Krönika

Färdig med Early Access

”Early access” är en modell för spellansering där spelare kan köpa och spela spelet i ett ofärdigt stadium. Detta ger utvecklarna möjligheten att använda pengarna som kommer in för att finansiera vidare utveckling, och få direkt feedback från spelarna. Men det behöver du säkert inte att jag berättar, konceptet har sedan länge blivit mainstream i spelvärlden.

Men jag minns när det först började dyka upp. Och jag minns hur väldigt kritisk jag var. Inte så mycket till att early access var en sak som fanns, men till tanken på att själv spela ett ofärdigt spel. Om folk ville göra det, kul för dem, men jag väntar tills spelet är klart, tack så mycket.

Och det höll jag fast vid. Tills jag inte gjorde det längre. Tills jag såg Peter spela Astroneer och tänkte att jag bara skulle testa på det lite +grann. Resten är, som man säger, historia. Jag plöjde ner otaliga timmar i ett ofärdigt Astroneer, och ett år senare tvekade jag inte en sekund inför att ge mig in i Satisfactorys early access.

Jag ångrar inget av det, tiden jag la på att utforska och bygga var fantastisk och båda spelen hamnar högt upp på min personliga topplista över spel jag spelat någonsin. Men min skepsis mot att spela spel i early access har på senaste tiden börjat sticka upp sitt lilla tryne igen.

Nyligen släpptes den tredje stora uppdateringen av Satisfactory och som någon som lagt totalt 12 dygn (gud hjälp mig) i spelet hittills var jag så klart uppspelt inför att hoppa in och fortsätta. En uppspelthet som höll i sig cirka tio minuter.

Av allt att döma är den tredje uppdateringen toppen. Den har lagt till nya, intressanta mekaniker och gjort välkomna uppdateringar på mekaniker som fanns där sedan tidigare. Det enda problemet är att uppdateringarna fullständigt hade sönder min fantastiska fabrik. Att behöva tänka och bygga om efter en uppdatering är så klart ingenting nytt, men ganska snabbt insåg jag att projektets storlek skulle vara så stort och besvärligt, och framförallt tråkigt, att det inte var värt det. Så, min fabrik får dö. Och jag tänker inte ge mig tillbaka in i Satisfactory förrän spelet är klart.

Det hela ger tydliga flashbacks till min tid med Astroneer. I det spelet byggde jag aldrig något lika stort och ambitiöst som i Satisfactory, så det var aldrig lika smärtsamt att logga in och se att en uppdatering hade haft sönder min lilla rymdbas, eller inse att jag behövde börja om. Men när spelet väl kom i färdigt skick spelade det ingen roll att det var en enormt mycket mer polerad och färdig produkt, så mycket av spelet hade jag redan gjort flera gånger om, och det initiala engagemang som antagligen hade fått mig att utföra exakt allt som gick att utföra i det färdiga spelet, fanns inte längre där. I early access gjorde jag gladeligen samma sak om och om igen, men i det färdiga spelet spelade jag aldrig ens igenom allt nytt material.

Så för min egen skull tror jag att det är dags att ta en paus från early access helt och hållet. Ser något intressant ut tror jag hellre att jag väntar tills den färdiga produkten kommer ut. Så att jag aldrig mer behöver stöta på det här problemet.

Förutom, så klart, när jag kommer stöta på det igen.

För, som en liten extra twist, så är det ju inte längre bara spel i early access som inte är riktigt klara. Det gäller mer eller mindre alla spel som kommer ut idag, på gott och på ont. Och under de senaste åren har jag upplevt ganska precis exakt samma problem i färdiga spel också.

Först var det en uppdatering i No Man’s Sky som gjorde min bas obrukbar och förändrade mekaniker precis tillräckligt mycket för att göra det till ett projekt att komma tillbaka in i spelet (sägas ska dock att No Man’s Sky är så icke-intuitivt att det är svårt att komma tillbaka in i efter ett uppehåll även om ingenting har förändrats). Och nu nyligen var det dags för en uppdatering i Autonauts, ett spel som överlag är väldigt bra på att göra alla uppdateringar modulära nog för att de inte ska krocka med varandra, som orsakade precis tillräckligt med problem för att jag skulle ge upp och stänga av. I alla fall en liten stund.

Så vad blir min slutsats då? Om problemet som får mig att vilja undvika early access också dyker upp i färdiga spel, vad ska man göra?

Sluta spela spel, så klart. Läs en jävla bok, din nörd.

Skriv en kommentar