Jag är ett stort fan av Unreal Tournament, och har varit väldigt upphetsad över att arenaskjutargenren verkar göra lite av en comeback efter flera år av ointressanta militärskjutare. Tyvärr tror jag inte längre på att Epics Unreal Tournament 4 kommer ansluta sig till Quake Champions, Reflex, Toxikk, eller ens Overwatch om man nu vill räkna den titeln som en gren av genren (det vill jag). Så varför är jag så pessimistisk?

Enligt Wikipedia var det nu nästan tre år sedan som Unreal Tournament 4 släpptes som pre-alpha. Så här tre år senare är titeln fortfarande i stadiet pre-alpha. Att ett spel befinner sig i pre-alpha under tre år är skäl för oro, skulle jag säga. Det finns AAA-titlar som genomgår en hel utvecklingscykel under den tiden, men undantag för vissa titlar där utvecklaren inte har press på sig från någon utgivare — som när Nintendo kan ta 5 år för att utveckla ett Zelda. Jag har följt Unreal Tournament 4 och dess utveckling nära och noga nu sedan 2015, och det har blivit smärtsamt uppenbart att titeln prioriteras extremt lågt av Epic. Efter tre år har inte ens alla banor texturer! Nya vapen introduceras fortfarande, nya spellägen, och grundläggande fysik har ännu inte etablerats då den ändras från patch till patch. Hur länge kommer det lilla community som finns orka engagera sig när spelet inte har tagit ett enda stort steg mot ett betastadie — än mindre att gå guld?

Unreal Tournament kommer aldrig få en release, och det smärtar mig djupt att inse att det förmodligen är en oundviklig sanning. Talar man med utvecklare kan de berätta att de flesta projekt som påbörjas hinner läggas ner innan de ser dagens ljus. Titlar som faktiskt få en release står i klar minoritet. Oftast läggs dessa projekt ner väldigt tidigt, långt innan de når allmänheten. Men när en titel utannonseras medan spelet fortfarande är i pre-alpha, och sedan sitter fast där i tre år, skulle jag säga att det officiellt befinner sig i development hell. Tyvärr. Jag vet inte hur Epic ser på Unreal Tournament 4, och varför de fortsätter hälla pengar i projektet. Kanske är det ett sätt att utforska Unreal 4-motorn. Kanske är det att träna upp nya anställda. Kanske har det med rättigheter att göra. Men jag tror inte det har att göra med en vilja att släppa ett nytt spel, och jag tror inte det någonsin kommer hända.