Det är mitt i den hetaste sommaren och det är snudd på för klibbigt att vara utomhus. Tur då att det släpps en massa bra spel att spela. Även nyhetsfronten ser ut att vara helt utan sommartorka, och denna vecka kollar vi in den deppiga nyheten att King-anställda som fått sparken verkar ersättas av AI-verktyg de själva hjälpt till att bygga. Vi kikar även på de två unga skådisar som ska spela Link och Zelda på vita duken. Till sist tar vi ytterligare en vända i det infekterade bråket kring Subnautica 2.
Uppgifter: Sparkade King-anställda ersätts av AI-verktyg de själva byggt

Kommer det här att vara AI-genererat framöver? Mycket möjligt.
När Microsoft nyligen gjorde sig av med över 9 000 anställda i en stor nedskärning fick runt 200 gå från svenska King, som ligger bakom mobilfenomenet Candy Crush. Uppsägningarna ska ha gällt främst mellanchefer samt och narrativa copywriters, men enligt uppgifter till Mobilegamer.biz ligger även level- och UX-designers pyrt till. Enligt tidigare anställda ska dessa ha ägnat de senaste åren åt att bygga och träna AI-verktyg som ska göra deras jobb.
”Att AI-verktyg ersätter människor är fullständigt vidrigt, men allt handlar om effektivitet och vinst även om bolaget går jättebra i övrigt”, säger en anonym anställd till Mobilegamer.biz.
King har varit aktiva vad gäller AI, och på Game Developers Conference 2023 sa studions teknikchef Steve Collins till Eurogamer att ambitionen var att King skulle bli ett ”AI först”-företag efter att man köpt svenska AI-bolaget Peltarion.
Niklas tankar: Så var vi här då. De flesta av oss som har ett icke-fysiskt arbete har säkert någon gång tänkt att man helt eller delvis kommer att ersättas av olika kassa AI-tjänster, och att det aldrig kommer att sluta väl. Candy Crush kanske inte är det djupaste eller mest avancerade spelet i världen, men om man tycker att man kan ersätta folk där med AI för att man tycker att det blir ”bra nog” är det nog bara en tidsfråga innan det sprider sig i branschen. En inte så liten del av en hoppas att de som ersätter sina anställda med AI-tjänster till slut får sitta där med en produkt som är så trasig/dålig/själlös att ingen vill ha den.
De ska spela Link och Zelda på vita duken

Två unga britter ska spela de här två på bioduken.
Bo Bragason och Benjamin Evan Ainsworth. Så heter skådespelarna som ska spela Zelda respektive Link i den kommande The Legend of Zelda-filmen. Det meddelar seriens skapare Shigeru Miyamoto via Nintendos konto på X och lägger till att han ”ser väldigt mycket fram emot att se båda på vita duken”.
This is Miyamoto. I am pleased to announce that for the live-action film of The Legend of Zelda, Zelda will be played by Bo Bragason-san, and Link by Benjamin Evan Ainsworth-san. I am very much looking forward to seeing both of them on the big screen. (1/2) pic.twitter.com/KA5XW3lwul
— 任天堂株式会社 (@Nintendo) July 16, 2025
De två skådisarna är inga jättenamn, men 21-åriga Bo Bragason har bland annat varit med i Disney+-serien Renegade Nell och filmen The Radleys. Benjamin Evan Ainsworth är 16 år gammal och han är känd från Netflix-serierna The Haunting of Bly Manor och The Sandman.
Filmen baserad på den legendariska spelserien ska ha premiär den 7 maj 2027 och regisseras av Wes Ball som är känd för The Maze Runner-filmerna och Kingdom of the Planet of the Apes.
Niklas tankar: Jag vet ingenting om dessa två skådisar, utöver att jag antar att jag har sett Ainsworth i The Sandman-serien. Men det jag vet är att de utseendemässigt och åldersmässigt verkar kunna passa rollerna bra, och att jag är otroligt nyfiken på vad en The Legend of Zelda-film kan vara. Jag ställer mig ytterst tveksam till om det kommer att bli bra, men jag blir väldigt gärna motbevisad med tanke på hur mycket jag älskar Zelda-spelen.
Subnautica 2-utgivaren ”ser fram emot” att försvara sig i rätten

Det ser ut att bli riktigt stökigt i Subnautica 2-fejden framöver.
En tvist mellan Subnautica 2-studion Unknown Worlds och spelets utgivare Krafton ledde nyligen till att studions tidigare ledning stämmer de sistnämnda. Krafton hävdar att släppdatumet uppföljaren till det populära survival-spelet sköts fram av kvalitetsskäl medan utvecklarna hävdar att utgivaren gör det för att slippa betala ut en utlovad bonus.
Nu har Krafton svarat på det faktum att de tre tunga namnen som avskedats från studion stämmer dem och säger till Video Games Chronicle att man ser fram emot att försvara sig i rätten.
”Samtidigt som vi är besvikna över att Charlie [Cleveland, kreativ regissör och medgrundare], Max [McGuire, teknisk regissör och medgrundare] och Ted [Gill, vd och medgrundare] har lämnat in en stämningsansökan i hopp om en stor utbetalning, ser vi fram emot att försvara oss i rätten”, säger Krafton till Video Games Chronicle.
Utgivaren står fast vid att man sköt fram spelets släppdatum för att det saknade innehåll och behövde putsas på ytterligare, medan utvecklarna menar att Subnautica 2 är redo för early access och att det skjutits fram för att Krafton ska slippa betala ut en utlovad bonus på 250 miljoner dollar.
Niklas tankar: Redan förra veckan konstaterade vi att det här var en riktigt smutsig historia, och jag har en känsla av att det inte kommer att sluta väl. Något säger mig att Krafton har ganska mycket mer resurser att använda på advokater och annat, och att de tre avskedade grundarna kommer att få det svårt i rätten. Det är ord mot ord, men det känns verkligen som att det ligger en hund begraven här och de flesta på utsidan litar nog mer på utvecklarnas bild av det hela än utgivarens.