Slutet av mars är alltid en hektisk tid vad gäller spelsläpp. Vi har fullt upp med Sea of Thieves och A Way Out och en hel massa annat. Men det finns alltid tid för lite nyheter. Ubisoft verkar ha klarat livhanken den här gången, vilket tyvärr Paragon inte gjorde. Men det blir i alla fall en hel massa Unreal Engine-assets att leka med för utvecklare. Vi kikar även på när jag i min enfald trodde att jag var bäst i världen på PUBG.

Ubisoft klarar sig undan Vivendi-köp

Franska speljätten Ubisoft har klarat sig undan hotet om att köpas upp av mediebolaget Vivendi, rapporterar flera medier. Vivendi köpte sakta men säkert upp aktier i Ubisoft tills de ägde 27,3 procent och var nära att lägga ett uppköpsbud. Men i förra veckan sålde Vivendi hela sin del i företaget till dels kinesiska megabolaget Tencent och – något oväntat – något som heter The Ontario Teachers’ Pension Plan. Detta innebär att Ubisoft fortfarande är i ägarfamiljen Guillemots händer.

Vivendi går dock inte tomhänta ur affären utan gör en vinst på omkring två miljarder euro på de aktier de säljer.

Niklas tankar: Jag brukar ofta framhålla att man inte ska tycka synd om, eller hylla, storföretag, men på ett sätt är jag glad att Ubisoft får fortsätta vara Ubisoft. Särskilt nu när de av någon anledning blivit jättebra på att stödja sina spel och lyssna på sina fans. Att Tencent nu äger aktier i företaget innebär också att Ubisoft kommer att få lättare att tillgå den gigantiska kinesiska marknaden vilket borgar för intressanta grejer framöver.

Paragon-assets för 12 miljoner dollar blir gratis

Fantasifulla kreationer för 12 miljoner dollar – nu gratis.

Epic Games MOBA Paragon stänger ner för gott i april. Men istället för att skrota allt så gör utvecklarna grafik, ljud och andra assets från spelet gratis för andra utvecklare att använda, skriver Polygon. Totalt har de kostat teamet 12 miljoner dollar att framställa.

Spelets assets är fria för alla att använda i sina Unreal Engine 4-projekt, enligt Epic själva ”no strings attached”. Det verkar heller inte finnas något som hindrar skapare att tjäna pengar på skapelser med Paragon-assets.

Niklas tankar: Smart drag av Epic. Paragon gick inte särskilt bra, och är nog en riktig förlustaffär. Men eftersom de har Fortnite som i princip är en pengamaskin klarar de sig ändå och kan hala in oerhörda mängder goodwill genom att ge bort assets de ändå inte kommer att använda. Troligtvis finns det massor med Unreal Engine-användare som blir väldigt glada av det här och det ska bli kul att se om det dyker upp ”walking simulators” och lastbilssimulatorer med Paragon-karaktärer.

PUBG Mobile är (troligtvis) fullt av botar

JAG ÄR BÄST I VÄRLDEN!!!!1!

Efter succén på PC och Xbox har Playerunknown’s Battlegrounds nu släppts i en mobilversion till Iphone och Android i vissa delar av världen – däribland Sverige. I mångt och mycket har mobilversionen samma funktionalitet som originalet, men det är gratis att ladda ner och har likt många mobilspel levlar och mål att nå för att låsa upp nya kosmetiska föremål. Strax efter det att spelet släpptes kom rapporter om att väldigt många verkade vinna sina första matcher utan några större problem. Undertecknad är en utav dem som trodde att de äntligen fått sin första solokycklingmiddag.

Från många håll riktas dock misstankar om att åtminstone de inledande matcherna är fulla av dåliga botar, för att du ska lära dig spela spelet och få känna dig duktig. På Reddit finns dussintals berättelser av personer som vunnit sina första matcher, och på Twitter hundratals.

Flera medier har försökt nå utvecklarna i ärendet, men inte fått något definitivt svar på om det är botar eller bara dåliga spelare som gör att så många oväntat vinner.

Niklas tankar: TFW du tror att du vunnit din första legit solokyckling men sedan läser att det troligen var mot botar.

MEN! Jag vann i alla fall även min andra match, samt kom tvåa och trea i flera efter det. Men hur ska jag kunna veta om det betyder något nu?