Spelhösten är i full gång och jag antar att ni alla har spelat antingen Spider-Man 2 eller Super Mario Bros. Wonder i helgen – själv har jag spelat båda två. I nyhetsväg tar vi denna vecka en lite retrokoll på Analogues kommande konsol, att inget till Call of Duty blir Xbox-exklusivt efter Microsofts Activision Blizzard-köp – och att en hund för första gången ska speedrunna på Awesome Games Done Quick.

Analogue gör Nintendo 64-konsol

Analogue 3D

Det är inte mycket vi har fått se av Analogue 3D, men det är lite.

Analogue, som tillverkar konsoler för att spela retrospel, släpper nästa år en Nintendo 64-variant med namnet Analogue 3D. Konsolen, som kommer efter Game Boy-liknande Analogue Pocket och 16-bitkonsolerna Super Nt och Mega Sg, drivs av Field-programmable gate array, FPGA, och ska kunna spela Nintendo 64-spel i 4K-upplösning. Enligt Analogue körs ingen form av emulering på konsolen, utan allt görs av hårdvaran, något som ska ge en så autentisk upplevelse som möjligt.

Analogue 3D-kontroll

En kontroll i samarbete med 8bitdo har också visats upp… Typ.

Utöver 4K-upplösning får Analogue 3D även inställningar för att köras på tv-apparater från tiden då det begav sig, för den som vill spela på tjock-tv. Analogue 3D får bluetooth och wifi, och har även fyra ingångar för Nintendo 64-kontroller. Man släpper dessutom en särskild, trådlös, kontroll i samarbete med 8bitdo.

Analogue 3D släpps nästa år, och det är i nuläget oklart vad den kommer att kosta.

Niklas tankar: Inte för att jag är mycket av en retrokille, även om jag har mina favoriter. Visst har jag både ett original-SNES och ett SNES Mini i min ägo, men annars är det mestadels nytt som gäller. Men jag måste vara helt ärlig med att jag alltid varit nyfiken på Analogues grejer. Deras Pocket ser så oerhört välgjord ut, och folk svär på att deras grejer är bra skit. För den som är väldigt nostalgisk för Nintendo 64 lär det här vara en no-brainer, men gissningsvis kostar den skjortan. Analogue Pocket gick nämligen loss på över 2000 spänn.

Phil Spencers löfte: Inget till CoD blir Xbox-exklusivt

Ghost

Snart är det slut med exklusiva skins i Call of Duty.

Call of Dutys framtid har varit den stora snackisen genom hela processen som nyligen till slut ledde till att Microsoft köpte Activision Blizzard. Skulle spelet bli exklusivt för Xbox? Nej, Microsoft fick lova att skulle komma även till Playstation och andra plattformar lång tid framöver. När köpet nu gått igenom har Xbox-chefen Phil Spencer även lovat att inga kartor, skins eller annat i spelet kommer att bli exklusivt för Xbox. Tidigare har Playstation-spelare kunnat ta del av exklusivt material på grund av marknadsföringssamarbeten med Activision.

”Målet är hundra procent paritet på alla plattformars så gott vi kan för när det släpps och innehållet”, säger Phil Spencer i den officiella Xbox-podcasten. Han fortsätter: ”Vi har inget mål att på något sätt använda Call of Duty för att få dig att köpa en Xbox-konsol.”

Niklas tankar: Microsoft går direkt på charmoffensiven efter att Activision Blizzard-köpet gått igenom, och det är nog klokt. Många är nog skeptiska till att jättebolag köper upp andra jättebolag och konsolideringen av spelbranschen, så Phil Spencer får dra på sig sina bästa retrotröjor och klistra på sitt allra största leende när han lovar guld och gröna skogar för alla som spelar. Skämt åsido, jag tror att Xbox ändå kan hantera Activision Blizzard-spelen på ett vettigt sätt, och det är såklart bra om alla delar av spelen är samma på alla plattformar.

Hund speedrunnar på AGDQ

Speedrunning, och streaming, görs oftast av människor – ibland av robotar. Men under Awesome Games Done Quick i januari blir shiba inun Peanut Butter den första hunden att speedrunna ett spel, skriver Eurogamer. Peanut Butter ska, med hjälp av sin husse JSR_, spela NES-spelet Gyromite som ursprungligen spelades med tillbehöret Robotic Operating Buddy. Peanut Butters nuvarande rekord är på 25 minuter och 29 sekunder. Husse JSR_ visar Peanut Butter vilka knappar han ska trycka på och ger honom belöningar för det. Enligt JSR_ används inga hjälpmedel, makron eller annat, utan det är år av träning som ligger bakom.

Niklas tankar: