Krönika

Hur mycket är en sandlåda värd – för dig?

Kasta ankar! Reva segel! Land i sikte! Dricka grogg! Att samarbeta i Sea of Thieves är en många gånger magisk upplevelse, och stora delar av den spelande världen har tagit emot spelet med öppna armar. Svampriket-redaktionen var under de första veckorna på nästan daglig basis ute och seglade, letade begravda skatter och pangade skelett i huvudet.

Sea of Thieves är fattigt på innehåll.
Kul och så, men för mig personligen var nyhetens behag över efter bara ett par timmar. Uppdragen följer samma struktur, variationen är minimal och belöningen likaså. Sea of Thieves är fattigt på innehåll och det är helt upp till dig som spelare att skapa dina egna upplevelser.

Att skapa sitt eget kul är såklart själva grejen med sandlådespel. Se bara på hur kul jag, Peter och Matilda har i Ark: Survival Evolved i vår videoserie Dino Svampers. Eller varför inte Minecraft eller för all del GTA 5. Den stora skillnaden mellan dessa spel och Sea of Thieves är vad jag får att leka med. I Minecraft är möjligheterna bokstavligt talat oändliga – i GTA 5 och Ark snudd på. I Sea of Thieves har jag gjort i princip allt på bara någon timme och inte förrän jag nått maxlevel i samtliga tre faktioner får jag något mer att göra. Inte verkar det bli särskilt annorlunda efter det heller.

Ett sandlådespels värde kan mätas i hur det hjälper dig att skapa dina egna upplevelser.
Ju färre leksaker det finns i en sandlåda, desto mer fantasi krävs av spelaren för att ha roligt. Sandlådan Sea of Thieves är nästan tom, sånär som på lite av den allra vackraste och mysigaste sanden. Men för mig räcker det bara till peta runt lite där i sanden för att sedan utbrista ett uppgivet ”jahapp” och sedan hoppa vidare till en låda med lite sämre sand, men proppfull med leksaker (hej Far Cry 5!).

Jag avundas dem som vecka ut och vecka in seglar förbi i mitt Twitter-flöde och fortfarande verkar ha sådär mysigt som jag hade allra första gången i Sea of Thieves. Ett sandlådespels värde kan mätas i hur det hjälper dig att skapa dina egna upplevelser. För mig är Sea of Thieves inte värt mer än några timmar – hur mycket är det värt för dig?

Kommentarer

  1. Svar på frågan:
    Sea of Thieves är värt precis lika mycket som mötena jag har i spelet. Jag spelar både med vänner och ofta med randoms. Ibland är vi inte alltid i synk och då är det energikrävande och tidskrävande. Ibland är det som en dans på rosor där allt fungerar precis som det ska och blotta tanken på att sluta spela viftas bort som en getingar runt hallonsaft.

    Det mest intressanta är förmodligen att den unika speldesignen i Sea of Thieves faktiskt har fått mig att inse att jag kanske inte hade velat spela något annat än just Sea of Thieves, med de människor jag spelar ju Sea of Thieves med. Låter hårt och är såklart inte helt sant, men fundamentet i spelet erbjuder trots allt något som jag aldrig upplevt förut i ett spel och därför förblir det en upplevelse värd att återkomma till.

    Även om jag gör ”samma saker” om och om igen. Ett argument som för ävrigt blir svårare och svårare att ställa sig bakom med tanke på att det är den typen av argument som går att deiva ner i berggrunden tills vi står och tittar på hur vi bara trycker på ”samma knappar” om och om igen i ett spel och varför ”det inte är vad vi söker i ett spel” osv.

    Men utöver det:
    Min uppfattning är att zeitgeisten kring Sea of Thieves snarare handlade om att det var en så subjektiv upplevelse att det var ”tvunget” att diakuteras i sociala medier. Recensionerna har ju knappast gått i ”God of War-anda” så att det råder en känsla av allmänt hylla de eller dylikt, tror jag också kan bero på andra faktorer. Men min känsla är som sagt att det handlat om en sann vattendelare där olika människor ansträngt sig för att förstå vad aom är lockande med spelet överhuvudtaget. Eller för den delen varför vissa människor inte tröttnar på de där återkommande momenten.

    Ja.. trots argumenten för de konkreta aspekterna i Far Cry 5, GTA V, Minecraft etc, som alla visar på någon form av ”variationsrik design”, kvarstår ju faktumet att det finns människor som tröttnar på det också.

    Blir ju lätt så när det handlar om kultur. Det blir vad en tar med sig liksom.

    Jag är mest göad över att de som inte uppskattar exempelvis Sea of Thieves snabbt kan hitta annnat att njuta av. ❤️

  2. BooliBoo/Pär skriver:

    En öppen värld måste inbjuda till att testa och att man blir testad. Far cry 5 må vara ett bra spel men där har de överdrivet mycket fiender hela tiden. Efter 3sek på en väg är man fan jagad av allt från flygplan, tokiga tandlösa sydstatare till en sabeltandad sparv med maskingevär. För i helvete låt mig andas 5 sek. I gtav, Mafia tex är det ganska lugnt till man faktiskt råkar råna någon eller krockat med en polis. Ingen värld har var varit perfekt än men tycker ändå för min smak att GTA och Mafia gjort det bäst. Men grapplinghooken från Just Cause är verkligen ett sätt att inbjuda till roliga moment men där saknas väldigt mycket annat.

    Vi får väl vänta och se hur GTA 6 kommer bli då det kommer sätta en ny standard för hur en öppen värld ska vara. Sen väldigt intressant att se hur RDR2 kommer bli men man är ju en sucker för västern…… mer västern till folket.

Skriv en kommentar