Min julledighet består just nu av en massa Just Cause 3 varvat med en massa Mad Max. Två spel med väldigt många saker gemensamt. För det första har de samma utvecklare. För det andra uppskattar jag dem och har tillbringat väldigt mycket tid i dem. För det tredje bjuder de på stora, intressanta spelvärldar och fullständigt poänglösa berättelser.

FREEEEE FREEE FALLING

“I den här scenen är Rico motiverad av sin djupa vilja att hoppa från höga platser med en wingsuit.”

Jag njuter i stora drag av både Just Cause 3 och Mad Max, men jag är helt oengagerad så fort storyn kommer på tal. Storyn är något mer intressant i Just Cause 3, men å andra sidan är storyuppdragen något mindre intressanta. Så det går ganska jämnt ut. Och i båda spel slutar det ofta med att jag drar mig för att dra igång ett storyuppdrag, för att istället röja runt och göra sidogrejer.

Så min fråga är: behövs det verkligen en story?

Kampanjerna i spel som Call of Duty har länge känts överflödiga när huvudfokuset så tydligt är multiplayer-läget. Och i exempelvis Titanfall och Star Wars Battlefront har utvecklarna valt att helt enkelt skita i det. Istället är det fullt fokus på… det som är fokuset.

Tony Hal's Car Skating

“Här behöver vi uppenbarligen lite bakgrundshistoria.”

Skulle det vara möjligt att göra samma sak med sandlådespel där berättelsen så tydligt är påklistrad?

Säg att allting i Just Cause 3 var precis som det är nu. Du är Rico Rodriguez. Du är på en ö. Huvudskurken är densamma. Men istället för att inleda spelet med en videosekvens där du presenteras för en massa karaktärer börjar det bara med en cool actionsekvens och sedan får du härja fritt.

Eller kanske kan det gå ännu längre. Ingen hjälte. Ingen skurk. Bara en värld. En massa saker du kan göra, men inga saker du ska göra.

Plytstryk 5000

“Jag ska slå er i plytet, men låt mig först ge er en genomgång av mina anledningar till att göra detta.”

Behöver exempelvis Mad Max ramberättelsen om att du ska jaga rätt på en bil eller en motor eller whatever och slåss mot fiender för att försöka minska en krigsherres inflytande? Hade det inte räckt med att du helt enkelt var Mad Max? I en Mad Maxig värld som gjorde Mad Maxiga saker för att han är Mad Max?

Här pendlar jag fram och tillbaka. En del av mig tänker att spelen skulle tappa styrfart och kännas som att de saknade något. En annan del av mig tänker att det ju redan är mer eller mindre så jag spelar spelen.

Jag vill se ett spel i alla fall försöka. Göra ett spel där all eventuell berättelse ges genom miljön. Här är världen. Här är du. Spela. Kanske tröttnar jag och alla andra direkt. Kanske är det nästa naturliga steg för genren. Eller kanske gör det varken från eller till. Men jag vill se om det skulle fungera.