Efter en veckas välbehövlig semester är nyhetssvepet äntligen tillbaka! Det har väl inte hänt något stort? Inte? Bra! Denna vecka kollar vi in att parterna till slut är överens och att röstskådespelarna därför kan strejka. Dessutom hittar vi ett litet ljus i mörkret som är Microsofts massuppsägningar i att Romero Games inte verkar stängas ner trots allt. Till sist tar vi en titt på de infekterade bråket mellan Subnautica 2-studion Unknown Worlds och spelets utgivare Krafton.
Skådespelarstrejken över – parterna överens

Efter ett år är strejken till slut över. Bild: SAG-AFTRA
Efter nästan precis ett år är strejken för röstskådespelare i spelbranschen över. I förra veckan meddelade det amerikanska skådespelarfacket SAG-AFTRA att 95 procent röstat för ”2025 SAG-AFTRA Interactive Media Agreement” och att strejken därmed avslutas. Det nya avtalet innebär en rad säkerhetsåtgärder vad gäller AI och tydligare regler för detta. Skådespelare ska bland annat kunna dra tillbaka godkännandet för användande av AI-versioner av sina röster under en strejk. Avtalet innebär även högre ersättning och bättre villkor för sjuk- och pensionsförsäkring.
”Nu när avtalet är godkänt kan spelskådespelare avnjuta betydande fördelar och viktiga AI-säkerheter, som vi kommer att fortsätta bygga på när användnandet av denna teknik etableras och utvecklas”, skriver SAG-AFTRA:s chefsförhandlade Duncan Crabtree-Ireland i uttalandet.
Niklas tankar: Det är glädjande att parterna kommit överens och att strejken därmed är över. Vad jag har förstått har det varit väldigt stökigt att navigera runt det, och användandet av AI för röster i spel är ett känsligt ämne. Det är viktigt att skådespelarna får behålla makten över sin egen röst, även när den genereras av AI, och det känns som ett viktigt steg för en framtid där vi inte alls vet hur tekniken utvecklas. Förhoppningsvis är de som strejkat nöjda med det nya avtalet, och förhoppningsvis får vi behålla riktiga röster i spel även i framtiden.
Trots ryktena: Romero Games stängs inte ner

Romero Games är inte klara riktigt än, tack och lov.
Romero Games, som startats av branschlegendarerna John (Doom, Quake) och Brenda Romero (Wizardry, Jagged Alliance) har inte lagts ned. Detta efter rykten om att så var fallet när studion blev av med sina finansiärer i och med de stora nedskärningarna hos Microsoft där över 9 000 personer blev av med sina jobb, skriver Video Games Chronicle.
Efter Xbox-nedskärningarna sa två anställda på Romero Games att hela studion lagts ner, men i förra veckan uttalade sig studion om det hela i sociala medier. Man bekräftar att finansieringen av den shooter de jobbade på dragits in och att det spelet lagts ner. Men man menar också att man letar efter nya finansiärer och att flera utgivare visat intresse för att se till att spelet blir klart. Det är därmed i nuläget oklart huruvida de anställda på Romero Games kan behålla sina jobb eller ej.
Det var den 2 juli som Microsoft meddelade att man kapar över 9 000 tjänster, många av dem på Xbox-avdelningen. Bland annat stängs studion The Initiative ner, och därmed skrotas Perfect Dark-remaken. Dessutom försvinner tjänster på Rare och det sedan länge försenade Everwild läggs ner, och hos Forza Motorsport-studion Turn 10 kapas hälften av alla jobb.
Niklas tankar: Nedskärningarna på Microsoft är så mycket röva att det knappt är sant, och det är den fjärde stora nedskärningen på 1,5 år. Det oerhört lönsamma bolaget är så djupt inne i AI-träsket att man är beredda att offra precis allt för att ligga i framkant, och det är tydligt att mänskliga anställda bara är ett nödvändigt ont. Därför blir man ändå lite glad när man hör att Romero Games kanske inte försvinner ändå, för visst vore det fullständigt ofattbart om en studio grundad av två av spelbranschens mest legendariska namn dog ut bara för att Xbox drog in sina pengar? Vi håller tummar och tår att de hittar en vettigare utgivare som kan ta deras spel över mållinjen.
Tidigare Subnautica 2-utvecklare stämmer utgivaren Krafton

Det är riktigt struligt kring Subnautica 2 just nu.
Det ser stökigt ut för uppföljaren till survival-succén Subnautica. En pågående fejd mellan studion Unknown Worlds tidigare ledning och utgivaren Krafton har lett till att utvecklarna stämmer sin utgivare. Samtidigt anklagar Krafton studion för att ha ”övergett sitt ansvar”.
Det var tidigare i juli som flera nyckelpersoner på Unknown Worlds, inklusive Subnautica-regissören Charlie Cleveland, vd:n Ted Gill och medgrundaren Max McGuire plötsligt lämnade studion. Enligt Krafton var det för att personerna hellre fokuserat på egna projekt istället för Subnautica 2, något som utvecklarna förnekar och nu alltså stämmer sin egen utgivare, skriver flera medier. I samband med detta meddelade Krafton även att spelet, som är det näst mest wishlistade på Steam, skjuts fram till nästa år.
Enligt uppgifter till Bloomberg ska beslutet att skjuta fram spelet tagits bara månader innan studions runt 100 anställda skulle få en bonus på 250 miljoner dollar. Förseningen, som ska ha gjorts mot teamets vilja, och studion får nu svårt att nå de mål som krävts för att bonusen skulle betalas ut. Enligt Krafton skjuts spelet fram på grund av att det behövde mer arbete, men spelets regissör, Charlie Cleveland, skriver i sociala medier att Subnautica 2 är redo för early access.
Fejden mellan Unknown Worlds och utgivaren Krafton har nu lett till uppmaningar om bojkott av Subnautica 2.
Niklas tankar: Jösses vilken soppa! Och den får inte Krafton att se särskilt trevliga ut, alls. Här står såklart ord mot ord, men det ena ordet verkar väga lite tyngre än det andra. Jag har en känsla av att den tidigare ledningen inte skulle stämma sin utgivare utan god anledning, och har svårt att tro att det är Kraftons version som är närmast sanningen här. Om det är så att man skjutit fram spelet för att slippa betala ut en matig bonus är det riktigt rövigt, och Krafton förtjänar i så fall all skit de får.