Recension

Recension: Onrush (PS4)

Man kan inte direkt beskylla racing-genren för att vara speciellt nytänkande. Upplägget är för det mesta tämligen inrutat där du ska ta dig först över mållinjen så mycket som möjligt och efter det väntar någon form av ära och framgång. Det som händer innan kan såklart variera en hel del och du kan behöva tackla såväl öppna som trånga miljöer, allsköns fasta och sladdriga underlag varierande väderlek och olika mängder vansinnig frenesi från dina motståndare. Evolution Studios försökte, med sin spelserie Motorstorm, sig på att blanda såväl motorcyklar som lastbilar och en del grejer däremellan i skitiga miljöer där omgivningen i sig visade sig vara minst lika utmanande som motståndet. Tyvärr ansåg Sony att Evolution Studios behövde stängas ner efter Driveclub-debaclet och istället valde racing-fantasterna på Codemasters att ge dom en chans till. Resultatet av detta är Onrush, ett spel som till viss del verkligen kanaliserar skitigheten och vansinnet från Motorstorm.

Vid första anblicken ser det ut som att Onrush är precis som vilket racingspel som helst men det är i själva verket något helt annat. Du färdas visserligen på två eller fyra hjul och du har motståndare att förhålla dig till men det finns ingen start eller mål-linje utan istället utspelar allt sig på halvöppna banor där du tillsammans med ditt lag behöver kämpa mot ett gemensamt mål. Olika fordon har olika funktioner och färdigheter och mycket av det du gör på banan fyller på din boost-mätare som du kan använda när du vill. Ju mer boost du använder desto mer fyller du upp något som kallas för Rush och när denna är full kan du släppa loss en ännu starkare förmåga som kan göra livet enklare för dig eller dina lagkamrater eller göra livet surt för dina motståndare på ett eller annat sätt.

Det finns en mängd olika spellägen där du bland annat ska samla poäng genom att bete dig så illa så som möjligt och boosta för allt vad tygen håller, se till att vara så många fordon från ditt lag som möjligt inne i en zon som hela tiden rör sig framåt i hög hastighet, checkpoint-race där varje port du tar adderar tid på klockan och det lag som får slut på tid först förlorar, och annat. Även om det är bra variation på dessa spellägen anser jag ändå att ett gammalt hederligt racingläge skulle ha varit det allra roligaste. Banorna är nästan uteslutande terrängbaserade med väldigt få byggda vägar att färdas på och kampen mellan olika förare är alltid intensiv och fordonsbaserat handgemäng är normen i Onrush då det är ett viktigt sätt att fylla på sin allsmäktiga boost-mätare.

Personligen tycker jag att just kamp-delen känns halvdant utförd. Om man ser till hur till exempel Burnout Paradise fungerar med sina takedowns känns Onrush styltigt och komplicerat när man vill tackla in en motståndare in i närmsta lämpliga barr-träd under en hetsig situation. Jag känner att fordonsfysiken inte riktigt samspelar med mig och det är bökigt att hitta rätt vinkel för att lyckas sätta motståndare ur spel. Medan jag i Burnout Paradise finner detta system fullkomligt perfekt och har aldrig några problem med att nita en motståndare. Det må visserligen vara skillnad mellan fordon och fordon och vissa är helt enkelt starkare på att både ge och ta stryk men jag tycker ändå att det är för svårt och i slutändan utarmas nöjet i tacklas och bråka med sina motståndare.

Att spela ensam är väldigt tråkigt och ger egentligen inget förutom att man ska fortsätta göra samma sak om och om igen med ett gäng hyfsade AI-med/motspelare. Onlinedelen har fungerat utmärkt för min del och du kan välja mellan att hoppa in i en lobby som slumpar fram bana och spelsätt eller söka efter precis det du vill ha. Ranking-läget är inte online än så än så länge är det bara att spela för nöjes skull och för att låsa upp emotes, gester, karaktärskläder och olika designer till sina favoritbilar.

Onrush lyckas inte hålla mitt intresse. De nya idéerna funkar inte för mig utan jag önskar istället hela tiden att det var ett helt vanligt racing-spel eller till och med ett nytt Motorstorm. För den som vill härja och bete sig illa finns det absolut något att hämta här men jag tycker att allt faller lite platt. Jag hade hellre sett ett traditionellt racingspel med samma inramning då de olika spellägena inte alls faller mig i smaken. Det är snyggt, banorna är oftast bra, det händer mycket men jag kan inte komma över tanken att jag inte uppskattar nytänket. Jag ville hellre ha haft ett spel som liknade Motorstorm mer än vad det liknar Onrush. Men om du vill ha en superröjig arkadracer för försöker något nytt kan säkert Onrush vara det du vill ha.

Skriv en kommentar