Vissa veckor dominerar en av speljättarna nyhetsflödet och denna vecka är det Sony. Inte nog med att branschveteranen Jade Raymond startat studio under Playstation-paraplyt efter vändan hos Google Stadia, Sony har dessutom visar upp kontrollerna till sitt nästa VR-headset – OCH meddelat att man köper den anrika fightingspelsligan EVO. Vi önskar alla andra potentiella nyhetsmakare bättre lycka nästa gång.

Här är kontrollerna till nästa Playstation VR

Nya Playstation VR-kontroller

De nya kontrollerna blir förhoppningsvis ett klar förbättring från de urusla Move-kontrollerna. Bild: Sony

Det blir ett VR-headset även till Playstation 5, och även om detaljerna är knapphändiga i nuläget har Sony visat hur kontrollerna till det är tänkta att se ut. I ett inlägg på den officiella Playstation-bloggen visar radar man upp ett antal funktioner. Den sfär-formade kontrollen ska bland annat ha motstånd i trigger-knapparna, precis som Dualsense, och även samma haptiska feedback. Dessutom ska den, utöver de vanliga Playstation-knapparna även känna av fingerplacering. Kontrollernas rörelser ska spåras av själva headsetet, istället för av kameran, som kände av Move-kontrollerna till den första versionen av Playstation VR.

Utöver kontrollerna är inte mycket känt om nästa Playstation VR. Men det kommer att kopplas in med bara en sladd – och släpps inte i år.

Niklas tankar: De två sämsta sakerna med Playstation VR, ett i övrigt bra VR-headset, är sladdarna och Move-kontrollerna. Jag kan inte vara ensam om att tycka det, särskilt inte eftersom det är de två förändringar man först gått ut med. Som vissa av er vet är jag i grunden rätt så skeptisk till VR, och tycker på sin höjd att det kan vara småkul ibland. Men när jag läser om nästa Playstation VR kan jag inte annat än att bli lite, lite, lite sugen. Det återstår såklart att se hur mycket bättre det faktiskt blir, men kontrollerna ser ut att kunna vara ett stort steg i rätt riktning.

Efter Stadia – Jade Raymond startar studio med Playstation

Jade Raymond

Jade Raymond bossar över nya studion Haven. Bild: ZCooperstown/Wikimedia Commons

Branschveteranen och Assassin’s Creed-medskaparen Jade Raymon lämnade Google när de stängde ner sin interna spelutveckling till Stadia tidigare i år. Nu har hon startat en ny studio under Playstation-paraplyt, Haven. Det skriver Raymond i ett inlägg på den officiella Playstation-bloggen.

”Många av de begåvade spelutvecklare jag har jobbat med i åratal (och älskar djupt!) slår sig ihop för att göra det som är vår passion”, skriver Jade Raymond i inlägget, något som skulle kunna betyda att några av de  runt 150 personer som påverkades av att Stadia Games and Entertainment stängdes ner följt med till Haven.

Det är ännu hur stor studion är, eller vilken sorts spel Haven har tänkt att släppa i framtiden, men att gå ihop med Playstation gör det troligt att man åtminstone kommer att få fullfölja och släppa spel, något som Raymond fått möjligheten att göra sedan The Mighty Quest for Epic Loot från 2015.

Niklas tankar: Jag hoppas så innerligt att Jade Raymond äntligen kan få släppa ett spel. Hon var ett jättenamn när det begav sig och har varit med och skapat såväl Assassin’s Creed- som Watch Dogs-spelen. Men snacka om att ha haft otur med vilka studior och projekt hon jobbat med! Jag är väldigt nyfiken på vad Haven har i tankarna när det kommer till spel. Den som väntar på något gott.

Sony köper fightingspelsligan Evo

Evolution Championship Series, numera känt som Evo, blir en del av ”Playstation-familjen” sedan fightingspelsligan köpts upp av Sony Interactive Entertainment och New Esports Venture. Det meddelade de två företagen under veckan som gick. Tävlingen Evo kommer dessutom att återuppstå, efter att den tidigare chefen Joey Cuellar anklagats för sexuella övergrepp, med en onlinetävling i augusti. Evo-grundarna Tony och Tom Cannon kommer att vara kvar som rådgivare och skriver i ett uttalande på Twitter att ”vi vidtar alla tillgängliga åtgärder för att se till att våra communitymedlemmar alltid behandlas med den respekt, värdighet och anständighet de förtjänar”.

Evo startade som en Street Fighter-turnering 1996 och har sedan dess växt till ett jätteevent med turneringar i en rad olika fightingspel som samlar spelare och publik från hela världen.

Niklas tankar: Jag har aldrig lyckats lära mig ett fightingspel ”på riktigt”, utan mest spelat för skojs skull. Men jag ser ändå fram emot Evo varje år. Inte så mycket för själva matcherna, som för dramat, de färgstarka karaktärerna och känslorna som kommer fram när e-sport spelas en mot en på riktigt hög nivå. Det kommer såklart inte vara riktigt samma sak med en onlineturnering, men i dessa tider får vi ta vad vi kan få. Men den viktigaste frågan här är väl ändå: Om Evo blir en del av ”Playstation-familjen”, vad händer då med Smash?