Vi brukar tycka att tre nyheter är en bra siffra för nyhetssvepet, men denna vecka räcker det definitivt med två. Microsoft har släppt i princip allt vi behöver veta om hårdvaran som är Xbox Series X, och systemarkitekten Mark Cerny har hållit en lång och torr föreläsning om vad som finns inuti en Playstation 5. Så spänn fast dig, nu blir det tekniknördigt! 

Så kraftfull blir Playstation 5

Efter lång väntan och frustration hos många fans har Sony till slut talat lite mer öppet om den kommande Playstation 5. I veckan som gick höll systemarkitekten Mark Cerny den genomgång av konsolens hårdvara som var tänkt till den uppskjutna Game Developers Conference. I en knapp timme pratade han ingående och specifikt för spelutvecklare om Playstation 5 och dess tekniska specifikationer, som på papperet liknar det vi redan vet om Xbox Series X.

Playstation 5 är något svagare rent kraftmässigt än Xbox Series X, och klockar in på 10,3 teraflops. Hårddisken är dessutom mindre, 825 gigabyte jämfört med Xbox 1 terabyte – men den har en högre överföringshastighet. Snabba hårddiskar och minnen, samt hårdvaru-raytracing är gemensamt för båda konsolerna och Sony satsar även på 3D-ljud. Fullständiga tekniska specifikationerna är:

Playstation 5

Precis som på Xbox Series X kommer det att gå att utöka lagringskapaciteten på Playstation 5 med hjälp av NVMe SSD-diskar. Dock verkar inte Playstation 5 vara låst till bara en särskilt variant av dessa.

Vad gäller kompatibilitet med gamla spel, som Sony pratat om i vaga termer tidigare, fortsätter man att vara något luddig genom att säga att man förväntar sig att åtminstone majoriteten av alla Playstation 4-spel kommer att vara spelbara på Playstation 5.

Till skillnad från Xbox Series X nedan vet vi ännu inget om hur själva konsolen ser ut, inte heller får vi veta något nytt om kontrollen. Ingen av konsolerna har ännu fått ett pris eller ett släppdatum utöver ”holiday 2020”.

Så blir Xbox-prestandan – och kontrollen

Xbox Series X

En snygg låda ändå! Bild: Microsoft

Bilden av den kommande Xbox Series X klarnade ytterligare när Microsoft i veckan som gick släppte ny information om konsolens prestanda, funktioner – och handkontroll. Därmed är det mesta om nästa Xbox känt, utöver pris och exakt släppdatum.

12 teraflops stark (dubbelt så mycket som Xbox One X och 8 gånger mer än Xbox One om man får tro Microsoft), med 8 processorkärnor och 16 gigabyte GDDR6-minne är de stora säljpunkterna. De fullständiga tekniska specifikationerna är som följer:

Xbox Series X

Det går alltså att utöka lagringskapaciteten med minneskort med samma hastighet som konsolens interna hårddisk. Dessa är särskilt tillverkade för Xbox Series X. Det går även att utöka med externa USB-hårddiskar, men då bara för att spela tidigare generationers Xbox-spel.

Xbox Series X-kontroll

Same, same, but different. Bild: Microsoft

Microsoft har även för första gången visat upp handkontrollen som följer med Xbox Series X. Den liknar One-kontrollen, men tar delar från Xbox One Elite-kontrollen så som ett nytt styrkors. Den nya kontrollen har även fått ergonomiska uppdateringar för att, enligt Microsoft, passa fler människors, särskilt dem med lite mindre händer. Utöver Series X är kontrollen även kompatibel med Xbox One, PC, iOS och Android och får en share-knapp likt den på Playstation 4-kontrollen. Med något som kallas Dynamic Latency Input ska fördröjningen mellan knapptryck och det som händer på skärmen förkortas.

Med de nya detaljerna vet vi alltså nu det mesta om Xbox Series X, rent hårdvarumässigt. Vad den kommer att kosta, eller hur själva operativsystemet och tjänsterna fungerar är dock ännu oklart.

Mer detaljerad information finns på Xbox News Wire här, här och här.

Niklas tankar: Det drar ihop sig! Vi vet i princip allt om Xbox Series X när det kommer till hårdvaran, medan Playstation 5 fortfarande lämnar en del att önska. Värt att tänka på är dock att Mark Cernys snack, som låter som en varm filt runt hjärtat skulle kännas, var just ett GDC-snack, med spelutvecklare som huvudsaklig målgrupp. Den ”riktiga” konsolvisningen lär vi få någon gång framöver, och förhoppningsvis ganska så snart.

Det ser alltså återigen ut som att Playstation och Xbox kommer att likna varandra rent prestandamässigt. Den luddiga mätmetoden teraflops sätter Xbox högst, men jag har även sett utvecklare twittra om att  överföringshastigheten från hårddisken på Playstation 5 är en riktig ögonöppnare för dem. En hel del återstår helt enkelt att se – inte minst vad gäller möjligheten att faktiskt bygga konsolerna i rådande världsläge – men oavsett vad verkar det inte vara någon av företagen som kommer att försöka sälja dig en potatis. Dock börjar det kännas lite som om dessa tekniska små underverk kommer att kosta en redig slant, redan innan man pungat ut för den oundvikliga lagringsuppgraderingen.