Det är höst i luften och vi går mot mörkare tider. Speltider skulle man kunna säga, även om denna spelhöst ser oerhört tunn ut. Desto mer tid till att beta av den berömda skämshögen. I nyhetsväg uppmärksammar vi denna veckan att Sony ser ut att satsa på mobilspel, att Valve planerar fler generationer av Steam Deck och att ack så viktig lokal co-op i Halo Infinite skrotas helt.

Sony satsar på mobilspel – köper ny studio

Playstation Savage Game Studios

Savage Game Studios blir en del av Sonys satsning på mobilspel.

Sony har köpt upp mobilspelsutvecklaren Savage Game Studios, som blir en del av en ny mobildivision av Playstation Studios. Sony planerar en större satsning på mobilspel, som korrelerar med de senaste årens fokus på PC-versioner av sina Playstation-spel.

”Vår satsning på mobilspel blir ett liknande tillskott, och ger folk fler sätt att ta del av vårt utbud”, skriver Playstation Studios-chefen Herman Hulst i ett inlägg på Playstation-bloggen.

Savage Games, och Playstation Studios Mobile Division, ska arbeta oberoende av konsoldivisionen och fokusera på nya bärbara upplevelser baserade på såväl nya som välkända varumärken. Savage Game Studios arbetar redan på ett ”AAA mobil-onlinespel”. Studion finns i Berlin och Helsingfors och startades 2020. De har ännu inte släppt några spel, men har sagt att de jobbar på en shooter.

Niklas tankar: Det är lite tråkigt att Sony inte satsat mer på mobilt spelande än de gjort. Playstation Vita är väl knappast att räkna som en succé – även om den var det var en fantastisk liten maskin. Och frågan är hur många som faktiskt spelade Uncharted: Fortune Hunter och Run Sackboy! Run! på sina mobiler.

Men kanske kan mobilspel från Playstation Studios kännas rätt bra nu när Playstation 5 inte bara är omöjlig att få tag i, utan dessutom har blivit dyrare(!) än när den släpptes. Playstation VR2 lär ju inte bli billig den heller…

Valve planerar fler Steam Decks

Steam Deck

Det lär bli fler sådana här framöver! Bild: Valve

Valves ”bärbara Steam-dator” har rönt stora framgångar och fått fina omdömen sedan den släpptes i februari i år. Nu ser det ut som att det finns planer för fler generationer av Steam Deck. I en intervju med Weekly Famitsu (översatt av Video Games Chronicle) säger designern Greg Coomer att ”om inget stort förändras så kommer det att komma en nästa generation av Steam Deck-produkter i framtiden”. ”Temat, storleken och formen kommer att förändras och det kan till och med bli en streaming-maskin”, fortsätter Coomer.

Senare i artikeln refererar en annan utvecklare till ”den nuvarande Steam Deck” när han pratar om batteritiden som ett av problemen med den.

Valve har även nyligen beskrivit Steam Deck som en produkt med flera generationer i en broschyr.

Niklas tankar: Jag var helt ärligt lite tveksam till Steam Deck när den först presenterades, kanske mycket på grund av att det i princip inte blev någonting alls av Steam Machine-datorerna. Men man verkar ha gjort sin hemläxa och tryckt ur sig något riktigt bra i Steam Deck. Jag kan inte sticka under stol med att jag gärna hade velat ha en, även om jag inte kan motivera köpet. Men som med allt annat kommer prestandan i Steam Deck att vara mindre tillräcklig framöver, även om den verkar riktigt bra just nu. Det är ju inte utan att man undrar vad en potentiell Steam Deck-succé innebär för stackars åldrande Nintendo Switch…

Lokal co-op i Halo Infinite skrotas – nästa säsong försenas

Halo Infinite

Det blir solokvist för den som inte vill spela sin co-op online.

Det blir ingen lokal co-op för Halo Infinite-kampanjen trots allt. Efter att läget utlovats och sedan försenats till den 8 november – ett år efter att spelet först släpptes – har det nu skrotats helt. Den som vill spela co-op i Halo Infinite får nöja sig med att göra det online – utan matchmaking. Samtidigt har även säsong 3 av multiplayer-läget försenats och släpps nu i mars nästa år, skriver 343 Industries på sin sajt. I vinteruppdateringen den 8 november kommer även betan för Forge-läget där spelare kan designa egna kartor och spellägen.

Lokal co-op, som varit en viktig del av Halo sedan seriens början, utlovades redan 2017 innan Halo Infinite ens hade ett namn. Spelets creative director Joseph Staten säger att man kommer att använda resurser som skulle lagts på det läget för att få till Forge och allt annat som ska komma i vinteruppdateringen. Tilltaget har rört upp Halo-fans som i sociala medier och Youtube-kommentarsfält uttrycker sin besvikelse över det uteblivna co-op-läget.

Niklas tankar: Det går minst sagt trögt för Halo Infinite. Först försenades det ett år och missade släppet av Xbox Series X så pass sent att kartongerna till konsolen marknadsförde ett spel som inte ens fanns. Det var tvunget att skalas ner för att ens bli till, och sedan har multiplayerdelen plågats av problem och utlovade delar av spelet har drabbats av förseningar. För väldigt många är co-op i soffan det enda sättet att spela Halo, och det sätt de spelat serien på i över 20 år. Jag hade väldigt kul med Halo Infinites singleplayerkampanj, och petade även på multiplayer en del innan jag trillade av. Men jag är inte representativ för de hängivna fansen som i mångt och mycket verkar vara gruvligt besvikna. Frågan är hur det blir med nästa del i Halo-serien. Får 343 Industries förnyat förtroende, eller kommer det att krävas drastiska förändringar för Xbox absoluta flaggskepp?