Recension

Gravel (PS4)

Jag älskar livet på glid, sprutandes grått grovgrus, sand, snö lera och diverse andra underlag. Så när den välrenommerade italienska racingspel-utvecklaren Milestone således visade upp Gravel där detta vidlyftiga beteende var hela spelupplevelsen så blev jag tämligen intresserad. Upplägget är hyfsat okomplicerat. Du ska ratta lite olika bilar som är hämtade från såväl nutida rally och terräng-körnings-sammanhang som vissa ikoniska fordon från förr. Gravel erbjuder en rad olika racingtyper och dessa utförs antingen i en ganska hårt snitslad utomhusbana eller på olika inomhusarenor eller på mindre banor av rallycross-karaktär.

Kör på grön pil för att komma vidare, kör på ett rött kors och du stannar upp. Ett hopplöst supertråkigt spelsätt tyvärr.

Så om du som jag verkligen gillar 80-talets Grupp-B-rallybilar som skördade ett antal liv i rallyspåren när det begav sig så finns dessa bilar att tillgå här och till det kommer såväl pickup-bilar, större terräng-suvar som man till exempel kan hitta i Dakar-rallyt och även en del rallybilar från 90-talet och fram till nu. Om man är ute efter ett spel som verkligen inte satsar på realism är Gravel något att titta närmare på. För även om det finns en del inställningsmöjligheter som varierar svårighetsgraden åt endera hållet så finner vi ändå Gravel till största delen på arkadspektrat.

Jag ska dock erkänna att även om Gravel är tänkt att vara en hisnande kamp mot såväl motståndare som klockan och underlaget så finns det en alarmerande avsaknad av spänning under loppen. Till att börja med är mer eller mindre alla inomhusevent där man oftast rattar en terräng-pickup sövande tråkiga och ger verkligen inte en speciellt bra upplevelse alls. Allt som oftast klumpar alla bilar ihop sig i första sväng och man får helt enkelt försöka böka sig fram till en framskjuten position. Eftersom inomhusbanorna är såpass små finns det sällan möjlighet att skaffa sig en lucka till motståndarna utan man blir ofta påkörd bakifrån och måste reda ut de problemen.

Visserligen har man den nästan obligatoriska tillbakaspolnings-funktionen som gör att om man dabbar sig rejält finns det en möjlighet att spola tillbaka spelet en stund och försöka ta sig an problemet på ett annat sätt. Men det räddar inte inomhuseventen som helt enkelt blir långsamma, tråkiga och ointressanta. Ska jag vara helt ärlig är detta ett problem som löper genom hela spelet. Även de banor där man får köra i terräng bjuder på miljöer som är lite mer öppna i bredd men som ändå är grundade i att du måste passera genom vissa kontrollpunkter för att inte bli kraftigt bestraffad, saknar ofta spänningsmoment. Det finns såklart undantag men generellt sett saknar Gravel just ett moment som får det att suga till i magen.

Att köra pickups på små banor fungerar inte alls, dessa bestar gör sig bäst i öppna landskap.

Rallycrossbanorna håller godkänd klass men de ger inget speciellt till hela upplevelsen som är Gravel. Grafiskt sett är det väldigt blandat då de flesta miljöer är tämligen bleka och tråkiga men det finns ett par undantag som verkligen bländar mig rent visuellt. Dock finns det tillfällen där bilduppdateringen sjunker på en vanlig Playstation 4 och jag förstår inte riktigt varför. Det finns spel som är bra mycket snyggare och som bjuder på mycket bättre körning som klarar av at hålla bilduppdateringen uppe. Något jag dock gillar är det faktum att bilarna i spelet nästan är karikatyrer på sina verkliga motparter. Borta är de hyperrealistiska avbildningarna vi ofta ser i andra spel och istället får Gravel en stil som är lite egen, men den faller mig ändå i smaken.

Något som dock inte faller mig i smaken är inramningen av Gravel. Istället för att ha ett vanligt upplägg där man bara betar av race efter race så försöker Milestone ge ett sken av att det handlar om en TV-sänd tävling. Detta koncept håller inte riktigt och det blir faktiskt direkt skrattretande när man introducerar någon av de högprofilerade motståndarna som man möter då och då. Det blir lite fars av det hela, lite som när Dirt-serien försökte göra det gimmick-artade Gymkhana-upplägget som världens fräckaste grej.

I slutändan är Gravel inte ett dåligt spel, kontrollen är bra, det finns ett gediget fordonsutbud och det går att få en ordentlig utmaning om man så önskar. Men Gravel är ett spel som väldigt sällan ger en minnesvärd upplevelse. Allt för mycket går på gammal trött rutin och det känns mest som att allt är en halvblek resa mot ett slut som jag inte riktigt är intresserad av. Att ge allt en inramning av en slags menlös TV-produktion är ett ganska dumt beslut men i slutändan har det ingen större påverkan på själva spelet. Det går att spela Gravel, ganska mycket dessutom, men det är svårt att rättfärdiga när det finns liknande spel som är bättre. Vill man kryssa runt i lite bredare miljöer så finns det inte så mycket till alternativ men själv väljer jag hellre ett riktigt rallyspel.

Skriv en kommentar