Recension

Mer Asura’s Wrath! (Xbox 360)

Även om Trials Evolution tekniskt sett är det bättre spelet, så känner jag en mycket mer personlig koppling till Asura’s Wrath. Och det är kanske inte så konstigt, eftersom ett spel med fokus på story, musik och karaktärer lätt får det övertaget. Än så länge har det kommit fem stycken DLC-paket till Asura’s Wrath, och fler är på väg. Eftersom jag har spelat alla tänkte jag bara gå igenom dem en snabbis och säga vilka jag tycker är köpvärda, och vilka jag tycker man kan avstå från. Det är meningslös information för dig som inte äger spelet, men om du inte spelat årets bästa spel borde du ändå skaffa det. Nu. Sen läsa texten.

Det viktigaste DLC-paketet är såklart Part IV: Nirvana, där du i fyra episoder får veta vad som händer efter spelets andra slut. Är det fult att sälja det ”riktiga” slutet som DLC? Det kan jag absolut förstå om man tycker. Men personligen ser jag det inte som mycket mer annorlunda än att till exempel köpa Gears of War 3 för att se vad som händer i fortsättningen av Gears of War 2. Så jag känner mig ändå ganska OK med det, även om jag som sagt förstår om andra inte gör det. Anledningen till att jag köper Part IV: Nirvana är dessutom inte för storyn, utan för att få spela mer av årets bästa spel. Och det levererar. Inte fullt lika bra som originalmaterialet, och jag önskar att Asura pressade sig lite mer i slutstriden. Men ändå ett solklart köp om du gillar Asura’s Wrath ens hälften så mycket som jag!

Sedan har vi då de lite mindre paketen, kapitel 11,5 och kapitel 15,5. Som du kanske listat ut är det alltså vad som hände mellan kapitel 11 och 12, samt vad som hände mellan kapitel 15 och 16. Det som hände var egentligen inte så viktigt. Yashas scen beskriver ytterligare hur han fattade beslutet, medan Asuras scen på sätt och vis stärker bandet till den mänskliga flickan som påminner honom om sin dotter. Men egentligen slåss han bara mot en löjligt stor mängd fiender. Kapitel 11,5 och 15,5 är båda animerade i en stil som står helt separat från originalmaterialet. Och visst är det snyggt, men eftersom interaktiviteten är så låg (lägre än vanligt) känns det lite som att jag lika gärna kunde titta på det över YouTube. De är dessutom riktigt korta och över på kanske 15 minuter. Om ens det.

Och sist men inte minst har vi Lost Chapter 1 samt Lost Chapter 2. Dessa två har ingenting att göra med spelets story, och är helt fristående. I Lost Chapter 1 möter Asura plötsligt… Ryu, från Street Fighter. Japp. They gone and done did it. Och på många sätt håller striden jämna steg med vad man kommit att förvänta sig. Men det är inte förrän i Chapter 2, då Akuma dyker upp, som saker börjar hända. Efter slutstriden i Part IV: Nirvana är det svårt att få någon fiende att kännas hotfull, men Akuma lyckas verkligen med det. Han har liksom blivit hypad som ett riktigt badass i flera Street Fighter-titlar nu, och här är han dessutom farligare och med badass än någonsin. Om slutbossen var Gud känns Akuma definitivt som Belsebub. Helt klart värt pengarna, trots sin väldigt korta speltid.

Kommentarer

  1. Andreas Berg skriver:

    Blev än mer sugen på spelet nu! Men, jag måste fråga, vad har Trials Evolution med Azuras Wrath att göra? Och på vilket sätt är det _tekniskt_ bättre? Den där första meningen gör mig förvirrad ^^

  2. Anders Brunlöf skriver:

    Andreas: Tommy siar om årets hittills bästa spel. Det står mellan Trials och Asuras.

Skriv en kommentar