Hä blir ett något försenat nyhetssvep den här veckan, men ha förtröstan: nästa vecka är Niklas tillbaka och reder upp skiten!

Amazon utvecklar AAA-spel

amazon-gamestudios-logoAtt Amazon velat ge sig på spelbranchen är inget nytt. Men vad exakt det kommer att innebära är fortfarande lite oklart. Handlar det om att släppa Bejeweled-kopior till Fire TV, eller är det något mer på G?

I fredags dök det upp information som gav lite mer klarhet i den saken, när Amazon la ut en annons på Gamasutra där de sökte folk till sitt första, egna datorspel. Mer specifikt jagar Amazon utvecklare med AAA-erfarenhet och skryter om att de redan nu har folk som jobbat med Portal, World of Warcraft, BioShock, Half Life 2, Left for Dead, Dota 2, Halo, Infamous, Shadows of Mordor och The Last of Us (puh) på teamet.

Linus Tankar: Det är uppenbart att Amazon vill visa att de menar business. De vill vara väldigt tydliga med att det här inte är någon casualsatsning. Visst kan det låta lite väl storvulet med meningar som “If you want to be on the tip of the spear for game design and technology”, men samtidigt är det inte nödvändigtvis en överdrift. De verkar redan ha samlat bra mycket kompetent folk och har verkligen inga problem att få ihop kapital.

Jag är försiktigt nyfiken, men inte övertygad. Är Amazon verkligen de passionerade spelälskare de hävdar, eller kommer det här bli ett projekt helt drivet av vinstintresse? För, kalla mig blåögd, men jag föreställer mig att sådant brukar lysa igenom.

Vansinnig prispott i Dota 2

Skärmavbild 2015-06-08 kl. 23.39.04E-sporten växer i en rasande takt. Fler spelar, fler tittar och det blir mer och mer väletablerat även i gammelmedia. E-sporten får sina stjärnor precis som annan sport och precis som annan sport blir det snabbt pengar inblandat. Och aldrig förr har det varit så mycket pengar inblandat som i årets Dota 2 International.

I skrivande stund står prispotten på $12,584,587, en siffra som ökar konstant. Det är knasigt mycket pengar och Valve har stretch-goals upp till 15 miljoner. Värt att notera är att de här pengarna, till skillnad från i den mesta köttsport (vilket är den officiella benämningen på all sport som inte är e-sport, jag lovar), inte huvudsakligen kommer från sponsorer. Istället är det 25% av intäkterna från försäljningen av 2015s version av The International Compendium som utgör majoriteten av potten.

Linus Tankar: Hahahahaha herrejävlar vad mycket pengar. Tänker genast sätta mig i hårdträning för att bli skitbra på Dota 2. Förra årets prispott landade på $10,930,698, vem vet vad årets kommer att landa på?
Det är spännande att se e-sporten växa som den gör och även om pengarna så klart inte är det viktigaste, så är det ett stort steg mot att göra det mer legitimt att vara riktigt jävla bra på att spela spel.

Lämna tillbaka dina Steam-spel

2849647-6803049559-27465Steam fortsätter göra förändringar i sina avtal med blandat resultat. Sist var det en modell för att ta betalt för moddar till Skyrim som gjorde att hela internet fattade eld. Nu är det möjligheten att lämna tillbaka spel som får folk att knorra lite osäkert.

Har du inte ägt ett spel i mer än 14 dagar och/eller spelat det i mer än två timmar så är det fritt fram att returnera det och få pengarna tillbaka. Vid en första anblick verkar det inte bara vettigt, utan dessutom lagligt nödvändigt, då försäljning på nätet utan ångerrätt bryter mot bland annat den svenska distansköpslagen.

Men många har ifrågasatt vad detta kommer innebära för indieutvecklare, vars spel i vissa fall kanske kan klaras av på under två timmar och därefter returneras med full återbetalning. Bara dagar efter den nya policyn lanserats har flera indieutvecklare redan kunnat visa upp hur den skadat deras försäljning.

Linus tankar: Det går sådär för Valve just nu (om man räknar bort att de antagligen tjänar precis samma hutlösa summor pengar som vanligt). De lägger till saker i sina avtal som på ytan verkar så bra men som snabbt visar sig ha högvis med nackdelar. Det är svårt att göra alla nöjda, så klart, men det känns inte riktigt som att Valve tänkt igenom alla aspekter innan de kablade ut förändringen. Kanske för att de, som sagt, var så illa tvungna för att inte bryta mot lagen. Men å andra sidan, det har inte varit något problem att strunta i den hittills.

Det kvarstår att se vad Valve kommer att göra för att reparera den nya policyn. Klart är i alla fall att något måste göras. Annars kommer indieutvecklarna bli tvungna att antingen fly Steam, eller komma på andra sätt att hindra folk från att byta in deras spel.