För ett par dagar sedan rage-quittade jag för andra gången någonsin i Overwatch, och bestämde mig för att sluta spela. Jag beslutade sedan att ge spelet en till chans, och bara spela rankade matcher. Det hålls faktiskt en högre nivå på de matcherna, men det är fortfarande för ofta svårt att ha kul. Det finns fortfarande för många saker som gör att Overwatch inte lever upp till sin fulla potential, och här är några av sakerna jag stör mig allra mest på:

DISCLAIMER: Mina åsikter bör läsas ur perspektivet av någon som är rankad nivå 52 i ranked samt är level 47. Om du är långt över eller långt under kanske du har andra upplevelser, allt är subjektivt.

Overwatch-Guide-Roadhog-02Roadhogs kedja: Han ska inte kunna skjuta mig innan jag kan skjuta honom. Att båda får skjuta samtidigt köper jag, men inte att han får en gratis one shot kill på alla med omkring 200 i hälsa. Inte när kedjan har den range den har nu. Men tråkigast av allt är hur kedjan buggar och går genom väggar. Det är det första man måste fixa, för jag är trött på att den drar mig genom hustak, väggar, och stenar.

Widows rate of fire: Ett snipergevär som delar så mycket skada ska inte kunna avfyra så många skott under så kort tid. Att missa måste bestraffas. Offret måste få en sekund att förstå vad som händer innan nästa skott avfyras. Jag förstår att ett så pass snabbt spel inte kan ha en lika låg RoF som exempelvis Counter-Strikes AWP, men både Unreal Tournament och Quake III Arena var snabbare spel än Overwatch, och har lägre rate of fire på sina sniperbössor.

Hanzos turskott: Nej, du kan inte sätta splash damage på ett snipergevär! Hanzo kan avfyra en pil som sedan splittrar upp sig i flera delar och praktiskt taget fyller ett helt rum med små projektiler. Att fylla ett helt rum med skada från hur långt avstånd som helst är bullshit.

Sudden death: När jag började skriva på det här inlägget hade inget sagt från Blizzard om spelets sudden death. Men sedan dess har man gått ut med att slantsinglandet försvinner i säsong två. Tack och lov! För laget som attackerar har egentligen en fördel, oftast. Oavsett så måste sudden death ha en symmetri för att det ska kännas helt rättvist. Om två lag som båda har anfall som styrka möts, kommer slanten avgöra resultatet, troligtvis.

Matchmaking: Tillräckligt många spelar Overwatch för att man ska paras ihop med personer av ungefär samma level. Ändå händer det ibland att ena laget har tre spelare över level 80 och det andra laget har tre spelare under level 40. Inte okej.

Communityt: Overwatch var ganska trevligt från början. Men nu har det präglats av sura kommentarer och bråk i chattfältet. Det går inte att komma med konstruktiva förslag på hur vi ska vända matchen utan att någon ger syrliga drygsvar. ”Vi har två Reaper och ingen healer, skulle någon av er som valde Reaper kunna välja en healer i stället?” ”Välj healer själv eller sluta gnälla.” Ganska otrevlig stämning, och en hel del rasism, sexism, homofobi då och då.

Väntetiden: Behöver vi VERKLIGEN vänta en hel minut i lobbyn innan matchen? Behöver försvaret verkligen en hel minut för att sätta upp? Varför inte bara spawna försvaret mitt på kartan i så fall? De kommer ju knappast vilja försvara från andra sidan banan. Det är illa nog att jag måste vänta när jag dött, och sedan gå den lååånga tråkiga vägen tillbaka. Det sabbar spelets tempo om man frågar mig.

OW_progression_pharah_ultUltimates: För många ultimates kräver för lite skicklighet för att döda ett stort antal motståndare. Jag tycker inte de är jämnt fördelade. D.Vas ultimate kommer tydligen förbättras lite i den mån att den inte kommer kunna döda henne, men jag ser hellre att andras försvagas. Jag ser inte ens D.Vas ultimate som menad att döda, utan mer som en area control, och jag är helt OK med det. Men just nu känns det som en grej man har med så att alla ska få känna att de kan göra något utan att egentligen förtjäna det. Dra ner tempot som mätaren fylls, inte vet jag. Men jag är så trött på att dö bara för att någon tryckte på en knapp och sedan inte behövde röra kontrollen i några sekunder.

D.Vas uselhet som tank: Även denna punkt är något som Blizzard lovat korrigera sedan jag började skriva på listan, och det är en enorm förändring man utför på hennes sköld som kommer förändra hur hon spelas rejält! Bra, säger jag som gillar D.Va! Nu kanske hon kan möta en Reaper i närstrid utan att bli söndertrasad på två sekunder.

Rankingsystemet: I ranked-läget bestäms din individuella ranking utifrån huruvida ditt lag vann eller förlorade. Det har hänt att jag fått 4 guldmedaljer och varit den enda nominerade i mitt lag på slutet, men att jag ändå sjunker i rank eftersom alla andra spelade pissigt. Jag spelade alltså bra, men min ranking påverkas av att de andra i mitt lag spelade sämre. Vad är i så fall poängen med en individuell ranking? Det handlar ju bara om att hamna i det bästa laget i så fall. Eller att du hamnar med så pass dåliga motståndare att du kan bära hela ditt lag. Jag kan spela bättre än hälften av personerna i motståndarlaget, men ändå sjunka i rank medan de går upp i rank. Meningslöst. Dock verkar det som att man sjunker mindre i rank om man spelar bra och exempelvis plockar många guldmedaljer, inbillar jag mig.

Loot boxes: Jag får fan bara skit. :p