Nyhetssvepet

Xbox Live till andra plattformar, 10 miljoner Apex-spelare – och bilden av den ensamma utvecklaren

Detta spelår börjar märkligt. Inte nog med att det skakar i grundvalarna hos flera gigantiska utgivare – nu släpps dessutom spelsuccéer helt utan förvarning. Denna vecka kollar vi in att Xbox Live verkar kunna komma till andra plattformar än Xbox, att 10 miljoner spelat just Apex Legends på tre dygn. Vi avslutar med ett lästips om den svenske indieutvecklaren Joakim Sandberg som gjorde Iconoclasts.

Xbox Live till Switch och mobil

Snart på en Switch nära dig?

Microsoft planerar att ta sin tjänst Xbox Live till Nintendo Switch och mobiltelefoner. Det kom fram genom beskrivningen av en paneldiskussion på årets upplaga av utvecklarkonferensen GDC, rapporterar Windows Central. I beskrivningen av panelen ”Xbox Live: Growing & Engaging Your Gaming Community Across iOS, Android, Switch, Xbox, and PC”, som sedan plockades ner från GDC:s sajt, stod det att läsa:

”Få en första titt på en SDK som gör det möjligt för spelutvecklare att sammankoppla spelare mellan iOS, Android och Switch utöver Xbox och spel på Microsoft Store på PC.”

Microsoft har redan ett par spel som har Xbox Live-stöd på mobil och Switch. Inte minst Minecraft som kräver man loggar in på Xbox Live på de plattformarna.

Niklas tankar: Microsofts Xbox-division har satsat hårt på cross-play den senaste tiden, ett smart drag med tanke på hur vrånga Sony varit på den fronten. Gissningsvis innebär det här att man vill ta exempelvis vänlistor och achievements från Xbox till fler plattformar. Frågan är hur många det är som har Xbox Live som sin primära vänlista, men visst kan det vara trevligt att synka över plattformar. Vi lär veta mer efter GDC, men Microsofts satsning på cross-play fortsätter minst sagt vara intressant.

Apex Legends når 10 miljoner spelare – på tre dygn

Gött häng med gött gäng.

I början av veckan släppte Titanfall-utvecklarna Respawn Entertainment sitt battle royale-spel Apex Legends helt utan förvarning. 72 timmar senare hade 10 miljoner spelat det. Det skriver Respawn-chefen Vince Zampella på spelets sajt. I inlägget skriver han att de visste att det var riskabelt att ta Titanfall-serien till free to play och battle royale – och att släppa det som en överraskning.

”Vi hoppades att ni skulle älska det lika mycket som vi, men vi kunde inte i vår vildaste fantasi förutse stödet och positiviteten vi sett”‚ avslutar Vince Zampella sitt inlägg.

Niklas tankar: Apex Legends! Kul! Troligtvis det battle royale-spel jag gillar bäst just nu. Det är även kul för Respawn att det blev ett såpass lyckat släpp, trots att det kom från ingenstans. Mindre kul för dem som verkligen sett fram emot ett Titanfall 3 efter att tvåan drog till med en av de bästa kampanjerna i en shooter i modern tid. Huruvida Titanfall 3 blir av framöver återstår att se, Respawn har sagt att det kommer att komma mer i den serien framöver – men inte vad. Vi hoppas att det går så bra som möjligt för Respawn och Apex Legends, och håller tummarna för att utgivarna EA inte kör sönder spelet genom att kräva aggressiv intäktsgenerering à la Star Wars: Battlefront 2.

Lästips: Myten om den ensamma indieutvecklaren

Soloutveckling – dröm eller mardröm?

10 år. Så länge jobbade svenske Joakim Sandberg på sitt spel Iconoclasts innan det till slut släpptes i fjol. I en lång intervju med Gamesindustry.biz pratar han om att den romantiserade bilden av den ensamme, idogt arbetande, indieutvecklaren behöver nyanseras. Trevlig långläsning att avsluta veckans nyhetssvep med!

Tearing down the lone developer myth – av Brendan Sinclair

Skriv en kommentar