MTG laddar för köp av ESL

ESLMediekoncernen MTG, som Àger bland annat Viasat och TV3, ryktas vara beredda att köpa e-sportsjÀtten Electronig Sports League, ESL. Enligt kÀllor till sajten Breakit har MTG redan ett bud pÄ bordet pÄ ESL:s Àgare Turtle Entertainment. GÄr affÀren igenom rör det sig troligen om en affÀr pÄ flera hundra miljoner kronor.

Niklas tankar: Vi kickar igÄng veckans nyhetssvep med ett Àmne jag personligen Àr vÀldigt dÄligt insatt i. Vad jag dock vet Àr att e-sport Àr galet stort och vÀxer sÄ det knakar. MTG Àr redan erfarna i branschen och man hade en streamingstudio i samband med Dreamhack för tvÄ Är sedan. Dotterbolaget Viaplay anordnar dessutom turneringar i bland annat Hearthstone.

Ett köp av ESL skulle troligen stĂ€rka MTG:s position pĂ„ e-sportsmarknaden och öppna för fler och större turneringar i fler spel med större prispottar. Även om e-sportspelen inte Ă€r representativa för allt vad spel Ă€r tĂ€nker jag sĂ„ hĂ€r: Det som Ă€r bra för e-sport Ă€r bra för spel i stort. All uppmĂ€rksamhet spel kan fĂ„ av ”allmĂ€nheten” hjĂ€lper dem att nĂ„ ut till den stora massan.


Kvinnlig karaktÀr i Minecraft

I och med den senaste uppdateringen av Minecraft gĂ„r det att vĂ€lja att spela som en kvinnlig karaktĂ€r. Alex, som spelare kommer att kunna vĂ€lja frĂ„n start istĂ€llet för den klassiska karaktĂ€ren Steve, Ă€ndrar inte gameplay pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men har ett kvinnligt utseende och lite tunnare armar Ă€n sin manliga motsvarighet. ”Gamle gode Steve representerar inte riktigt mĂ„ngfalden hos vĂ„r spelarbas”, sĂ€ger Owen Hill pĂ„ Mojang till The Verge.

Niklas tankar: Du kanske tĂ€nker att en kvinnlig version av grundkaraktĂ€ren Ă€r helt meningslös. Det gĂ„r ju Ă€ndĂ„ att byta skin. Att lĂ€gga till en kvinnlig grundkaraktĂ€r Ă€r viktigare symboliskt Ă€n rent tekniskt dĂ„ det sĂ€ger att Mojang Ă€r medveten om sin spelarbas. Även om Notch sjĂ€lv sagt att Steve Ă€r könlös har hen i de flestas ögon alltid varit en snubbe. Att ge personer som hellre identifierar sig med en karaktĂ€r med kvinnligt utseende möjligheten att göra det Ă€r i min bok en no brainer, bra, och framför allt pĂ„ tiden.


PC-show pÄ E3

PC-gamer och AMD gör gemensam sak nĂ€r de hĂ„ller i en PC-show i samband med Ärets E3-mĂ€ssa i Los Angeles. PĂ„ tisdagen den 16 juni kommer Sean ”[Day9]” Plott att hĂ„lla i showen dĂ€r representanter frĂ„n bland annat Blizzard, Paradox och Square Enix samt Gears of War-skaparen Cliff Bleszinski ska snacka om PC-marknaden och vart den Ă€r pĂ„ vĂ€g. Info om framtiden för populĂ€ra serier samt utannonseringar av nya spel utlovas.

Niklas tankar: En dedikerad PC-show Àr om nÄgot ett tecken pÄ att PC Àr hetare Àn nÄgonsin. Efter att konsolerna dominerat i mÄnga Är Àr det dags för ett tronskifte. Som nybliven PC-Àgare för första gÄngen sedan tidigt 00-tal Àr jag glad som en fisk och hoppas att showen hÄller samma kvalitet som Sonys och Microsofts. Sean Plott Àr en skicklig underhÄllare, och de företag och utvecklare som Àn sÄ lÀnge presenterats Àr vÀldigt intressanta. Efter showen vet vi troligen mycket mer om vad Cliff Bleszinskis studio Boss Key pysslar med. Vad tror ni att vi fÄr se under PC-showen?


Megasnabb Kickstarter-lycka

40 minuter, mer eller mindre, tog det för före detta Rare-folket pÄ Playtonic Games att nÄ mÄlet pÄ 175 000 pund i sin Kickstarterkampanj för Yooka-Laylee. I skrivande stund har över 1,25 miljoner pund donerats till utvecklingen av spelet som ska bli en spirituell uppföljare till Banjo-Kazooie.

Niklas tankar: Det hÀr mÄste vara nÄgot slags rekord. Visst, Double Fine lyckades vÀldigt vÀl med sitt Broken Age, men 40 minuter? Det verkar som att plattformsspel i tredjeperson inte Àr sÄ döda som mÄnga har trott, precis som med peka- och klicka-Àventyren. Jag har aldrig varit ett jÀttefan av Banjo-Kazooie, Jak & Daxter eller nÄgot av de andra spelen frÄn den eran, men kan inte se nÄgon anledning till varför ett vÀlgjort spel i genren inte skulle ha en sjÀlvklar plats i spelhyllan post Playstation 2.

En liten fundering dyker dock upp i mitt huvud nÀr jag lÀser om Playtonics galna succékampanj, som dessutom inte Àr slut förrÀn om 43 dagar. Hur hanterar man att överskrida sitt mÄl tio gÄnger? TÀnker om hela projektet? Gör spelet oÀndligt mycket större? AnstÀller vÀldigt mÄnga fler mÀnniskor? Drar till en paradisö och super upp pengarna? Jag hoppas att succén inte strular till projektet för mycket, pÄ samma sÀtt som nÀr Broken Age vÀxte exponentiellt i takt med att pengarna rullade in. Det lilla vi har sett av Yooka-Laylee ser ruggigt bra ut, hoppas det hÄller Ànda in i mÄl.