Om det var Nintendo-fokus förra veckan är det Sony som dominerar denna. Sony höll en State of play-visning och bjöd på bland annat DLC till Final Fantasy 7 Remake. Dessutom har man meddelat att det kommer en ny PSVR framöver, och att hårddiskexpansionen på Playstation 5 ska aktiveras i sommar. Utöver det kollar vi in det stökiga projekt som är Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, samt att Anthem till slut har fått dödsstöten.

Nytt VR, hårddiskar – och Yuffie – på väg till Playstation 5

Playstations logotyp

PSVR, hårddiskar och State of Play. Sony-nyheterna duggade tätt under förra veckan.

En rad nyheter från Sony präglade veckan som gick. Den största av dessa är att ett nytt Playstation VR är på väg till Playstation 5. I ett inlägg på den officiella Playstation-bloggen ger Sony-chefen Hideaki Nishino en del tidiga detaljer om det kommande headsetet, som släpps någon gång efter 2021.

Upplösning, synfält och rörelsekänslighet är saker som alla ska bli bättre än den nuvarande Playstation VR, och man lovar att det ska vara enklare koppla in med bara en kabel. Inget trådlöst alltså, men kanske slipper vi en extra låda vid sidan av konsolen. Även kontrollmetoden kommer att vara ny. Nishino ger inga detaljer utöver att den kommer att baseras på funktionerna i Dualsense-kontrollen till Playstation 5.

Nästa VR-headset är inte den enda hårdvarunyheten från Sony från veckan som gick. Till sommaren ska Sony göra det möjligt för användare att utöka lagringsutrymme i sina Playstation 5-konsoler genom att aktivera expansionsporten under huven på konsolen, skriver Bloomberg. I nuläget finns bara 667 gigabyte tillgängligt för lagring av spel och media på konsolen, och det går inte att installera Playstation 5-spel på externa hårddiskar som kopplas till den. Sony har ännu inte godkänt några tredjepartsutvecklade hårddiskar för användning på Playstation 5, så det är i nuläget oklart hur mycket det kommer att kosta att få att utöka lagringsutrymmet.

I förra veckan höll Sony även en State of Play-visning där man under en dryg halvtimme visade upp en rad kommande spel. Det allra mesta som visades var känt sedan tidigare, och flera spel, som Kena: Bridge of Spirits, Oddworld: Soulstorm och Returnal fick lite mer precisa släpptider. Men det bjöds även på lite helt nya grejer. Sifu är ett kung fu-spel från Absolver-utvecklaren Sloclap. Det släpps till Playstation 4 och 5 senare i år. Showens huvudnummer var dock ett DLC till Final Fantasy 7 Remake. I samband med att en kostnadsfri Playstation 5-uppgradering av spelet, Final Fantasy 7 Remake Intergrade kommer den 10 juni släpps även en helt ny episod, med Yuffie i huvudrollen.

Utöver Yuffie-episoden innebär Integrade också förbättrad grafik och ett photo mode. Integrade, och därmed även Yuffie, släpps bara till Playstation 5. Själva grafikuppdateringen är alltså gratis för den som redan äger spelet, men en separat kostnad tillkommer för Yuffie-episoden.

Niklas tankar: Det börjar äntligen hända lite med de nya konsolerna. Det har ju varit lite tråkigt att ha varit en av få som lyckats få tag på en Playstation 5 när allt känts som att det satts på paus i och med pandemi och komponentbrist. Jag är verkligen ingen VR-påhejare, men till och med jag blev nyfiken på vad ett nytt headset kan komma att bli, och de där coola hårddiskarna har man verkligen undrat när de ska bli tillgängliga. I nuläget går det knappt att ha hela Call of Duty med allt lull-lull installerat på en Playstation 5. Att vi får mer Final Fantasy 7 Remake och att Yuffie ser ut att kunna ha växt till en riktigt intressant karaktär – det blev jag riktigt glad över.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 skjuts upp och byter utvecklare

Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2

När ska Bloodline 2 släppas? Och vem ska utveckla det? Ytterst oklart!

Paradox har bytt utvecklare för det kommande Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, berättade den svenska speljätten i veckan som gick. Det är inte längre Hardsuit Labs som sitter vid spakarna – och släppet flyttas därför också fram från 2021 till ett ännu okänt datum. Okänt är det även vilken studio som kommer att ta över utvecklingen av uppföljaren till kultklassikern från 2004.

”Det här spelet är väldigt viktigt för oss och det har varit ett ambitiöst projekt ända från början. För att nå våra mål med det har vi kommit fram till att förändring är nödvändig, och därför behövs mer utvecklingstid”, skriver Paradox i uttalandet. Varför man valt att bryta med Blacklight: Retribution-studion Hardsuit Labs är i nuläget oklart.

Det här är inte första gången Bloodlines 2-projektet stöter på problem. Spelet har redan skjutits upp två gånger, och flera av teamets nyckelmedlemmar har av olika anledningar sparkats från, eller lämnat, projektet.

I samband med framskjutningen av spelet har även alla förhandsbokningar av det slopats.

Niklas tankar: Det här är ju stökigt alltså! Det är den ena grejen efter den andra, och det ser verkligen inte ljust ut för spelet som jag ser oerhört mycket fram emot. Är spelet i så dåligt skick att man ”måste” byta utvecklare? Eller ligger något annat bakom? Frågorna hopar sig. Jag hoppas innerligt att projektet kommer på fötter igen, och att det inte pågår något fuffens som går ut över enskilda utvecklare.

Bioware skrotar ”Anthem 2.0”

Anthem

Hoppas du gillade Anthem som det var, för något ”2.0” blir det inte.

Den stora omgörning av Biowares robotdräkt-MMO Anthem, ofta benämnt som ”Anthem Next” eller ”Anthem 2.0” läggs ner. Det bekräftade Bioware i ett blogginlägg på sin sajt i förra veckan. Det ungefär ett år sedan man gick ut med att en större renovering av spelet, som fått kritik på flera punkter, var på väg. Sedan dess har ungefär 30 personer på Bioware Austin jobbat med nyversionen och man har visat upp såväl nya menyer som nytt lootsystem. Enligt blogginlägget är en av anledningarna till nedstängningen svårigheter med att arbeta på distans under en pandemi. Teamet som arbetat med ”Anthem 2.0” ska nu istället jobba med Dragon Age, Mass Effect och Star Wars: The Old Republic.

”Till Anthem-communityt: Tack för er passion och kreativitet. Er feedback och era förslag har definitivt hjälpt oss forma teamets inriktning, och på ett personligt plan var er vänlighet och uppmuntran välbehövligt under förra året”, skriver producenten Christian Dailey i blogginlägget.

Även om den omgjorda versionen av Anthem inte blir av så kommer Bioware fortsätta att stödja spelet som det ser ut i nuläget.

Niklas tankar: Synd! Jag hör till dem som sågade Anthem längs med fotknölarna när det släpptes, och var uppriktigt förbannad över vilken besvikelse det var. Men jag kunde också se att det fanns spår av ett bra spel där någonstans under all skit, och såg fram emot vad de kunde göra med det med tiden. Nu får vi aldrig se den versionen som var tänkt att rädda spelet, och det innebär också att jag troligen aldrig kommer att återvända till det. Synd!