Kasta ankar! Reva segel! Land i sikte! Dricka grogg! Att samarbeta i Sea of Thieves är en många gånger magisk upplevelse, och stora delar av den spelande världen har tagit emot spelet med öppna armar. Svampriket-redaktionen var under de första veckorna på nästan daglig basis ute och seglade, letade begravda skatter och pangade skelett i huvudet.

[quote-right:Sea of Thieves är fattigt på innehåll.]Kul och så, men för mig personligen var nyhetens behag över efter bara ett par timmar. Uppdragen följer samma struktur, variationen är minimal och belöningen likaså. Sea of Thieves är fattigt på innehåll och det är helt upp till dig som spelare att skapa dina egna upplevelser.

Att skapa sitt eget kul är såklart själva grejen med sandlådespel. Se bara på hur kul jag, Peter och Matilda har i Ark: Survival Evolved i vår videoserie Dino Svampers. Eller varför inte Minecraft eller för all del GTA 5. Den stora skillnaden mellan dessa spel och Sea of Thieves är vad jag får att leka med. I Minecraft är möjligheterna bokstavligt talat oändliga – i GTA 5 och Ark snudd på. I Sea of Thieves har jag gjort i princip allt på bara någon timme och inte förrän jag nått maxlevel i samtliga tre faktioner får jag något mer att göra. Inte verkar det bli särskilt annorlunda efter det heller.

[quote-right:Ett sandlådespels värde kan mätas i hur det hjälper dig att skapa dina egna upplevelser.]Ju färre leksaker det finns i en sandlåda, desto mer fantasi krävs av spelaren för att ha roligt. Sandlådan Sea of Thieves är nästan tom, sånär som på lite av den allra vackraste och mysigaste sanden. Men för mig räcker det bara till peta runt lite där i sanden för att sedan utbrista ett uppgivet ”jahapp” och sedan hoppa vidare till en låda med lite sämre sand, men proppfull med leksaker (hej Far Cry 5!).

Jag avundas dem som vecka ut och vecka in seglar förbi i mitt Twitter-flöde och fortfarande verkar ha sådär mysigt som jag hade allra första gången i Sea of Thieves. Ett sandlådespels värde kan mätas i hur det hjälper dig att skapa dina egna upplevelser. För mig är Sea of Thieves inte värt mer än några timmar – hur mycket är det värt för dig?