MTG laddar för köp av ESL

ESLMediekoncernen MTG, som äger bland annat Viasat och TV3, ryktas vara beredda att köpa e-sportsjätten Electronig Sports League, ESL. Enligt källor till sajten Breakit har MTG redan ett bud på bordet på ESL:s ägare Turtle Entertainment. Går affären igenom rör det sig troligen om en affär på flera hundra miljoner kronor.

Niklas tankar: Vi kickar igång veckans nyhetssvep med ett ämne jag personligen är väldigt dåligt insatt i. Vad jag dock vet är att e-sport är galet stort och växer så det knakar. MTG är redan erfarna i branschen och man hade en streamingstudio i samband med Dreamhack för två år sedan. Dotterbolaget Viaplay anordnar dessutom turneringar i bland annat Hearthstone.

Ett köp av ESL skulle troligen stärka MTG:s position på e-sportsmarknaden och öppna för fler och större turneringar i fler spel med större prispottar. Även om e-sportspelen inte är representativa för allt vad spel är tänker jag så här: Det som är bra för e-sport är bra för spel i stort. All uppmärksamhet spel kan få av “allmänheten” hjälper dem att nå ut till den stora massan.


Kvinnlig karaktär i Minecraft

I och med den senaste uppdateringen av Minecraft går det att välja att spela som en kvinnlig karaktär. Alex, som spelare kommer att kunna välja från start istället för den klassiska karaktären Steve, ändrar inte gameplay på något sätt, men har ett kvinnligt utseende och lite tunnare armar än sin manliga motsvarighet. “Gamle gode Steve representerar inte riktigt mångfalden hos vår spelarbas”, säger Owen Hill på Mojang till The Verge.

Niklas tankar: Du kanske tänker att en kvinnlig version av grundkaraktären är helt meningslös. Det går ju ändå att byta skin. Att lägga till en kvinnlig grundkaraktär är viktigare symboliskt än rent tekniskt då det säger att Mojang är medveten om sin spelarbas. Även om Notch själv sagt att Steve är könlös har hen i de flestas ögon alltid varit en snubbe. Att ge personer som hellre identifierar sig med en karaktär med kvinnligt utseende möjligheten att göra det är i min bok en no brainer, bra, och framför allt på tiden.


PC-show på E3

PC-gamer och AMD gör gemensam sak när de håller i en PC-show i samband med årets E3-mässa i Los Angeles. På tisdagen den 16 juni kommer Sean “[Day9]” Plott att hålla i showen där representanter från bland annat Blizzard, Paradox och Square Enix samt Gears of War-skaparen Cliff Bleszinski ska snacka om PC-marknaden och vart den är på väg. Info om framtiden för populära serier samt utannonseringar av nya spel utlovas.

Niklas tankar: En dedikerad PC-show är om något ett tecken på att PC är hetare än någonsin. Efter att konsolerna dominerat i många år är det dags för ett tronskifte. Som nybliven PC-ägare för första gången sedan tidigt 00-tal är jag glad som en fisk och hoppas att showen håller samma kvalitet som Sonys och Microsofts. Sean Plott är en skicklig underhållare, och de företag och utvecklare som än så länge presenterats är väldigt intressanta. Efter showen vet vi troligen mycket mer om vad Cliff Bleszinskis studio Boss Key pysslar med. Vad tror ni att vi får se under PC-showen?


Megasnabb Kickstarter-lycka

40 minuter, mer eller mindre, tog det för före detta Rare-folket på Playtonic Games att nå målet på 175 000 pund i sin Kickstarterkampanj för Yooka-Laylee. I skrivande stund har över 1,25 miljoner pund donerats till utvecklingen av spelet som ska bli en spirituell uppföljare till Banjo-Kazooie.

Niklas tankar: Det här måste vara något slags rekord. Visst, Double Fine lyckades väldigt väl med sitt Broken Age, men 40 minuter? Det verkar som att plattformsspel i tredjeperson inte är så döda som många har trott, precis som med peka- och klicka-äventyren. Jag har aldrig varit ett jättefan av Banjo-Kazooie, Jak & Daxter eller något av de andra spelen från den eran, men kan inte se någon anledning till varför ett välgjort spel i genren inte skulle ha en självklar plats i spelhyllan post Playstation 2.

En liten fundering dyker dock upp i mitt huvud när jag läser om Playtonics galna succékampanj, som dessutom inte är slut förrän om 43 dagar. Hur hanterar man att överskrida sitt mål tio gånger? Tänker om hela projektet? Gör spelet oändligt mycket större? Anställer väldigt många fler människor? Drar till en paradisö och super upp pengarna? Jag hoppas att succén inte strular till projektet för mycket, på samma sätt som när Broken Age växte exponentiellt i takt med att pengarna rullade in. Det lilla vi har sett av Yooka-Laylee ser ruggigt bra ut, hoppas det håller ända in i mål.