Ja, det Àr snart dags. NÀrmare bestÀmt nÀsta fredag. Jag snackar sÄklart om nÀsta sÀsong av PowerPlay! Förra hösten var en kÀnsloresa jag aldrig förut varit med om och den hÀr serien har en hel del med den att göra. Men allting har en början, jag föddes inte med viljan att dö upprepade gÄnger. Eller?

Jag har nog alltid gillat svÄra spel, framför allt nÀr jag fÄr vara fingerfÀrdig och leta efter mönster. Som tioÄring klarade jag Mega Man 1 efter mÄnader av nötande och jag tÀnkte inte riktigt pÄ vad som var svÄrt och vad som var lÀtt. Jag anvÀnde fuskkoder nÀr de fanns, vilket gjorde att spel som Probotector och Doom aldrig avklarades pÄ rÀtt sÀtt. Jag fattade inte dÄ att jag uppskattade just utmaningen sÄ mycket; jag ville bara optimera mitt spelande.

En mörk period av Playstation-piratande som gjorde att jag hade allt men inte spelade nÄgot
MÄnga Är senare, efter en mörk period av Playstation-piratande som gjorde att jag hade allt men inte spelade nÄgot, sÄ började jag inse att min backlog var ganska stor. Den var sÄ stor att jag inte riktig kunde se var jag skulle börja. Speciellt var det de svÄrare och lÀngre spelen som tog emot att starta, för jag kunde ju beta av tvÄ-tre kortare spel pÄ samma tid. Min optimeringsstrÀvan satte fÀlleben för mig Äter igen. Lösningen kom efter en lÀngre MSN-konversation med min vÀn Nidde. Han satt i en liknande situation och gemensamt kom vi fram till hur vi skulle göra. Vi skapade var sin lista med vÄr backlog och sÄ fick den andre vÀlja frÄn den listan vad man skulle spela. Ofta lade vi Àven in smÄ kriterier som att rÀdda alla barn i Bioshock eller spela pÄ hard. Och det var dÀr det klickade. Jag fattade vad jag personligen Àlskar mest med att spela; att övervinna hinder.

Spola fram ett par Ă„r. Anders Ă€r numera min granne och vĂ€n och vi sitter och pratar Gradius_Art_01allmĂ€nt. Han nĂ€mner att han sett Craig pĂ„ Screwattack bli utmanad i The Mario Challenge och undrar om jag testat nĂ„got liknande. En vecka senare har jag införskaffat en tjock-TV (jag Ă€r otroligt kĂ€nslig för input delay) och börjat testa. NĂ„gra dagar hinner gĂ„ innan jag klarar det och visar stolt upp klockan för Anders. Tanden har vid det hĂ€r laget blivit blodad och jag börjar rycka gamla spel frĂ„n bokhyllan som jag aldrig klarade som liten. Och jag börjar nöta, för nötandet Ă€r nĂ„got som genomsyrar mitt spelande och anledningen till att folk tycker jag Ă€r bra pĂ„ spel. Jag Ă€r inte född med en kontroll i handen utan jag Ă€r bara dum nog att fortsĂ€tta nĂ€r andra ger upp. Gradius, Trojan och Rush ’n Attack avklaras med nĂ„gra timmars övning var. Jag hade plötsligt kombinerat min passion för retrospel med min nyfunna insikt om svĂ„ra utmaningar.

Senare den sommaren besökte jag Ludde uppe i GÀvle. Efter en hel del Captain Morgan sÄ började vi prata om just Mario-utmaningen. Halvfull deklarerade jag stolt att jag kunde ta SMB1-3 under en timme. Utmaningen kom pÄ stÄende fot och efter mycket skrik, högljudda svordomar och totalt fokus sÄ klarade jag det med tre minuter tillgodo. NÀr jag var klar sa vi nÀstan i kör: vi mÄste göra en videoserie av det hÀr pÄ Svampriket! Anders började genast smida planer, jÀvliga planer.

stars1I början av september hade jag teknikforskat och testat klart, det var dags för inspelning av vÄr nya show, PowerPlay. Vi hade kommit fram till att ett live-liknande format skulle göra sig bÀst, Àven om Anders ville göra en klippt version för folk som inte orkade titSuperMarioBros3Map8-1ta pÄ lÄnga videos. Jag ska faktiskt erkÀnna att jag trÀnade en hel del i förvÀg, för jag visste inte hur nerverna skulle pÄverkas av att göra det live pÄ film. Jag vet sedan tidigare att jag lÀtt blir darrig pÄ hÀnderna nÀr blir uppjagat nervös, ingen bra kombination med precisionshoppande. Och skakis blir jag, men det lÀgger sig ganska snabbt. Saker som aldrig hÀnt förut lyckas dock hÀnda, som att tidsrÀknaren kraschar, men det gör bara att min nervositet slÀpper. För jag kan ju det hÀr. Bowser ramlade genom golvet nÀr klockan visade 52.45 och jag hade med god marginal klarat utmaningen, trots problem med den förjÀvliga 8-1 i trean.

stars2NÀst ut var det första Turtles-spelet, Àven kÀnt som det med vattenbanan. Jag hade faktiskt klarat det hÀr nÀr jag var liten men hade egentligen inget minne av det mer Àn just vattenbanan. TvÄ veckor hade jag pÄ mig och det var bara att kasta in spelet i den grÄ lÄdan och köra. Det tog tvÄ försök, sen satt det. Anders hotade med att konfiskera kassetten för att det inte skulle bli för lÀtt men jag klarade mig med att lova att inte spela mer. VÀl vid inspelningsdags hade jag gott om sjÀlvförtroende. Turtles Àr ÀndÄ ett spel som kan verka övervÀldigande men inte Àr sÄ svÄrt med lite planering. Och det gick vÀgen utan nÄgra problem alls. Men sÄ kom Anders med nÀsta utmaning: Punch Out, live via Twitch. SÄ det var bara att börja nöta igen.

stars3Fram till Super Macho Man hade jag egentligen inga problem under trĂ€ningsperioden och Ă€ven bröstmuskeldallret föll efter nĂ„gra försök. Men sĂ„ var det den förbannade Mike Tyson. Min baneman frĂ„n barndomen. Jag kan fortfarande koden i huvudet, 0073735963, trapezoid2koden som tar dig direkt till Iron Mike. SvĂ„righetsgraden jĂ€mfört med resten av motstĂ„ndarna i spelet Ă€r pĂ„ en helt annan nivĂ„. Efter ett par dagars intensivt nötande som sĂ€ckpĂ„se sĂ„ satt det. Första gĂ„ngen pĂ„ domslut, nĂ€sta gĂ„ng TKO i tredje ronden, nĂ€sta i andra. Jag hade hittat det. PĂ„ inspelningsdag var jag pepp. Efter en snabbĂ€tning flĂ€skfilĂ© i direktsĂ€ndning sĂ„ var vi igĂ„ng. Efter att ha jobbat med Tyson i flera dagar sĂ„ var mina reflexer sĂ„ trimmade att jag dansade igenom spelet, fram till Tyson. Nu upptĂ€ckte jag dock vem min verkliga fiende var – Anders! Jag har alltid tyckt att jag har bra simultanförmĂ„ga; inga problem med att hĂ„lla flera saker i luften eller att prata med nĂ„gon nĂ€r jag spelar spel. Jag kan alltid avvara en bit av min koncentration. Men Tyson krĂ€ver allt. Anders börjar prata och min koncentration sĂ€nks, och jag Ă„ker pĂ„ stryk. En otrolig frustration sköljde över mig och mest var jag nog arg pĂ„ mig sjĂ€lv som inte kunde hantera situationen. En avsnĂ€sning och en tyst Anders senare sĂ„ föll han. Jag hade klarat Punch-Out.

stars4NÀst pÄ tur var en tittarönskning i Mega Man 3 utan specialvapen. Del 1 och 2 springer jag igenom utan problem men det tredje spelet Àr utan tvekan det svÄraste av NES-kvintologin. Ganska snabbt stod det klart att det fanns tre stora hinder: Quickman, Woodman (bÄda bossar frÄn tvÄan som dyker upp i slutet av spelet) och krabbversionen av Dr Wily. MÄlet var att klara det utan E-tankar och utan att dö, och efter mycket trÀning hade jag en 50/50-ratio pÄ dem. VÀl under inspelning lyckas jag klanta till det rejÀlt, energin i min Rush Jet tar slut och jag kÀnner hur kÀnslan MM3RushJetav uppgivenhet stiger. Jag fÄr helt enkelt offra en continue, pÄ en skitgrej. TyvÀrr behöver jag ta en tank pÄ bÄde Woodman och krabban men jag tar mig igenom spelet.

stars5NĂ€sta utmaning var nĂ„got som Anders trodde var svĂ„rt, pizzan med fiskgratĂ€ng pĂ„, Strider. Det tog en kvĂ€ll av irritation över styrningen men sen satt det, sĂ„nĂ€r som pĂ„ ett svĂ„rt parti pĂ„ sista banan. Jag cruisade genom spelet under inspelningen och var klar pĂ„ en kvart, sĂ„ jag bad Anders ta ett spel till ur hyllan. Det blev ett som han sett mig klara förut, Gun.Smoke. Jag Ă€lskade verkligen det hĂ€r som liten och pĂ„ en bra dag tar jag det utan att dö, tyvĂ€rr inte den hĂ€r gĂ„ngen men tvĂ„-tre dödsfall kan jag leva med nĂ€r vi Ă€ndĂ„ spelar in. VĂ€l klar kom Anders med den jĂ€vligaste utmaningen hittills: Ghosts ’n Goblins plus Super Ghouls ’n Ghosts.

stars6TvÄ spel, ökÀnda för sin svÄrighetsgrad, som bÄda behöver klaras tvÄ gÄnger. Challenge GhostsArthurBoxersaccepted. Det som hÀnder nÀr jag spelar nÀstan alla spel i PowerPlay Àr att jag börjar med att kÀnna pÄ spelet, lÀr mig timing i hopp och attacker. Sen brukar desperationsmomentet komma, dÀr jag tror att jag aldrig kommer fixa det hÀr. Oftast brukar det dock lösa sig med en sÄ simpel grej som att sova. Första spelet kunde jag hantera efter tvÄ dagar, jag dog mycket men kunde ta mig igenom det. Det andra spelade jag non-stop pÄ en buss till Holland. Det var samtidigt bÄde lÀttare men ocksÄ svÄrare och framförallt lÀngre. Jag förklarade för Anders att livesÀndningen kunde dra sig uppÄt fyra timmar men han backade inte, jag skulle göra det hÀr. TrÀningen gav utdelning och trots att jag fastnade pÄ nÄgra stÀllen (tredje banan i GG!) sÄ klarade jag av det utan större problem, trots begrÀnsade continues i SNES-spelet. Sex av sex utmaningar avklarade hittills, sjÀlvförtroendet var i topp nÀr Anders berÀttade om Probotector och dess uppföljare.

stars7TrÀningen gick utan problem, Konami-koden gjorde att jag kunde spela hela spelet pÄ varje försök. Det hÀr Àr verkligen min typ av spel, reflexer men ÀndÄ planering. Dagen innan vi skulle spela in berÀttade jag att det gÄtt bra och att jag inte skulle öva mer sÄ det inte skulle bli för lÀtt, men Anders hade analyserat lite och kommit fram till att tidspress nog görGeorge avsnitten roligare, sÄ han drog till med en timme. Pang, ingen mer trÀning. Nu kör vi. Resultatet Àr en av de psykiskt mest pÄfrestande saker jag gjort. Efter ett misstag i första spelet sÄ fanns det inte tid för fler fel. Jag gjorde ett snabbt överslag i huvudet och insÄg att det fortfarande var genomförbart, om jag spelade i princip perfekt. NivÄn som Tyson krÀvde överstegs och pulsen lÄg konstant som om jag sprang ett maraton. Sista banan, tvÄ liv. Det svÄraste hoppet i spelet tar det första. Tre minuter kvar, det kommer gÄ. En lÄng korridor med ett tak som sÀnker sig. Jag har brÄttom som fan! Kommer pÄ att jag sett pÄ en speed run hur man kan behÄlla momentum frÄn hoppet Àven om taket Àr nere. Jag försöker pÄ sista hoppet innan sista bossen. Jag felkalkylerar och dör. Tomhet och George Costanza infinner sig. Tiden tar slut men jag springer igenom och klarar spelet pÄ nÀsta försök. Jag förlorade.

Veckorna efter klarar jag bÄda spelen under timmen flera gÄnger, jag behövde bevisa det för mig sjÀlv. Det kÀnslosvall som trÀffade mig under de 60 minuterna kommer jag aldrig att glömma. Det Àr mÄnga saker jag tar med mig frÄn den dÀr hösten men i slutÀndan sÄ var PowerPlay för mig ett sÀtt att uppslukas av nÄgonting. Ett sÀtt att inte tÀnka pÄ min mamma som gick bort nÄgra veckor före vi satte igÄng. Det fungerade hjÀlpligt.

Men nu blickar vi framĂ„t, det finns en hel hög svĂ„ra och mindre svĂ„ra spel som kan bli dödliga med tidsbegrĂ€nsning. Jag ser fram mot att Anders ska vara jĂ€vlig; tydligen Ă€r jag masochist, för jag gillar det. Sedan sista avsnittet har jag kĂ€nt en Ă„ngest inför att sĂ€tta igĂ„ng igen, men efter en runda med första spelet för sĂ€songen kĂ€nner jag att glöden Ă€r tillbaka. Vi kör som sagt igĂ„ng igen nĂ€sta fredag, 25/4, och har ni önskemĂ„l eller funderingar sĂ„ skriv det i kommentarerna. Det hĂ€r inlĂ€gget blev visst en aning lĂ€ngre Ă€n planerat men jag finner verkligen passion i det hĂ€r, sĂ„ tack för att ni följt med pĂ„ resan. Första spelet blir ett som jag stĂ„ngat huvudet med i mina yngre dagar, ett som nĂ€stan gav mig uppgivna mardrömmar – det Ă€r dags utkrĂ€va hĂ€mnd!

ryu