig ur berättelsen. Inte alla eldstrider, så klart. Ibland känns de motiverade och funkar kalas. Men de är bara för många och för långa. Helt plötsligt, mitt i din välplanerade stöt, så uppstår ett mindre inbördeskrig där du skjuter ihjäl en sisådär femtio pers. Och när stöten sen är över verkar till och med handlingen försöka ignorera att det hände, och alla karaktärerna pratar mest nöjt om hur bra det gick att göra brott.

GTA V har seriens bästa actionsegment, med bred marginal. Det känns för första gången i seriens historia inte som att spelet aktivt motarbetar dig när du har ett vapen i händerna. Så det är inte att eldstriderna är dåliga som är problemet, utan att de inte passar in. Och Rockstar är redan otroligt bra på att bygga spelmekaniker som inte bara är skjutande, så om de bara hade vågat förlita sig på att det skulle räcka, och dragit ner på pangandet, så hade det förhöjt hela spelupplevelsen.

Sådär, vänner. Nu känner jag att jag har avhandlat våld i spel tillräckligt för ett bra tag framöver. Dags för er att hoppa ner i kommentarerna och förklara varför jag har fullständigt fel. Vi ses där!

 

Detta inlägg är en del av Svamprikets krönikevecka, där vi publicerar krönikor varje dag från måndag till fredag. Berätta gärna vad du tycker om temaveckan i kommentarsfältet nedan eller direkt på vår Discord-server.