Nyhetssvepet

Oculus Rift-fel, Monster Hunter-succé – och Valve gör spel igen

Minns ni Valve? Galaxens rikaste och märkligaste spelföretag? De ska göra spel igen! Den här veckan kikar vi även på Oculus Rift-headset som ägarna inte kunde kika i alls – och kollar in Monster Hunter: Worlds smått absurda försäljningssiffror.

Oculus Rift slutade plötsligt fungera

Vad hände?

Runt om i världen slutade Oculus Rift-headset plötsligt att fungera i veckan, rapporterar flera medier. Oculus-klienten slutade öppna program, och i vissa fall slutade den att fungera helt och hållet. Orsaken ska vara ett utgånget säkerhetscertifikat, som skyndsamt åtgärdades med en patch. Oculus skickade efter händelsen ut en ursäkt och erbjöd alla Rift-ägare motsvarande 15 dollar att handla för i Oculus-butiken.

Niklas tankar: Äntligen lever vi i en värld där vår svindyra teknik kan sluta fungera genom ett knapptryck eller enkelt fel. Det blir härligt när tekniken vi förlitar oss på mer och mer enkelt kan stängas av utan att vi har något att säga till om det. Vår teknik och särskilt våra spel är idag tjänster vi betalar för att använda, inte produkter vi köper och även om det är väldigt kul att Rifts dör runt om i hela världen samtidigt är det också väldigt obehagligt.

Monster Hunter: World Capcoms bäst säljande spel någonsin (typ)

Monsterjakt är det nya svart.

Sedan släppet i slutet av januari har Capcom skeppat iväg över 7,5 miljoner exemplar av Monster Hunter: World till återförsäljare. Det gör det till det bäst säljande Capcom-spelet någonsin, enligt utvecklarna själva. En genomgång som Venturebeat gjort visar dock att det krävs en del kreativ matematik för att slå fast det. Bland annat räknar Capcom bara in Playstation 3- och Xbox 360-versionerna i de 7,3 miljoner exemplar som sålts av Resident Evil 5 – trots att spelet finns till moderna plattformar och PC.

Monster Hunter-spelen – det första släpptes till Playstation 2 2004 – har nu sålts i totalt 48 miljoner exemplar. PC-versionen av Monster Hunter: World släpps i höst.

Niklas tankar: Jag har så oerhört svårt att ta in att Monster Hunter: World skulle vara Capcoms största spel någonsin (typ). Jag hade kunnat slå vad om att åtminstone Street Fighter 4 var större. Fast när jag tänker efter så är det säkert det, om man inte räknar som Capcom, alltså lite hur som helst. Oavsett så är det imponerande att se att så många tagit till sig Monster Hunter den här gången. Gudarna ska veta att jag är en av dem som nu spelat mer av det här spelet än resten av serien sammanlagd.

Gabe Newell: ”Hurra! Valve ska leverera spel igen!”

Artifact är ett kortspel baserat på Dota 2. Bild: Geoff Keighley på Twitter.

Det ser ut som att Valve är redo att ge sig in i spelutveckling igen. På en visning av det kommande Dota-kortspelet Artifact sa Steam-chefen Gabe Newell att det bara är ett av flera spel företaget har på gång.

”Det är ganska bra nyheter. Hurra! Valve ska leverera spel igen”, sa Newell på visningen, enligt PC Gamer.

Efter att ha fokuserat på Steam och hårdvara som Vive i ett par år bekräftade Newell i en AMA på Reddit i fjol att man jobbar på minst ett fullstort singleplayerspel. Han har även sagt att de har tre större VR-spel på gång.

Det senaste större spelet Valve släppte var Dota 2, 2013.

Niklas tankar: Hurra! Eller? Jag har ingen aning. Vad är en Valve som spelutvecklare idag? Det senaste större spelet man släppte var en uppföljare till en mod. Folk verkar ha bra grejer att säga om Artifact, men det är svårt att tro att det skulle vara särskilt kul för den som inte har någon koll på Dota. Hur som helst ser jag mycket hellre Valve göra spel än att sitta i sin svarta låda och mecka med tveksamma Steam-ändringar och märkliga VR-grejer. Bring it on!

Skriv en kommentar