Hoppas att ni vaknat till liv efter midsommar med allt vad sillar och nubbar heter, för nu kör vi nyhetssvep igen! Den här veckan sörjer vi att världens största e-sportevenemang, The International, inte blir av i Sverige trots allt. Vi gräver även lite djupare i konspirationsteorin att en indiestudios skräckspel i själva verket är Hideo Kojimas Silent Hill (det är det inte, tror jag), och lär oss om hur retrospelens pixelgrafik skapades för att se extra bra ut på gamla ”dåliga” skärmar.

The International hålls inte i Sverige

The international

Riksidrottsförbundet säger näpp till världens största e-sporttävling.

Världens största e-sportevenemang, Dota 2-turneringen The International, kommer inte att hållas i Stockholm som planerat, skriver bland andra FZ. Anledningen är att Riksidrottsförbundet inte ser det som ett elitidrottsevenemang, vilket innebär att det blir svårare för arrangörer och tävlande att få visum för att resa in i Sverige. Turneringen, som i år har en prispott på över 340 miljoner kronor skulle ha hållits i Globen i fjol, men sköts upp på grund av pandemin. Nu blir den inte av alls eftersom Riksidrottsförbundet återigen har nekat Svenska e-sportförbundet ansökan om anslutning. De svårigheter som det innebär när det inte räknas som elitidrottsevenemang har lett till att Valve nu  letar uteslutit Sverige som värdland, och letar efter andra ställen att hålla tävlingen. Nu överväger svenska storlag som Alliance att flytta sin verksamhet utomlands.

”Det får mig inte att se ljust på framtiden. Det får mig nästan seriöst att börja överväga att flytta merparten av våran verksamhet utomlands, det har vi redan börjat kolla på”, säger Jonathan ”Loda” Berg, tränare för Alliance till Expressen.

Niklas tankar: ”Extremt pinsamt för Sverige”, säger Stockholm kommuns styrelseordförande Anna König Jerlmyr (M) om det hela, och det är svårt att göra något annat än att hålla med. Att Riksidrottsförbundet inte vill ha med e-sporten är en grej, men att det är så byråkratiskt krångligt att fixa så att deltagare kan ta sig till världens största tävling är bara löjligt. Sverige är en stor e-sportsnation, och det är en riktig skam The International ska falla på något så trivialt som visumregler.

Indiestudio förnekar Hideo Kojima-koppling

Abandoned

Abandoned har onekligen tunga Silent Hill-vibbar.

Blue Box Game Studios har ingenting med den legendariske spelskaparen Hideo Kojima, eller Silent Hill, att göra. Det säger studions chef Hasan Kahraman själv efter den senaste tidens återkommande rykten om att deras kommande Playstation 5-spel Abandoned i själva verket skulle vara nästa del i Silent Hills-serien.

”Jag är en verklig person. Jag är inte förknippad med Hideo Kojima. Jag är inte en skådespelare, och jag jobbar inte med Silent Hill”, säger chefen för den nederländska studion i en video på Twitter. Han säger även att han hoppas kunna hålla en frågestund om det hela inom kort.

Det hela började i april när Abandoned dök upp i ett blogginlägg på den officiella Playstation-bloggen och fans tyckte att det hade likheter med Silent Hill på flera olika sätt. Sedan dess har rykteskarusellen snurrat på, och konspirationsteorin har fått en egen tråd på Reddit där folk delar med sig av sina senaste fynd. Bland annat att Blue Box på Twitter skrivit att deras spel ska byta namn till något med ”första bokstaven S, sista bokstaven L” – något man senare raderade. Man har även sagt att Abandoned ska marknadsföras genom sin egen Playstation 5-app, något som vissa tycker påminner om hur Kojimas Silent Hills presenterades genom det nu borttagna spelbara demot P.T. I en video på Twitter i förra veckan sa Hasan Kahraman att appen, och spelets första trailer, försenats till augusti.

Fansens teorier har dock en solid grund. Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain hintades först om av Hideo Kojima genom att låtsas vara spelskaparen ”Joakim Mogren” på den svenska, påhittade, studion Moby Dick Studio.

Niklas tankar: Visst kan det vara kul att spåna och fantisera lite om det ligger något mer bakom vissa spel, men ibland går det lite för långt. ”De senaste två veckorna har varit väldigt stressande för oss. Teamet är väldigt trötta”, säger Kahraman i den senaste videon, och jag förstår honom verkligen. Att utsättas för hela internets konspirationsteorier kan inte vara lätt, och jag är övertygad om att långt ifrån alla kommentarer har varit trevlig läsning. Även om jag gärna blir motbevisad har jag oerhört svårt att tro att Blue Box skulle ha någonting att göra med Hideo Kojima. Hans tidigare hittepån har varit mycket mer genomskinliga, och väldigt uppenbara när man bara skrapat lite på ytan. Nej, jag hoppas att folk släpper det här och lämnar Hasan och hans team i fred. Eller så får Kojima ta av sig masken och sluta låtsas.

Lästips: Så skapades dåtidens pixlar för dåtidens skärmar

Final Fantasy Pixel Remaster

Final Fantasy-klassikerna ska remastras – igen.

När vi spelar retrospel idag vill vi gärna att de ska vara ”pixelperfekta”, att varje pixel är tydligt representerad på våra högupplösta plattskärmar. Men det är lätt att glömma att den grafiken skapades för att visas på CRT-skärmar, och där får ett helt annat utseende. Den här veckan avslutar vi med ett tips på ett långt reportage signerat Patrick Klepek på Waypoint om hur kommande remasters på klassiska Final Fantasy-spel gett nytt liv åt diskussionen kring hur retrospel ”ska” se ut.

 

Waypoint: Final Fantasy-remasters ger nytt liv åt pixelkontroverser