Inga större konsolnyheter denna vecka heller – kanske lite skönt ändå? Däremot får vi återigen läge att ta upp två ”favoritämnen”: crunchkulturen i branschen och sexismkulturen i branschen. Kul! Nej. Inte heller är det särskilt roligt att utvecklare mordhotas för att Spindelmannen får ett nytt fejs i remastern. Men, där har vi den, spelbranschen…

Cyberpunk 2077-utvecklare tar till crunch – trots löfte

Crunchdags!

Den polska utvecklaren av Cyberpunk 2077 – CD Projekt Red – sa i måndags i förra veckan till sina anställda att sex dagars arbetsvecka blir obligatoriskt fram tills det att spelet ska släppas den 19 november, rapporterar Bloomberg. Detta efter att man så sent som i fjol lovat att det inte skulle bli någon beordrad övertid. Anonyma källor på CD Projekt Red vittnar även om att vissa anställda har jobbat kvällar och helger i över ett år.

Övertiden är betald för de anställda. Det är helt enligt polsk lagstiftning, men inget som alltid är självklart när det gäller övertid i branschen på andra ställen i världen. De anställda kan även få del av en bonus om spelet säljer bra.

”Jag tar på mig att ta motta reaktionerna mot beslutet. Jag vet att det är i direkt kontrast till vad vi sagt om crunch. Det är också motsatsen till vad jag personligen har trott på sedan en tid tillbaka – att crunch aldrig ska vara lösningen. Men vi har utforskat alla andra möjliga vägar runt situationen”, skriver studiochefen Adam Badowski i ett mejl till de anställda.

Det på förhand hajpade Cyberpunk 2077 släpps den 19 november till PC, Playstation och Xbox.

Niklas tankar: Även om bilden av crunch på senare år ändrats från något som ofta glorifierats till något som negativt påverkar många anställdas liv, så fortsätter kulturen alltjämt. Det är förståeligt att det kör ihop sig i slutet av ett projekt, men det bör vara upp till ledningen att se till att det reds ut utan att det hamnar på enskilda anställda. Det är troligtvis inte alla som vill jobba på helgen, även om det är bra pengar. Det behöver tas höjd i ett tidigt stadie för att se till att det inte blir så här, och det måste finnas större utrymme att förlänga ett projekt som inte kan bli klart i tid utan att anställda ska behöva jobba röven av sig. Men visst, vi har själva valt det system vi har idag, och de som investerat sina pengar ska ha sina miljoner. Gudarna ska veta att de inte klarar sig utan de där miljonerna.

Peter Parker får nytt ansikte i Spider-Man-remaster

Spider-Man

Möt Spider-Man! Eller, en av de örtitusen personer som spelat honom de senaste åren.

I samband med att Marvel’s Spider-Man: Miles Morales släpps till Playstation 5 i november kommer även en remaster-version av grundspelet från 2018. Bättre grafik, fler bilder per sekund och ett gäng nya dräkter är att vänta, men en sak har fått fansen att höja på ögonbrynen – Peter Parker får ett helt nytt ansikte.

Kritiken mot ansiktsbytet lät inte vänta på sig och utvecklarna Insomniac Games har attackerats runt om på nätet. Till och med mordhot har yttrats.

I ett inlägg på den officiella Playstation-bloggen berättar Insomniacs community director James Stevenson om varför Peter Parker förärats ett nytt ansikte. Man var tvungen att byta skådespelare till någon som bättre matchar röstskådespelaren Yuri Lowenthals face capture för att det ska funka i den mer detaljerade remastern. Det innebär att den gamla skådisen John Bubniak får stryka på foten till förmån för Ben Jordan som är mer lik Lowenthal.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, vars dyrare version innehåller remastern av originalspelet, släpps den 12 november – samma dag som Playstation 5 släpps i vissa länder.

Niklas tankar: Ibland undrar jag hur det är att vara en person som blir så upprörd över så pass meningslösa saker att man känner sig nödgad att starta ett kampanj på nätet, eller till och med gå så långt att man mordhotar någon. Jag undrar hur det känns. Hur man tänker. Vad man äter till middag. Om folk bara kunde sluta vara dumma inuti sina huvuden hade det här varit en mycket behagligare värld att leva i. Kan vi komma överens om det, snälla, att sluta vara dumma inuti våra huvuden? Gött, tack!

Undersökning: En av fyra på Ubisoft har upplevt dåligt uppförande på jobbet

Ubisofts logotyp

Ubisoft lovar bättring efter skandalerna. Vi får se.

25 procent av de anställda på Ubisofts studior runt om i världen säger sig ha supplevt dåligt uppförande av kollegor på jobbet. Det visar en oberoende undersökning som Ubisoft beställde efter anklagelser om utbredda sexuella trakasserier, sexism och rasism i koncernen tidigare i år, skriver The Verge. Flera tunga namn har fått lämna Ubisoft efter avslöjandena.

14 000 anställda har svarat anonymt på undersökningen, och en av fyra menar alltså att de sett eller upplevt dåligt uppförande på arbetsplatsen. En av fem uppger att de inte känner sig respekterade eller helt säkra på sitt jobb.

Ubisofts vd, Yves Guillemot, skriver i ett internt mejl att företaget ska få bukt med problemen. Bland annat inför man nya verktyg för att anställda anonymt ska kunna rapportera om missförhållanden så att de kan undersökas. Man inför även obligatorisk anti sexism- och trakasseri-utbildning och ska anställa en ny mångfaldsansvarig. Ubisoft siktar på att ha 24 procent kvinnor bland sina anställda 2023. Idag är den siffran 22 procent.

Niklas tankar: Sexism- och trakasseri-skandalen på Ubisoft har kanske inte innehållit de grövsta historierna vi sett, men skalan har varit enorm. Så många människor, både chefer och anställda, har fått bete sig som grisar så länge utan att något hänt. Förändringarna och uttalandena ser bra ut på papperet, men jag har extremt låga förväntningar när det kommer till det här. Kan Ubisoft fixa problemen är det jättebra, men jag tror på det när jag ser det.