Nyhetssvepet

Plague Inc. räddar världen, PSN-hastigheten sänks – och Epic blir spelutgivare

Nyhetssvepet vecka 14

Det är en märklig känsla att vardagen i mångt och mycket pågår nästan som vanligt när resten av världen verkar stå i full pandemibrand. Vi är inte inlåsta, och många av oss kan sköta jobbet nästan som vanligt. Men coronakrisen märks tydligt även i spelbranschen. Två av tre nyheter denna vecka är coronarelaterade, och den tredje handlar om Epic som fortsätter ta mark på spelmarknaden.

Plague Inc. får rädda världen-läge – utvecklarna donerar 250 000 dollar

Plague Inc.

Snart går det att rädda världen istället i Plague Inc. Bild: Ndemic Creations

Åtta år efter det släpptes får Plague Inc. – som går ut på att skapa en så effektiv pandemi som möjligt – ett nytt spelläge där spelaren istället ska rädda världen. Samtidigt meddelar utvecklarna Ndemic Creations att man donerar 250 000 dollar till Världshälsorganisationens covid-19-fond och CEPI, en stiftelse för vaccinforskning.

”För åtta år sedan trodde jag aldrig att den verkliga världen skulle komma att likna en omgång Plague Inc. i det att så många spelare skulle använda Plague Inc. för att hjälpa dem ta sig igenom en riktig pandemi”, säger spelets skapare James Vaughan i ett pressmeddelande på Ndemic Creations sajt.

Varje gång ett större virusutbrott sker får Plague Inc. ett ökat antal spelare, så även denna gången, skriver skaparna på sin sajt.

När uppdateringen släpps är ännu okänt, men den kommer att vara gratis för alla spelare.

Niklas tankar: Även om läget ofta känns hopplöst just nu, med stort antal döda inrapporterade varje dag från olika delar av världen, är det tryggt att veta att det alltid finns goda krafter i samhället. Jag ville lyfta denna nyhet för att den, även om den inte är jättestor, visar på att många gör vad de kan för att underlätta i dessa svåra tider. En stor eloge till folket på Ndemic Creations!

Sony sänker hastigheten på nedladdningar under coronakrisen

Det kommer att gå lite långsammare att ladda ner spel från PSN framöver. Bild: Sony

Den som laddar ner spel från Playstation Network får nu vänta lite längre innan de kan spela. I veckan som gick meddelade Sony att man sänker nedladdningshastigheterna för spel i Europa och i USA. Detta för att möjliggöra för att ett ökat antal spelare ska kunna använda Playstation-tjänsterna när coronaviruset tvingar många att stanna hemma och spelar. Enligt Sony är det bara nedladdningshastigheterna som påverkas, inte onlinespelande i övrigt.

Utöver Playstation Network har flera andra tjänster, som Netflix och Youtube, sänkt hastighet och bildkvalitet för att kunna tillgodose behovet hos många fler användare än normalt.

Niklas tankar: Det är inte ofta man tänkt att internet ska ”ta slut” förr, men nu verkar det alltså som att dessa företag tycker att bandbredden är maxad. Det känns väldigt märkligt för oss i Sverige, där vardagen inte förändrats i lika stor utsträckning som på många andra ställen, men det är klart att surfandet ökar på de ställen där man knappt ens får gå utanför dörren. Man kan ju tycka att dessa tjänster skulle sänka priset om man nu sänker kvaliteten och därmed upplevelsen, men det har jag svårt att se att någon av dem skulle göra, tyvärr.

Epic blir utgivare – knyter till sig stora indiestudior

Inside

Inside-skaparna, danska Playdead, är en av studiorna som Epic knutit till sig. Bild: Playdead

Control, The Last Guardian och Inside. Det är de senaste spelen från de tre studior som Epic knutit till sig när de startar sin verksamhet som utgivare av spel. Remedy Entertainment, Gen Design och Playdead är första studiorna hos Epic Games Publishing. Epic Games gör sedan tidigare både spel och spelmotorer, 2018 lanserade de sin egen spelbutik, och nu ger man sig alltså in i utgivarbranschen.

”Vi bygger utgivarmodellen vi själva alltid velat ha när vi jobbade med utgivare”, säger Epics vd Tim Sweeney i pressmeddelandet där det nya åtagandet presenteras.

Enligt Epic ska studiorna de arbetar med får behålla 100 procent av rättigheterna till och ha full kreativ kontroll över sina projekt. Epic Games Publishing kommer att betala hela utvecklingskostnaden i förväg, och när spelet sedan tjänat in den kostnaden kommer utvecklarna att få minst 50 procent av vinsten.

Ännu har inga spel presenterats, men Epic meddelar att mer information kommer att komma inom de närmaste månaderna.

Niklas tankar: Det är svårt att hitta en mer aggressiv aktör än Epic Games i spelbranschen idag. Men när man sitter på en kassako som Fortnite kan man göra lite som man vill. Nu har man håvat in tre riktigt bra studior, och deras villkor ser på papperet bra ut. Det ju tre studior man gärna ser ha fria tyglar och det ska bli spännande att se vad de kan hitta på härnäst. Remedy har ju fortfarande DLC till det fantastiska Control att pytsa ut, men de andra två har det varit tyst från ett tag nu. Extra kul även att två av tre studior är från Norden – Playdead har sitt säte i Köpenhamn och Remedy i Esbo utanför Helgingfors!

Skriv en kommentar