Efter några turbulenta Gamestop-veckor har de flesta nu lämnat det bakom sig, och tillsammans blickar vi framåt mot ”riktiga” spelnyheter. I veckan som gick blev svenska Embracer Group ännu större när de köpte Borderlands-studion Gearbox. Stadia lägger ner sin interna spelstudio utan att ha släppt något. Till slut tittar vi på en riktigt fin, nedlagd, remake av Goldeneye 007, som gjort oväntad comeback.

Svenska Embracer Group köper Gearbox

Borderlands 3

Claptrap är svensk nu. Usch…

Det svenska jättespelföretaget Embracer Group har förvärvat Borderlands-studion Gearbox Software och dess utgivararm Gearbox Publishing. Det meddelade Embracer, som tidigare gick under namnet THQ Nordic, under veckan som gick. Affären är värd nästan 1,4 miljarder dollar och Gearbox-chefen och grundaren Randy Pitchford kallar det ”inte bara stimulans för talangerna på vårt medarbetarägda företag, utan drivande för den spännande framtid vi har planerat”. Han klargör även att affären inte kommer att påverka Borderlands-spelen, som ges ut av Take-Two.

Embracer Group blev i förra veckan även ägare till Aspyr Media och mobilspelsutvecklaren Easybrain och förfogar nu över 57 interna studior med över 200 spelfranchiser så som Saints Row, Dead Island, Metro och Goat Simulator.

Niklas tankar: THQ Nordic, nu Embracer Group, är en märklig historia. De har gått från att vara halvintressanta till ett jätteföretag med massor av intressanta studior och spel under bältet. Det rör sig främst om franchiser som är lite mindre, eller som kanske sett sina största glansdagar redan, men det finns mycket potential här. Nu är det upp till Embracer att visa att man kan och vill förvalta sina köp på bästa sätt.

Google stänger ner interna Stadia-studion

Google Stadia

Det blir tredjepartsspel för Stadia även i framtiden.

Stadia Games and Entertainment, Googles interna studio för utveckling av spel till streamingtjänsten Stadia, läggs ner. Det meddelade Stadia-chefen Phil Harrison i ett inlägg på den officiella Stadia-bloggen i förra veckan. Harrison skriver att Google kommer att fortsätta stödja utvecklingen av Stadia som tjänst, och istället hjälpa tredjepartsutvecklare att ta sina spel till plattformen.

Stadia Games and Entertainment grundades 2019, samma år som Stadia kom, och leddes av branschveteranen Jade Raymond. Nedläggningen av studion, som inte släppt några spel, påverkar runt 150 anställda, skriver Kotaku. Google säger att dessa i största möjliga mån ska omplaceras på annat håll i företaget. Raymond kommer dock att lämna Google.

Niklas tankar: Det ser ju inte… Jättebra ut för stackars Stadia. Redan innan tjänsten lanserades var det många (inklusive undertecknad) som tvekade på hur länge den skulle vara aktiv. Särskilt med tanke på Googles track record av att lansera tjänster man sedan prompt lägger ner. Det här ser inte direkt ut som ett steg i rätt riktning för Stadia, som, även om tekniken är imponerande, kämpat med att hitta en ordentlig spelarbas och ett rejält spelbibliotek. Streamingtjänster för spel kan vara fantastiskt, men kanske är det inte Google som kommer att äga den kakan i framtiden. Där ligger Microsoft mycket bättre till med sin streaming via Game Pass.

Nedlagd Goldeneye-remake nu även spelbar

En gång i tiden hade Rare långt gångna planer på att släppa en remake på Nintendo 64-klassikern Goldeneye 007, till Xbox 360. Men på grund av rättighetsproblem släpptes det färdiga spelet aldrig, och har ansetts varit förlorat sedan dess. Tills nu. I slutet av januari la youtubern Graslu00 upp en longplay på spelet, och nu har en spelbar version även dykt upp, något som Videogameschronicle ska ha varit först med att skriva om. Remaken, som skulle ha släppts till Xbox Live Arcade 2008, har förutom den omgjorda grafiken, även möjligheten att spelas med originalgrafiken från Nintendo 64. Remaken, som alltså inte kommer att släppas från något officiellt håll, flyter alltså runt på internet, åtminstone fram tills dess att de som äger rättigheterna till den bestämmer sig för att vidta åtgärder.

Niklas tankar: Det är verkligen inte ofta vi får chansen att ta del av ett i princip helt färdigt spel som sedan aldrig släpptes. Särskilt inte något så eftertraktat som en remake på en barndomsfavorit. Visst, det släpptes en version till Wii (och senare även andra plattformar) 2010, men jag vill minnas det som att det tog sig lite väl mycket friheter. Den här remaken ser verkligen ut som mer av en klassisk remaster, och på det där läskiga sättet som att det ser ut så som man tror sig minnas att originalet på Nintendo 64 såg ut. Vilket det ju verkligen inte gjorde. Kul att det har tagit sig ut i verkligheten, dock, även om jag troligtvis aldrig kommer att mäkta med att emulera det själv.