Jag älskar Animal Crossing. Det är ingen hemlighet. Jag håller serien som en av världens bästa någonsin, och håller Animal Crossing: New Leaf till 3DS som en av mina bästa spelupplevelser någonsin. Det är ännu ett exempel på hur Nintendo på något sätt lyckas stå ensamma i en hel genre. För med tanke på Animal Crossings fantastiska framgångar sedan seriens debut, borde det vilma av liknande titlar. Men precis som Zelda står i stort sett ohotat med sin formula, kryllar det inte direkt med titlar som framgångsrikt lyckas konkurrera med Animal Crossing (The Sims är inte riktigt samma sak ändå, även om likheter finns där). Och även om en framgångsrik serie får kloner så brukar det inte vara speciellt länge, eller utgöra ett så stort hot, som med Kart-racinggenren. Eller Pokémon, varför kopieras inte Pokémon med fler storsatsningar? Jösses, hur många andra än Nintendo gör ens storproducerade plattformsspel längre?

Om jag skulle beskriva det med ett enda ord blir det ”onödigt”
Det är lite så Nintendo gör. De gör något unikt, och de gör det så bra och framgångsrikt att andra inte verkar tycka det är någon idé att följa upp det med konkurrens. Tyvärr resulterar det här i att Nintendo ibland blir lite lata, och inte pressas att stanna on top of their game. Det betyder att man ibland släpper ifrån sig slentrianprodukter som ett fjärde New Super Mario Bros, Metroid: Other M, eller fäster ett vårdat IP som Zelda på titlar som Link’s Crossbow Training. Eller att man släpper horribelt inspirationslösa Mario Tennis-titlar, eller bara att man vägrar göra något nyskapande med exempelvis Mario Kart (level editor please!). Det händer inte ofta, men då och då kommer det en titel där jag känner att, fan, det här var ett jävligt onödigt spel som dessutom drar ner seriens goda namn en aning. Animal Crossing: Happy Home Designer är just ett sådant spel. Om jag skulle beskriva det med ett enda ord blir det ”onödigt”.

Jag kan inte låta bli att ha en känsla av att man tagit en enda aspekt av Animal Crossings många, många olika beståndsdelar – och försökt så gott man kan att pressa ut ett helt fullprisspel av det. Och det funkar inte. Att möblera rum som inte ens är dina och där du knappt behöver anstränga dig alls för att få tag i möblerna är inte ett koncept som kan stå på egna ben. Jag känner noll tillfredsställelse eftersom allt serveras, jag behöver inte hitta eller spara ihop pengar för något. Visst, det är lite mer än bara så, och man har faktiskt förbättrat kontrollen och upplägget avsevärt. Men när jag ser tillbaka på Animal Crossing: New Leaf känns det oundvikligen att Animal Crossing: Happy Home Designer känns som bara 20% av spelet jag älskade sommaren 2013. Det är synd att det annars så omsorgsfullt respekterade Animal Crossing till slut fick ett dåligt spel. Ett spel som sänker värdet på namnet Animal Crossing, och som bara känns onödigt.