Efter två veckors (förlåt!) frånvaro är det äntligen dags för nyhetssvepet att göra comeback. Men det kunde knappt vara en pissigare vecka för spelnyheter – särskilt för oss i spelmediasvängen. Såväl Giant Bomb som Polygon, två av branschens viktigaste publikationer, totalslaktas. Just ja, flera hundra får sparken på EA också. Kul! Men inte nog med det! Spelet alla väntat på, GTA 6, har, som en liten bonus, försenats…
Giant Bomb imploderar – nyckelpersoner lämnar

Framtiden är oviss för en av Svamprikets största inspirationskällor.
Giant Bomb som vi känner det idag ser ut att vara ett minne blott. Efter att spelsajten plötsligt tagit ett oväntat uppehåll i streams och poddar står det nu klart att man står inför något som ägarbolaget Fandom kallar för en ”strategisk omställning”.
Det senaste avsnittet av podden Giant Bombcast försvann strax efter att det publicerats, och anledningen är troligen att medlemmarna i inledningen kritiserade nya riktlinjer som Fandom vill att de anpassar sig efter.
Efter radiotystnaden ser det ut som att åtminstone två nyckelpersoner, Dan Ryckert och Jeff Grubb, lämnar Giant Bomb, skriver flera medier. I en stream på sin egen Twitch-kanal sa Rycket att han aldrig kommer att på Giant Bomb igen, och på Bluesky skriver Jeff Grubb att han blivit av med sitt drömjobb, men att han fortsätter med sin egen kanal, Game Mess.
Well, that was a dream come true. Knew it wouldn't last, though. Out of a job at the moment. But I'll always be doing patreon.com/gamemess
Även Gamesbeats Mike Minotti, som regelbundet medverkar i Giant Bombs streams och poddar, har skriver att han inte kommer att dyka upp där igen.
Det är i nuläget oklart vad som händer med resten av Giant Bomb-gänget och när sajten börjar streama och podda igen, och i vilken form. Men Fandom äger även bland annat Gamespot, och flera Giant Bomb-medarbetare har sedan tidigare även arbetat med deras material.
Giant Bomb startades 2008 av tidigare Gamespot-medarbetare sedan Jeff Gerstmann fått sparken därifrån. Sedan dess har sajten haft flera olika ägare och drabbats av flera nedskärningar, senast 2022 under nuvarande ägarna Fandom
Niklas tankar: Det här är så oerhört deppigt! För den som följt Svampriket under åren är det knappast någon hemlighet att Giant Bomb varit vår enskilt största inspirationskälla och många av oss har länge älskat deras poddar, videor och streams. Giant Bomb må inte vara samma sak idag som under Jeff Gerstmanns, Vinny Calaveras och Alex Navarros tid, men humorn, värmen och framförallt communityt har varit intakt. Att Giant Bomb ser ut att bli en skugga av sitt forna jag är ett oerhört deppigt tecken i tiden där spelmedia blir mindre och mindre när ägarna verkar oförmögna att förvalta täckningen av vår tids dominerande underhållningsform.
Polygon säljs – majoriteten blir av med jobbet

Polygon har länge varit en plats för kvalitetsjournalistik om spelbranschen.
Som om det inte vore nog med Giant Bomb, har även Polygon i princip imploderat den senaste veckan. Men i det här fallet är det inte nuvarande ägare, utan nya ägare, som ställt till det. I förra veckan stod det klart att mångåriga och väl ansedda Polygon säljs av sajtens ägare, Vox Media, till Valnet, som äger sajter som TheGamer, GameRant, ScreenRant och Collider. I och med försäljningen sägs även majoriteten av personalen upp, skriver flera medier. Namnkunniga journalister som Nicole Carpenter, och även chefredaktören Chris Plante hör till dem som blivit av med sina jobb. Vad som händer med Polygon som sajt och vilket fokus de ska ha framöver är oklart.
Polygon grundades 2012 och hade till en början fokus på långa, djuplodande artiklar om spelbranschen. Sajten är känd som en av få publikationer inom spelmedia som sysslar med faktisk journalistik.
Niklas tankar: Det verkar som sagt som att vi inte ska ha någon ordentlig bevakning av spelbranschen, och vi verkar helt vara okej med att hajpande youtubers och tiktokare ska helt okritiskt sköta det hela. Journalistiken kring spel och granskningen av branschen är i princip död eller åtminstone döende, och de publikationer som har resurserna att göra det ordentligt blir allt färre. Det här kan visserligen leda till fler oberoende publikationer med crowdfunding-stöd, men hur många sådana kan vi ha innan de börjar kannibalisera på varandra? Det är en mörk tid för spelmedia, och det är svårt att se hur det ska bli bättre.
EA sparkar hundratals – skrotar Titanfall-spel

Ett nytt Titanfall har aldrig känts så avlägset.
Inget nyhetssvep utan en nyhet om nedskärningar i spelbranschen, det är sedan gammalt. Jätteutgivaren EA säger upp fler än 300 anställda, enligt uppgifter till Bloomberg. Ungefär 100 av dessa ska ha jobbat på Apex Legends- och Star Wars Jedi-studion Respawn Entertainment. I samband med nedskärningarna ska även flera projekt ha skrotats, däribland en extraction-skjutare i Titanfall-världen. Det är enligt uppgifter det andra Titanfall-projektet som lagts ner av EA de senaste åren.
EA bekräftar för Bloomberg att man gör nedskärningar för att säkerställa ”framtida tillväxt”.
Uppsägningarna innebär att EA gjort sig av med fler än 1 800 anställda på lite drygt två år, skriver Eurogamer.
Niklas tankar: Ja, vad ska man säga? Aldrig får man vara glad. Ens favoritsajter totalslaktas, och nu får man inget nytt Titanfall heller. 300 personer är oerhört många, men nu för tiden känns det knappt notisvärdigt med tanke på hur branschen skär ner och skär ner tills det snart knappt kommer att vara någonting kvar. Länge talades det om att företag gjorde sig av med övertaligheten efter alla anställningar som gjordes under pandemin, men den gränsen måste vi väl ändå ha nått för längesedan? Dessa senaste uppsägningar är ytterligare ett tecken på en bransch som får allt svårare att bära sig själv.
GTA 6 försenas – kommer först om ett år
Nu måste väl ändå de dåliga nyheterna vara över? Nej, för i förra veckan stod det även klart att historiens kanske mest framemotsedda spel, Grand Theft Auto 6, skjuts fram till nästa år, nämligen den 26 maj. Så, varsågoda för den nyheten!
Niklas tankar: