Sista skälvande veckan innan jul och stöket är igång på allvar. Laxar ska gravas, sillar ska läggas in och skinkor ska griljeras. Men vi hinner med ett litet nyhetssvep, för i spelbranschen har det hänt grejer minsann. Denna vecka tar vi farväl av E3 – på riktigt den här gången. Vi tar även farväl till onlinespelet baserat på The Last of Us, och säger hej till Hideo Kojimas första Hollywoodprojekt i form av en Death Stranding-film.

Nu tar nyhetssvepet två veckor välbehövlig semester. Vi hörs igen nästa år. God jul och gott nytt år!

E3 går i graven för gott

E3

Nu är det på riktigt – så här ser E3-sajten ut nu.

Den klassiska spelmässan E3 lägger ner – för gott. Efter ett gäng turbulenta år ställdes årets upplaga av det som en gång var världens viktigaste spelevenemang in. Då hette det att man skulle fortsätta jobba med ”framtida E3-evenemang”, men nu meddelar alltså arrangören, lobbygruppen Electronic Software Assoctiation, ESA, att mässan går i graven.

Det första E3, eller Electroni Entertainment Expo, hölls i maj 1995 i Los Angeles Convention Center. Det var även där den sista mässan hölls i fysisk form 2019 – innan coronapandemin. Sedan E3 minskat i relevans har dess plats i mångt och mycket tagits av Summer Game Fest som hålls vid ungefär samma tid, men många shower om kommande spel har också spridits ut under året.

Niklas tankar: Där kom den då alltså, den sista spiken i kistan. Det var ju som sagt 2019 som ett ”riktigt” E3 hölls sist, så vi är ju redan vana vid att de inte blir av, men nu känns det ju plötsligt väldigt definitivt. Den enda av oss på Svampriket som varit på E3 är Ludde, som där bland annat fick se det sedermera nedlagda Star Wars 1313. Vi andra har snällt fått följa spektaklet hemifrån, och ur den aspekten är det inte jättemycket som förändras eftersom de stora utgivarna i mångt och mycket fortfarande håller sina shower vid ungefär samma tid som när E3 var en grej. Visst är det lite vemodigt att inte ha det där stora evenemanget att samlas kring i juni, men med viktiga saker som jobb och familj hade det ändå varit omöjligt att sitta uppe och följa de där showerna mitt i natten. Tack för allt, E3, vila i frid!

The Last of Us Online läggs ner

The Last of Us Online

Mycket mer än så här fick vi aldrig se av The Last of Us Online. Bild: Naughty Dog

Utvecklingen av Naughty Dogs multiplayerspel, internt kallat The Last of Us Online, läggs ner. Det meddelar Naughty Dog i ett uttalande på sin sajt. Utvecklingen av spelet drog igång på allvar efter att The Last of Us Part 2 släpptes, men det har inte visats upp med mer än ett par konceptbilder. Anledningen till nedläggningen uppges vara det skulle ta för mycket av studions tid och resurser i anspråk att driva ett onlinespel, och man vill istället fokusera på det man gör bäst – storydrivna singleplayer-spel.

”Vi hade två vägar framför oss; att bli en onlinespelstudio på heltid eller att fortsätta fokusera på de storydrivna singleplayer-spelen som blivit Naughty Dogs arv”, skriver studion i uttalandet.

Senaste gången Naughty Dog hade en multiplayerdel i ett spel var det, av många hyllade, Factions-läget i första The Last of Us. Det är oklart om nedläggningen av The Last of Us Online kommer att leda till några uppsägningar, men Naughty Dog har enligt egen utsago ”fler än ett helt nytt singleplayer-spel” på gång.

Niklas tankar: Det kan låta som världens lättaste grej att släppa ett habilt onlinespel och sen prutta ur sig lite skins till det då och då, men man ska nog inte underskatta vilket otroligt stort åtagande det är att upprätthålla ett populärt live service-spel. Sony köpte ju nyligen Destiny 2-utvecklaren Bungie för att styra upp bland alla planerade online-spel, och något säger mig att det var Bungie som kunde berätta för Naughty Dog precis hur mycket som skulle krävas för att hålla igång ett bra The Last of Us Online. Så länge det inte blir en massa nedskärningar i och med detta så känns det ändå som rätt beslut att låta Naughty Dog fokusera på det som de är bland de bästa i branschen på.

Death Stranding blir film

Hideo Kojima A24

Äntligen ska han få göra film, Kojima! Bild: A24

Hideo Kojimas stjärnspäckade brevbärarsimulator Death Stranding ska bli film. Bakom projektet står Kojimas studio Kojima Productions och den väl ansedda filmstudion A24.

”Det vi skapar är inte bara en direktöversättning av spelet. Målet är att vår publik inte bara ska vara fans till spelen, utan att vår film ska vara för alla som älskar film. Vi skapar ett Death Stranding-universum som aldrig tidigare har skådats, och som bara är möjligt genom filmmediet”, säger Hideo Kojima i ett pressmeddelande.

Inga vidare detaljer om projektet har släppts ännu, men spelet har redan flera kända Hollywood-skådisar i rollerna, som Norman Reedus, Mads Mikkelsen och Léa Seydoux.

A24 ligger bland annat bakom filmer som Oscars-vinnande Everything Everywhere All At Once och Hereditary, samt hyllade tv-serier som Beef och Euphoria.

Niklas tankar: Så får Kojima äntligen göra sin film! Han lär väl knappast vara något annat än någon sort producent för den visserligen, men närmare sitt älskade Hollywood än så här har han aldrig tidigare varit. Man kan verkligen föra argumentet att Death Stranding inte behöver bli film, särskilt som det redan har så många filmiska ambitioner, men vi lever i en tid där filmadaptioner av spel kan bli riktigt bra. Lex The Last of Us och The Witcher, bland andra. Man blir ju väldigt nyfiken på vad någon vars kropp enligt egen utsago till 70 procent består av filmer kan göra tillsammans med den supercreddiga studion A24.