Krönika

Stoppa valfriheten

Det är säkert ingen som missat att God of War är ganska bra. Folk som spelar det tenderar att säga saker som “det här spelet är ganska bra” och “jag har roligt när jag spelar mordgrek”. Jag har själv sagt de sakerna. Ofta och mycket. För det är ett ganska väldigt bra spel.

Men nu är jag inte en sån som skriver positiva och glada saker. Sånt är för töntar. Jag skriver elaka saker om saker jag inte gillar. Så jag kommer fokusera på mitt enda stora klagomål på spelet:

Det finns för många saker.

Uuuuh

När man drar igång God of War blir det ganska snabbt tydligt att det finns många valmöjligheter. Du kan uppgradera dina förmågor med och utan vapen, samt din sons förmågor. Du kan även skaffa förbättringar till dina vapen, och uppgradera dessa, plus att vissa av delarna har plats för ytterligare tillägg, som också dessa kan förbättras. Samma gäller för dina kläder, som du kan byta ut, uppgradera och lägga till ytterligare förbättringar på, som du också kan uppgradera.

Det är mycket. Det blir inte bättre av att det inte är helt pedagogiskt förklarat och ibland är lite snurrigt var du ska gå för att uppgradera vad. Men även med en bättre förklaring skulle jag argumentera att det helt enkelt är för många grejer. För många grejer och för många möjligheter, och kanske framförallt för oklart vad olika val innebär.

Är det bättre att byta till ett bälte som har tre poäng mer i attack men fyra poäng mindre i defence och två poäng mindre i luck om den har utrymme för en extra runa och en låg chans att ge en skyddande barriär vid en lyckad parry? Vilket av bältena kommer bli bäst när de uppgraderas? Är det ens värt att uppgradera dem, eller ska jag sparar resurserna och istället lägga dem på ett bälte som har bättre grundstats?

Hmmm

Resultatet blir att det varken är enkelt att säga om ett föremål är bättre än ett annat, eller vilka olika spelstilar de gynnar.

För att den här texten inte ska verka bara som en gnällkrönika om en aspekt i ett spel får jag väl ta och bredda perspektivet lite. För God of War är inte ensamt om att tro att fler alternativ alltid är bättre. Och rollspeliga spel är inte den enda genren. Ja, jag tittar på er militärskjutare.

Vad i helvete är skillnaden på en P90 och en MP5a? Alltså jag vet att de ser olika ut och gör lite olika ljud, men vad är de faktiska skillnaderna i användningsområde när jag spelar? Alldeles för ofta blir jag överöst av en orimlig mängd snudd på identiska krutpåkar när jag ska ut och skjuta en jävel, och jag kan bara inte avgöra fördelar och nackdelar. Ja, jag förstår skillnaden mellan en sniper, en hagelbrakare och ett automatvapen, men när det plötsligt finns 14 av varje sort så vill jag bara nope:a ut genom ett fönster.

Jag vill dö

Jag inser att det här så klart är guld för MÖPar, och det är till dem man till stor del riktar sig. Men kanske går det att hitta en balans där? För när jag som militärt ointresserad har någon rimlig möjlighet att förstå skillnaden mellan 50% av vapnen i mitt arsenal, då har spelskaparna misslyckats.

Ska man ha många valmöjligheter så ser jag hellre att man funderar ut vad var och en av dem har för syfte, och gör det tydligt. Jag vill inte faktiskt stoppa valfriheten, men när valfriheten är för stor och alternativen oklara så gör det min upplevelse sämre, istället för att tillföra något. Så lägg av.

PS

Snälla gud lämna inte en kommentar där ni förklarar skillnaden mellan en P90 och en MP5a eller säger att de faktiskt är väldigt olika varandra jAG KOMMER SKRIKA.

Kommentarer

  1. Jim skriver:

    Gäller det också valfriheten när det leder till olika slut?

    • Linus Svensson skriver:

      Nä, det är en helt annan fråga. Det här gäller specifikt frågor om arsenal och utrustning där man ges en stor mängd alternativ som inte är tillräckligt väldefinierade.

      • Jim skriver:

        Det kan du applicera på berättelseval i många spel där man ges olika alternativ under spelets gång där det inte definieras hur man nå ett specifikt slut.. Jag kommer ihåg du nämnde Prince of Persia warrior within i senaste svamppod sommar där du satt med en guide bara för att du skulle få det ”bra slutet” (enligt dig). Det borde vara ett större problem än vad ett eller ett annat vapen har för effekt på dödandet! Lägg ditt fokus där istället för valfriheten på vapen.

  2. Mats Nylund skriver:

    En P90 och en MP5 är så pass lika att det i praktiken inte är någon skillnad alls mellan dem. Precis som att alla pistoler är ungefär desamma i praktiken. Men i ett spel vill man ju ha valmöjligheter, så många som möjligt, så då får man hitta på lite skillnader!

    Många har gnällt på att senaste Far Cry har för få knallpåkar. Själv tycker jag att det är rätt skönt att bara ha 2-3 alternativ, med klara skillnader mellan dem.

    • Linus Svensson skriver:

      Jag har inte testat Far Cry 5 än, men det låter ganska perfekt för mig. Hellre ett litet, genomtänkt arsenal än alla vapen i världen med minimala skillnader!

Skriv en kommentar