Det är januari och det innebär Awesome Games Done Quick! Men även lite deppiga, och lite läskiga, spelnyheter. Vi följer denna vecka upp förra årets sämsta speltrend – massuppsägningar. Dessutom kikar vi på att Valve öppnar upp för spel med AI-genererat innehåll på Steam.

Massuppsägningar på Twitch och Unity

Twitch, Unity

Såväl Twitch som Unity säger upp stora delar av sina personalstyrkor.

2023 var ett starkt år för spel, men desto sämre för dem som gör spelen med massvis av uppsägningar överallt i branschen. 2024 ser ut att inleda med samma trend med ett gäng större uppsägningar. Streamingplattformen Twitch [där Svampriket är partners, reds. anm.] säger upp 500 personer, eller runt 35 procent av alla anställda. Det är andra gången på ett år som Amazon-ägda Twitch säger upp flera hundra personer. Enligt vd:n Dan Clancy är Twitch i nuläget inte lönsamt, därför måste man skära ner.

Unity, företaget bakom den populära spelmotorn, kritiserades i fjol för nya regler kring betalningar. Nu meddelar man att man gör sig av med hela 1 800 anställda som en del av en ”omstart” för företaget. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av alla anställda, säger Unity i ett uttalande till The Verge.

Niklas tankar: Efter förra årets snudd på 10 000 uppsägningar i branschen känns det riktigt deppigt att behöva inleda det här året med ännu fler. Vi hoppas som vanligt att alla som drabbas landar på fötterna, och som vanligt önskar vi att alla som driver techföretag börjar tänka efter innan man hetsanställer så fort siffrorna pekar uppåt och kanske tänker lite mer långsiktigt. Kanske även en liten önskan om att något annat än oändlig exponentiell tillväxt blir normen. Men det är väl för mycket begärt?

Valve öppnar för fler spel med AI-komponenter på Steam

Steam

Är det nu det stora AI-intåget börjar på Steam?

Fram till nu har spel med AI-genererade delar inte varit välkomna på Steam. Men nu har Valve uppdaterat sina regler kring fenomenet och det ser ut som att ”den stora majoriteten” av spel som använder sig av AI-teknik kan leta sig ut på plattformen. I ett blogginlägg lägger Valve ut texten om hur utvecklare måste beskriva sina spel om AI har använts för att skapa delar av dem. AI-spel ska sorteras in i en av två ”breda kategorier”:

”Pre-generated”: Här hamnar spel där AI-tekniker använts under utvecklingen för att ta fram exempelvis grafik, kod eller ljud. Utvecklaren måste lova att spelet inte innehåller något olagligt eller upphovsrättsskyddat material.

”Live-generated”: Här hittar vi spelen som använder sig av AI-verktyg när det är igång. Utöver löftena i den tidigare kategorin måste utvecklarna dessutom berätta vilka sorts säkerhetsåtgärder som åtagits för att AI-verktygen inte ska skapa något olagligt innehåll.

Utöver att spelen ska kategoriseras som ”AI-spel” inför Valve även ett verktyg för spelare att anmäla innehåll man tror kan bryta mot Valves policys.

Niklas tankar: Vi har bara nosat lite på vad olika AI-tekniker kan åstadkomma i framtiden, och även om jag personligen har en något skeptisk och försiktig approach till det hela går det inte komma ifrån att det här är något som är här för att stanna. Det kommer att bli svårt för världen – både den spelande och resten av den – att anpassa sig till AI-verktygens framfart, och det lär bli jäkligt stökigt i början. Det är ju oundvikligt att väldigt många kommande spel – kanske de flesta till och med – kommer att ha något i  sig som skapats med hjälp av AI, och då känns det åtminstone bra att Valve är där och kräver att utvecklarna är transparenta med detta. Alldeles oavsett kommer vi säkerligen att få se en jäkla massa övertramp och upphovsrättsintrång och annat jobbigt framöver. Håll i er!

VMA: Awesome Games Done Quick är igång!

Det är januari, och återigen äntligen dags för speedrunner-veckan Awesome Games Done Quick! Precis som vanligt får vi se otroligt skickliga runners spela spel otroligt fort, och nu är man dessutom tillbaka på plats efter lättade pandemirestriktioner. Som brukligt sänds det hela på Games Done Quicks Twitch-kanal och som brukligt går alla intäkter till välgörande ändamål.

Schemat är, som vanligt, späckat och själv ser jag fram emot att se hur snabbt man kan slå till exempel Pikmin 4, Starfield och Baldur’s Gate 3.

Hela schemat hittar du HÄR