Vi är lite drygt två veckor från Switch 2 och det känns som att många är så peppade att de knappt kan hålla tätt. Men vi får hållas ett litet tag till och kollar denna vecka istället in att Bungie medger att man plagierat design i Marathon, att mobilversionen av Call of Duty: Warzone försvinner efter bara ett år. Vi gläds(?) även åt att Ubisoft verkar välja att släppa sina storspel lite mer sällan för att se till att de blir bättre.

Bungie medger plagiat i Marathon

Marathon

Marathon ser riktigt snyggt ut, men en del av det är på grund av plagiat.

Bungie har bekräftat att material som plagierats av konstnären Fern ”4nt1r34l” Hook använts i deras kommande spel Marathon. Det hela uppdagades när konstnären på X postade jämförelser mellan Marathon och hennes futuristiska affisch-designer.

 


”På tio år har det här arbetet aldrig gett mig en stabil inkomst och jag är trött på designers på stora bolag som ’moodboardar’ och parasiterar på mina designer när jag kämpar för att få det att gå runt”, skriver 4nt1r34l.

Bungie bekräftade senare plagiatet och skrev i ett meddelande på spelets officiella Discord-server att en tidigare anställd låg bakom och att man nu undersöker hur det kan ha skett. Bungie ska också genomföra en grundlig granskning av spelets innehåll och införa striktare kontroller av vad som förs in i Marathon. Med anledning av detta ställdes all planerad visning av nytt gameplay från spelet in i utvecklarens senaste stream.

”Jag vill skicka en personlig ursäkt till 4nt1r34l, vars arbete användes i det här fallet. Jag vet hur orättvist det här känns, och vi gör allt vi kan för att göra rätt för oss”, säger Marathons art director Joseph Cross i streamen.

Enligt uppgifter till Forbes har plagiat-skandalen tagit hårt på moralen hos Bungies anställda.

”Vibbarna har aldrig varit sämre”, säger en anställd till Forbes.

Niklas tankar: Det här är det sista Marathon och Bungie behöver. Vi har alla Concord-fiaskot färskt i minnet och alla och hens mosters satsning på live service-spel går inte direkt som tåget. Marathon ser spännande ut, och personligen är jag nyfiken på en bra extraction shooter med Bungies försklassiga spelkänsla. Men även om den anställda inte jobbar på Bungie längre ser det verkligen inte bra ut att ha plaigerat en konstnär utan att ge denne någon som helst kompensation är riktigt unket. Vi får väl se om Bungie kan gräva sig ur det här hålet, eller om stämningen kommer att vara i botten fram till när det ska släppas i september.

Call of Duty: Warzone Mobile slopas efter ett år

Call of Duty: Warzone Mobile

Det här spelet går inte att ladda ner längre.

Efter lite mer än ett år ska mobilversionen av Call of Duty: Warzone stängas ner. Enligt utgivaren Activision är anledningen att det ”inte mött förväntningarna hos mobil-spelarna som det gjort för PC- och konsol-publiken”, skriver Video Games Chronicle. Sedan i söndags går det inte längre att ladda ner spelet från App Store och Google Play Store. Det går inte heller att köpa något i spelet, och inga fler säsonger kommer att släppas. Den som har spelet installerat kan dock fortsätta att spela matcher.

Call of Duty: Warzone Mobile släpptes i mars 2024 och utvecklades tillsammans av en rad Activision-studior. Call of Duty Mobile, som släpptes 2019 fortsätter alltjämt att uppdateras.

Niklas tankar: På tal om live service-spel ser vi här ett exempel på hur den marknaden inte verkar gå supertoppen. Warzone fortsätter såklart att vara gigantiskt på konsol och PC, men om inte ens Call of Duty kan överleva mobilt så undrar man hur stort intresse det finns för den sortens spel över lag. Det är tuffa tider, och den som måste tävla med de stora onlinespelen har det verkligen inte lätt. Jag tror att vi kommer fortsätta se den här delen av marknaden krympa, och allt mer fokuseras på den handfull jättespel som fullständigt dominerar. Deppigt, men så ser verkligheten ut.

Ubisoft skjuter fram flera storspel

Prince of Persia: Sands of Time remake

Remaken av Prince of Persia: Sands of Time verkar åtminstone komma när det är sagt.

Ubisoft meddelar i en kvartalsrapport att man låter skjuta flera än så länge ej visade storspel på framtiden för att ge dem mer tid i ugnen rapporterar Video Games Chronicle. Den franska utgivaren pekar på Assassin’s Creed Shadows som fick ett varmt mottagande av fans och kritiker efter att ha skjutits fram. Även om de inte specificerar exakt vilka spel det gäller, men språket i rapporten får det att låta som att det gäller titlar i Ubisofts största serier som Assassin’s Creed, Far Cry, Ghost Recon och Rainbow Six. Utöver att man skjuter fram spel bekräftar Ubisoft i rapporten att den försenade remaken av Prince of Persia: Sands of Time ska släppas under detta räkenskapsår, som tar slut i mars 2026.

Niklas tankar: För många kanske det låter som en dålig sak att skjuta spel på framtiden, oavsett om de visats upp eller tidigare, men jag gillar den här trenden. Marknaden är så oerhört mättad att ingen har tid att spela allt de vill, och gudarna ska veta att många spel hade mått bra av längre utveckling och mer finslipning. Om fler hakar på det här skulle vi få bättre spel, mer tid att spela dem, och framförallt skulle folket som utvecklar dem få mer tid på sig och förhoppningsvis slippa en del crunch. Storbolagen och deras investerare vill alltid ha sin utdelning och oändliga tillväxt, men jag är rätt övertygad om att ett bra spel som får ta sin tid är en bättre investering än ett spel som hastas fram med halvdan kvalitet.