Augusti är snart här och med den börjar även spelsläppen återvända så smått. Tills dess får vi titta på fina bilder av Ataris kommande Ataribox, glädjas åt att vi inte var på Pokémon Go Fest i Chicago och få bekräftat att vi inte blivit sämre på Crash Bandicoot.

Atari crowdfundar sin nya konsol

För ett tag tog nyhetssvepet upp att Atari jobbade på en ”ny” konsol. Nu har man visat upp och pratat lite mer om maskinen som helt enkelt kommer att kallas Ataribox. I ett nyhetsbrev ges, utöver bilder på konsolen, ett par vaga detaljer. Den ska komma i två utföranden, svart och rött, samt med den klassiska träpanelen och ha HDMI-utgång, USB-portar och en SD-kortläsare. Man skriver även att man kommer att satsa både på klassiska spel samt nyproducerade titlar till konsolen.

I ett stycke i nyhetsbrevet skriver Atari att Ataribox kommer att crowdfundas, men går inte in på närmare detaljer om hur det kommer att funka.

Niklas tankar: Jag hade aldrig Atari som liten – vi var ett PC-hushåll – men spelade en hel del hos vänner och släktingar och har varma minnen av flera av spelen. Att Atari rider på nostalgivågen när NES Classic och kommande SNES Classic är som allra hetast känns som en självklarhet och det är spännande att man troligtvis öppnar för möjligheten till nyproducerade spel. Mycket är ännu oklart, men en sak är säker: Ataribox ser riktigt läcker ut.

Pokémon Go-spelare får kompensation efter festivalfiasko

Det blev rejält dålig stämning på världens första Pokémon Go-festival som arrangerades i Chicago i veckan. Anledningen var att besökarna inte bara fick köa i flera timmar utan sedan inte kunde spela spelet på grund av tekniska problem. Servrarna överbelastades när så många ville spela på samma plats vilket ledde till att fans skanderade ”We can’t play” framför scenen.

Efter fiaskot erbjöd Niantic besökarna pengarna tillbaka samt 100 dollar i in game-pengar i Pokémon Go. Själva eventet avslutades tidigare än planerat, men de utlovade legndariska pokémon har rullats ut under veckan som gått, skriver Eurogamer.

Niklas tankar: Själv slutade jag spela Pokémon Go väldigt snabbt efter den där sommaren då alla och hens moster sprang omkring med näsan i mobilen, men det är fortfarande fascinerande hur många hängivna fans som är aktiva. Även här på Svampriket har vi några som fortfarande har Pokémon-feber och det är trevligt att höra att spelet uppdateras och lever vidare. Det går inte att förneka att Pokémon Go troligen är tidernas hittills största spelfenomen, och troligen kommer att fortsätta locka spelare i flera år framöver.

Utvecklarna bekräftar: Crash Bandicoot är svårare än förr

Oroa dig inte. Det är inte du, det är Crash.

I sommar släpptes en remake av de tre första Crash Bandicoot-spelen till Playstation 4, till alla Playstation-nostalgikers stora glädje. Men flera spelare har ondgjort sig över att spelen känns mycket svårare än de gjorde när det begav sig första gången.

Nu har Vicarious Visions, som utvecklat remaken, i ett blogginlägg bekräftat att spelet faktiskt är svårare än tidigare. Det hela har att göra med att Crashs hopp fungerar lite annorlunda än i de gamla spelen, och att vissa hinder därför blir svårare att klara av. Så spelare som oroat sig för att de tappat förmågan med åren behöver inte längre oroa sig.

Niklas tankar: Jag visste det!