Den stora snackisen under veckan som gick var utan tvekan Kotakus långa artikel om varför Anthem blev allt annat än ett bra spel. Den sätter fingret på stora problem hos såväl Bioware som i branschen i stort. Den tycker jag att ni ska läsa! Utöver det kollar vi på en konstig ny kontroll till PSVR, och att John och Brenda Romero ska göra spel med svenska Paradox Interactive.

Playstation VR får ny kontroll – för fötterna

Att förflytta sig i virtual reality har alltid varit ett problem och är ofta förknippat med krångliga kontroller och illamående. Det vill 3drudder ändra på genom att släppa en kontroll till Playstation VR – för fötterna. I ett inlägg på den officiella Playstation-bloggen går man igenom kontrollens funktioner.

Kontrollen, med samma namn som företaget, flyttar analogspakarna till en platta spelaren har fötterna på. När 3drudder släpps till Playstation VR den 17 juni kommer 25 spel att ha stöd för den. En version av 3drudder för PC finns redan på marknaden, och den är även kompatibel med Xbox Adaptive Controller.

Niklas tankar: När jag såg den här i början av förra veckan var jag övertygad om att det var ett aprilskämt – men icke. Och ju mer jag kollar på kontrollen desto mer ser det ut som något som faktiskt skulle kunna funka. Om den hjälper mot åksjuka som är så lätt att få i VR är jag inte övertygad om, men det ser lite kul ut. Men det bästa med den är nog ändå versionen till PC som går att para ihop med Xbox Adaptive Controller. Det öppnar för att fler med funktionsvariationer skulle kunna spela, både i VR och utanför.

Paret Romero gör spel med Paradox

Romero Games drivs av spellegendarerna John och Brenda Romero.

John och Brenda Romeros studio Romero Games har inlett ett samarbete med Paradox och ska släppa ett strategispel med den svenska utgivaren. Vad spelet går ut på eller handlar om är i nuläget okänt, men på spelets sajt ser det ut som att mer kommer att berättas på årets E3.

”Det här är ett projekt vi har velat jobba med länge, så det är extra spännande att vi kommer att samarbeta med Paradox Interactive för att förverkliga den drömmen”, skriver Brenda Romero om det hela i ett pressmeddelande.

John och Brenda Romero är legendarer i spelbranschen och ligger bakom spel som Doom, Quake, Jagged Alliance och Wizardry 8, men det nya spelet bygger inte på någon av de serierna, utan ska vara något helt nytt.

Niklas tankar: Bortsett från att båda makarna Romero ligger bakom fantastiska spel verkar de även vara urtrevliga personer som gör bra saker för spelbranschen i stort. Jag tror att kombon Romero Games och Paradox kan bli riktigt bra, och jag är supernyfiken på att få reda på mer om vad det kan bli för spel. Något historiskt med en twist, kanske? Hur som helst, den som lever till E3 får se.

Lästips: Därför blev Anthem en flopp

Läs om varför Anthem blev kass. Det är du värd!

Jag hade relativt höga förhoppningar för Biowares storsatsning Anthem, men blev gruvligt besviken. Det har jag verkligen inte varit ensam om, och nu har Jason Schreier på Kotaku skrivit en låååååååååång och uttömmande text där nuvarande och tidigare anställda på Bioware berättar om varför Anthem är allt annat än ett bra spel. Den tycker jag att ni ska ta er tid att läsa!

TLDR; Spelbranschen är fucked up, har ett stort identitetsproblem och folk kan inte förväntas fortsätta jobba på det här sättet.

Kotaku: How Bioware’s Anthem Went Wrong