Nyhetssvepet

The Division 2 nobbar Steam, Bungie lämnar Activision – och Games Done Quick-resultat

Känner ni vibrationerna? Det grundvalarna i den digitala PC-spelmarknaden som skakar när Epic Games Store på riktigt utmanar Steam när de håvar in The Division 2. På tal om att förlora tunga titlar, så har Activision blivit av med Bungie, och därmed också Destiny. Denna vecka avslutar vi även med en stående ovation för ännu ett nytt insamlingsrekord för Games Done Quick.

Ubisoft nobbar Steam – släpper The Division 2 på Epic Games Store

The Division 2 lämnar Steam och rör sig mot Epic Games Store.

Malmöutvecklade Tom Clancy’s The Division 2 kommer inte att, som brukligt för Ubisofts titlar, släppas på Steam. Istället väljer utgivarjätten, utöver sitt eget Uplay, den nyöppnade Epic Games Store, rapporterar flera medier. Massive-spelet som kommer den 15 mars var tidigare listat för släpp på Steam, men blir nu alltså ”exklusivt” för Epic Games Store som erbjuder utgivare 88 procent av vinsten istället för Steams 70 procent.

Ubisoft har inga planer på att släppa The Division 2 på Steam, säger en talesperson till Variety.

Niklas tankar: Nu börjar det hända grejer på riktigt! The Division 2 lär bli det tveklöst största släppet på Epic Games Store hittills och sätter en högst verklig press på Steam, särskilt som det är ett onlinespel. Som jag sagt tidigare så är konkurrens på den digitala marknaden en bra grej för oss konsumenter, även om det handlar om megaföretag som tävlar mot varandra. Epic kan även ha startat en trend med att ge en större del av kakan till utgivaren/utvecklaren, något jag hoppas håller i sig, särskilt för mindre utvecklares skull. 70/30 har varit den gängse uppdelningen på Steam, Playstation, Xbox, Ios och Android, men förhoppningsvis behöver det inte vara så i framtiden.

Bungie lämnar Activision – blir själva utgivare för Destiny

Bungie bär Destiny från Activision in i en okänd framtid.

Bungie och utgivaren Activision går skilda vägar efter åtta års samarbete. Det skriver Bungie på sin sajt. Det innebär också att Bungie tar med sig sin onlineskjutare Destiny.

”Framöver kommer Bungie att äga och utveckla franchisen, och Activision kommer att fokusera på sina egna IP:n och andra projekt. Activision och Bungie är jobbar för en sömlös övergång för Destiny-franchisen och kommer att fortsätta samarbeta tätt genom övergången för communityts och Destinyspelare jorden runts skull”, skriver Bungie.

“Going forward, Bungie will own and develop the franchise, and Activision will increase its focus on owned IP and other projects. Activision and Bungie are committed to a seamless transition for the Destiny franchise and will continue to work closely together during the transition on behalf of the community of Destiny players around the world.”

PC-versionen av Destiny 2 kommer även fortsatt att finnas på, och stödjas av, Battlenet.

Bungie gick igenom en liknande skilsmässa med Microsoft 2007, men den gången behöll de sistnämnda Halo-franchisen.

Niklas tankar: Jag trodde verkligen inte att Activision Blizzard skulle vara villiga att låta Destiny lämna deras portfölj. Men nu handlade det visserligen om ett kontrakt som gått ut, och kanske känner Bungie att de kan tjäna mer på vad jag tolkar som ene just nu lönsam franchise. Som någon som kollar in nyheterna i Destiny sporadiskt ska det blir väldigt intressant att se vad som kommer att bli annorlunda när det blir ett ”indiespel”.

Awesome Games Done Quick samlade in 2,4 miljoner till välgörenhet

Speedrunning-maratonet Awesome Games Done Quick är över för denna vinter. Som brukligt streamades speedruns dygnet runt i en vecka till förmån för välgörande ändamål och det blev till slut 2 394 668 dollar som samlades in till Prevent Cancer Foundation. Ett nytt rekord för AGDQ.

Fler än 46 000 personer och organisationer skänkte pengar, och de enskilt största donationerna var på 10 000 dollar.

Niklas tankar: Finns det något som Games Done Quick vinter och sommar inte kan egentligen? Jag blir gång på gång så oerhört imponerad av alla runners förmåga, organisatörernas engagemang och tittarnas välvilja. Jag hade själv begränsad tid att kolla i år, men det bästa jag såg var HeyZeusherestoass Bloodborne any%-run på 47(!) minuter. Galet och roligt!

Skriv en kommentar