Nyhetssvepet

Nästan alla PS4-spel funkar på PS5, Baldur’s Gate 3-utvecklare dissar spelarkaraktärer – och så ser Playstation 5 ut inuti

Vi närmar oss släppet av de nya konsolerna med stormsteg, och i det här läget är det bara lite detaljer som finns kvar att berätta om dem. Därför kollar vi denna vecka in hur bakåtkompatibiliteten funkar på Playstation 5, och hur den ser ut inuti. Veckans viktigaste nyhet står dock Larian Studios för när de lackar ur på hur tråkiga karaktärer folk skapar i Baldur’s Gate 3.

Nästan alla Playstation 4-spel funkar på Playstation 5

Playstation 5

Den som varit orolig för bakåtkompatibiliteten kan andas ut.

När Mark Cerny höll den första presentationen av Playstation 5 i våras nämnde han att ”de allra flesta” av de över 4 000 spelen på Playstation 4 kommer att vara spelbara på Playstation 5. Nu vet vi precis vilka som saknas. Spelen är:

• DWVR

• Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One

• TT Isle of Man – Ride on the Edge 2

• Just Deal With It!

• Shadow Complex Remastered

• Robinson: The Journey

• We Sing

• Hitman Go: Definitive Edition

• Shadwen

• Joe’s Diner

I ett inlägg på den officiella Playstation-bloggen förklarar Sony-chefen Hideaki Nishino hur bakåtkompatibiliteten fungerar. Den som skaffar Playstation 5-varianten med skivläsare kan ladda ner sina digitalt köpta spel, eller peta in en Playstation 4-skiva i konsolen och spela. Den som har den digitala varianten kan av förklarliga skäl bara spela digitalt köpta spel.

Vissa spel kommer även att funka bättre på Playstation 5 än Playstation 4. Detta kan arta sig i kortare laddningstider och högre eller stabilare bildfrekvens. Även Playstation VR-spel kommer att gå att spela på Playstation 5. Det går också att streama spel från sin Playstation 4 till sin Playstation 5 via Remote play.

Överföring av sparfiler från en konsol till en annan går att göra via wifi, LAN-kabel eller USB-minne. Playstation Plus-prenumeranter kan även göra det via molnet.

Niklas tankar: Bra! Cernys uttalande i mars var lite väl luddigt för att det skulle kännas bekvämt. Hur många spel snackade vi egentligen om, som inte skulle kunna gå att spela på Playstation 5? I princip inga alls, visade det sig. Skönt! Xbox verkar ju ha en ännu smidigare bakåtkompatibilitet där typ allt ”bara funkar”, men detta är bättre än vad jag trodde från Playstation. Jag ser fram emot denna funktion som jag troligtvis i princip aldrig kommer att nyttja.

Baldur’s Gate 3-utvecklarna dissar spelarnas karaktärer

Baldur's Gate 3

Hjälte Hjältesson – inte så sköj, tycker Larian Studios.

”Vi är gruvligt besvikna. Släpp loss. Vi har jobbat hårt med det här!” Så skriver Larian Studios i patch-sammanfattningen för Baldur’s Gate 3 som nyligen släpptes i early access. Med ”det här” menar man karaktärsskaparen i början av spelet. Utvecklarna dissar spelarna som inte utnyttjar den till annat än att gång på gång skapa Vault dweller från Fallout.

”Vad fan. Vi gav er demonögon, horn och till och med svansar”, skriver de besvikna utvecklarna.

Spelarna har flera olika raser att välja mellan och Larian Studios har skapat 150 ansikten som går att modifiera med hjälp av frisyrer, ögonfärg, hudfärg och, som nämns ovan, en hel del icke mänskliga attribut. Men spelare väljer tydligen allt som oftast att skapa en generisk vit människoman som sin huvudkaraktär.

Baldur’s Gate 3 släpptes nyligen i early access, men i nuläget finns inget datum för när det är färdigt. Då lovar Larian Studios att det ska finnas ännu fler val att göra i karaktärsskaparen, och att det dessutom ska komma ett gäng förhandsskapade karaktärer att välja mellan, likt deras senaste spel Divinity: Original Sin 2.

Niklas tankar: När jag spelar sportspel eller liknande – Tony Hawk’s Pro Skater-remaken är ett bra exempel – skapar jag gärna en karaktär som liknar mig själv. Men i ett episkt fantasyäventyr med alver, dvärgar och halvdemoner? Inte en chans! Då går jag bananer och väljer gärna den mest flippade karaktär jag kan. Som Polygons Cass Marshall skriver i artikeln ovan; ”Det är som som att ha tillgång till massvis av rymdskepp och framtidsbilar men välja en fyradörrars sedan”. Skärp er nu, dattaspelare, bättre kan ni!

Videotips: Så ser Playstation 5 ut inuti

Vi närmar oss släppet av både Xbox Series X och Playstation 5, och vi har ganska länge vetat ganska mycket om den förstnämnda. Men nu börjar vi få lite mer kött på benen vad gäller Playstation 5 och i veckan som gick släppte Sonys japanska division något så ovanligt som en video där de plockar ner en Playstation 5-konsol i beståndsdelar. Fascinerande för mig som nyligen av oklar anledning nördat ner mig i just hårdvaran i de nya konsolerna.

Det är en rejäl pjäs, och för mig som har en original-PS4 som låter som ett jumbojet ser den absurda kylningen väldigt lovande ut. Men du kan fatta dig en egen uppfattning genom att luta dig tillbaka och titta på sju minuter ultranörderi med denna Sony-chef som verkligen, verkligen, verkligen älskar sin Playstation 5. Mycket nöje!

Kommentarer

  1. Pär skriver:

    Nä, hur kan de inte göra Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One eller We sing spelbart på PS5? Nu blir det bojkott, ska hämta ut alla 100 konsoler jag beställt och ska köra över dem med en bandvagn.

    Frågan är hur fläkten de valt kommer låta? Den var grymt tjock så vi får hoppas den kan shyffla mycket luft på låga varvtal så vi slipper jumbojeten…… för en sån har jag redan. Alltid kul med teardowns av elektronik. PS5an kändes dock väldigt plastig om man jämför med XSX.

Skriv en kommentar till Pär