Vi går alla och räknar dagarna till Nintendo Switch 2, och nu är det mindre än två veckor kvar! Men innan dess ska vi ändå hinna med en del, som till exempel testa den nysläppta samlingen av Activision-klassiker på Game Pass. Vi ska även passa på att spendera våra sista Playstation Stars-poäng innan det stängs ner – och lära oss om varför Peter Molyneuxs Project Milo aldrig blev av.

Xbox släpper retroklassiker på Game Pass

Retro Classics

Äntligen börjar Xbox ta Activisions historia på allvar.

Fler än 60 klassiska Activision-spel från 80- och 90-talen har släppts på Game Pass till Xbox och PC. Samlingen, som går under namnet Retro Classics är ett samarbete mellan Xbox och retrostreamingtjänsten Antstream Arcade. Bland spelen finns klassiker som Commando, Grand Prix, Zork, Mech Warrior 2 och Pitfall. Samlingen har även funktioner som community-utmaningar och topplistor samt achievements och möjligheten att spara i spel.

Enligt Xbox ska tjänsten växa och i framtiden ha fler än 100 Activision- och Blizzard-spel.

Niklas tankar: När Microsoft köpte Activision Blizzard var det väldigt mycket fokus på Call of Duty och World of Warcraft. Men både Activision och Blizzard har ju enorma bibliotek med retroklassiker, och det är bra att Xbox nu tar vara på det. Även om man troligtvis inte kommer att spela särskilt mycket av den här samlingen är det bra att den finns och ett lovvärt initiativ.

Sony skrotar Playstation Stars-programmet

Playstation Stars

Playstation Stars – snart ett minne blott.

Lojalitetsprogrammet Playstation Stars lanserades för knappt tre år sedan. Nästa år, närmare bestämt den 2 november, stängs det ner helt. Redan den 23 juli i år försvinner möjligheten att tjäna in poäng och digitala samlarobjekt. Nuvarande medlemmar kan använda sina poäng fram tills dess att tjänsten stängs ner.

”Sedan vi lanserade programmet har vi lärt oss mycket av att utvärdera vilka sorters aktiviteter våra spelare gillar bäst, och som företag utvecklas vi alltid ihop med spelar- och branschtrender”, skriver Playstation-chefen Grace Chen i ett uttalande på den officiella Playstation-bloggen.

Playstation Stars drog igång sent 2022 genom Playstations mobilapp. Då hette det att tjänsten skulle växa och komma även till konsol, men istället blir det alltså nedläggning.

Niklas tankar: För den som spelar, eller använder någon annan tjänst, mycket är ett lojalitetsprogram ibland ganska fint att ha. Jag har tjänat in Game Pass-månader hos Xbox, och sparat en del pengar med hjälp av guldpoäng på Nintendo Switch. Men Playstations dito har alltid varit snäppet efter. Jag tror att man kan tjäna in rabatter på spel, men det är uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att jag ska ha brytt mig om att lära mig det. De små samlarobjekten var en kul tanke, men rätt meningslösa när de bara syntes i appen och inte på konsolnivå. Nä, vi får hoppas att vi kanske får ett ordentligt program framöver. Kanske något enklare där köp helt enkelt ger rabatt på kommande köp?

Peter Molyneyx: Därför släpptes aldrig Project Milo

Den legendariske spelskaparen Peter Molyneux har byggt sin karriär på spel som Populous, Black & White och Fable. Men han har även gjort sig känd för att lova stort och sen inte riktigt leverera på de löftena. Ett av de mest kända exemplen är Project Milo som visades upp på E3 2009. I spelet, eller upplevelsen, skulle spelaren med hjälp av Xbox Kinect-kamera kunna interagera med pojken Milo i realtid, och även kunna scanna in föremål och annat åt honom. Spelet blev aldrig av, och under årets upplaga av Nordic Game i Malmö berättade han mer om varför.

Den prototyp som Molyneyx först fick visad för sig visade sig bli alldeles för dyr, och skulle ha kostat konsumenten 5 000 dollar. Tekniken och funktionerna skalades alltså ner väsentligt. Men dödsstöten för Project Milo blev, enligt Molyneux, när det bestämdes att Kinect skulle vara en partypryl och inte en spelpryl. Milo passade då inte längre in i Microsofts portfölj och projektet lades ned.

”Ingen såg den färdiga upplevelsen och vi gjorde aldrig klart den. Men det var en magisk upplevelse. Det som var så magiskt med den var att det inte handlade om hjältar och utomjordingar, och det var inte ett ’jorden går under’-scenario. Det var att uppleva hur det är att umgås med någon som älskar dig”, sa Molyneux på scenen.

Niklas tankar: Peter Molyneux har alltid varit en av mina favoritspelskapare och jag är den förste att erkänna att jag ofta inte tar hans löften på alldeles för stort allvar, och därför inte blir särskilt upprörd när det inte blir som utlovat. Spelen han legat bakom har i de flesta fall varit helt fantastiska ändå. Jag var själv på plats på Nordic Game och hörde honom prata om bland annat Project Milo. Känslan man fick var att han är otroligt passionerad och att Project Milo faktiskt hade funkata om det inte vore för att tekniken skalades ner och visionen för Kinect förändrades.

Det var oerhört kul att höra en så legendarisk spelskapare prata om sitt liv och sin karriär. Det var inte utan darr på läppen man såg honom bli gråtmild flera gånger när han talade om att hans kommande spel, Masters of Albion, lär bli hans sista eftersom hälsan sviker den åldrande spelskaparen.