Det är bara några veckor kvar av året, och bara ett fåtal spel kvar att bocka av innan det är dags att göra bokslut. Denna vecka är det dags för The Game Awards, så räkna med ett trailerspäckat nyhetssvep nästa vecka. Tills dess kollar vi på att Playstation kan få en Game Pass-utmanare, att till och med protestledarna på Activision Blizzard säger upp sig, och att utgivaren Take-Two inte gillar spelet It Takes Two.

Playstation kan få ny prenumerationstjänst i vår

Playstation Plus

Det här kan bli mer likt Game Pass i framtiden. kanske.

Playstation ser ut ta upp kampen med Xbox Game Pass genom en ny prenumerationstjänst i vår, rapporterar Bloombergs Jason Schreier. Tjänsten, som går under projektnamnet Spartacus, ska enligt källor kombinera Playstation Plus och Playstation Now i en enda tjänst med tre olika prenumerationsnivåer.

Den första ska funka ungefär som Playstation Plus gör idag, med onlinespelande och ett par ”gratis” spel i månaden. Den andra nivån ska även ge tillgång till en stor samling PS4- och PS5-spel, medan den tredje och dyraste ska inkludera såväl längre demos som ett bibliotek med klassiska spel från PS1, PS2, PS3 och PSP.

Enligt interna dokument ska namnet Playstation Now fasas ut, och allt ska ligga under Playstation Plus. Enligt Bloomberg ska tjänsten lanseras under våren, men Sony har ännu inte kommenterat uppgifterna.

Niklas tankar: Playstation 5 är, det estetiska undantaget, en fantastisk konsol, men utbudet av tjänster bleknar i jämförelse med den smått fantastiska Game Pass. Eftersom Playstation är min primära konsol – jag har inte ens en Xbox den här generationen – låter dessa rykten väldigt lovande. Kan man komma ens i närheten av vad Game Pass är så är det ljusår bättre än vad Playstation har att erbjuda idag.

Protestledare lämnar Activision Blizzard

Activision Blizzard

Det fortsätter alltjämt att storma kring Activision Blizzard.

En av nyckelfigurerna bakom medarbetarprotesterna på Activision Blizzard, Jessica Gonzales, har lämnat företaget och spelbranschen helt och hållet, skriver bland andra Eurogamer.

Gonzales, som jobbade som senior tech analyst på Blizzard, delade med sig av sitt avskedsmeddelande till kollegorna på Twitter, i vilket hon vänder sig direkt till företagets kritiserade vd Bobby Kotick: ”Din brist på agerande och vägran att ta ansvar driver bort stora begåvningar, och produkten kommer att lida tills du avlägsnas som vd.”

Hon beskrivs av kollegor om att under de senaste månaderna ha haft en stor roll i de interna protesterna som blossat upp sedan en lång rad skandaler beträffande sexuella trakasserier, mobbning och dålig arbetsmiljö började uppdagas. Gonzales skriver i sitt meddelande att hon slutar för att ”sätta mitt eget välbefinnande i första rummet”.

Niklas tankar: Det fortsätter alltjämt att rulla på, skiten hos Activision Blizzard, och det känns som att det börjar tära på folk allt mer. Vid det här laget bör man kanske vara glad när folk där lyckas hitta andra jobb och kan lämna skiten, även om man såklart vill att problemen ska kunna lösas. Det ser ju dock mörkt ut, och det verkar inte hända särskilt mycket ”på riktigt”. Precis som Gonzales skriver så riskerar sånt här att driva bort de största talangerna, och kvaliteten på spelen blir på sikt lidande på grund av det.

It Takes Two i varumärkestvist med Take-Two

It Takes Two

It Takes Two, det gillar inte Take-Two.

Svenskutvecklade It Takes Two, med Josef Fares i spetsen, har blivit föremål för en tvist om namnet, med Grand Theft Auto-utgivaren Take-Two. Speljätten gjorde nyligen ett varumärkesanspråk på namnet varpå It Takes Two-studion Hazelight övergav rättigheterna till namnet, skriver Eurogamer. Till sajten säger Hazelight att de inte kan kommentera pågående fall men att man ”hoppas att det kommer att lösa sig”. Take-Two säger ingenting alls om det hela. Det är oklart om fallet påverkar försäljningen av It Takes Two, eller om spelet kommer att tvingas byta namn.

Varumärkesanspråket är ett av flera som Take-Two gjort på senare tid, bland annat mot företag som använder sig av ord som ”rockstar”, ”social club” och ”mafia”. Man har också vidtagit rättsliga åtgärder mot fanskapade moddar inför släppet av den kritiserade remastern av GTA 3, Vice City och San Andreas.

Niklas tankar: Storföretag måste vidta åtgärder för att skydda sitt namn och sina varumärken. Och det kan innebära rättsliga åtgärder i förebyggande syfte, hur konstigt det än låter. Det är deppigt, men så är det bara. Tydligen verkar dock Take-Two vara bra mycket aggressivare vad gäller det än de flesta andra. Och ärligt talat, hur många skulle blanda ihop ett charmigt litet svenskt spel med en massiv, ansiktslös speljätte? Vi får hoppas att det här inte innebär några större problem för Hazelight, och att de framförallt inte tvingas byta namn på sitt spel. Inte särskilt troligt, men man vet aldrig.