Det Àr lika bra att avslöja det i en öppen bekÀnnelse: jag spelar alltid, alltid, alltid som en kvinna i spel om jag har chansen att göra det. Man skulle kunna sÀga att det började redan under Super Nintendo-eran. Det bara blev som sÄ att mÄnga av kvinnorna var mina favoriter att spela med i spel. Inte för att de var kvinnor i sig, utan för att de helt enkelt passade min spelstil. Chun Li var till exempel snabb och hoppade högt. Jag gillade att slÄss i luften, sÄ att sÀga. MÄnga snabba attacker ovanifrÄn, som sakta men sÀkert nötte ner fiendens hÀlsomÀtare.

Men redan innan Super Street Fighter II var det Peach som dominerade i Super Mario Bros 2. Jag föredrog henne garanterat framför Marios otillrĂ€cklighet, och Luigis bĂ„ngstyrighet. Jag menar, hennes klĂ€nning gör att hon kan svĂ€va. Hur bra Ă€r inte det? Att spela med Peach gjorde ett redan enkelt spel nĂ€stan för lĂ€tt. Av samma skĂ€l föredrog jag Ă€ven Dixie Kong framför Diddy i Donkey Kong Country 2. Precis som Peach kunde hon svĂ€va förbi massor av faror. Det riktigt sura vore ju om man gjorde dessa kvinnliga karaktĂ€rer enklare att spela med eftersom man tĂ€nkte att ”sugiga tjejer” skulle vilja spela med dem. Jag hoppas inte.

Men det var inte förrÀn jag började spela Unreal Tournament som hela grejen med att spela som kvinna fick ett syfte. Efter ett par Är hade jag börjat spela med Europas elitspelare, och de som spelat Unreal Tournament pÄ den nivÄn vet att nio av tio spelare anvÀnder kvinnliga karaktÀrer i matcherna. Det Àr inte för att de Àr snabbare eller hoppar högre, utan för att deras modeller Àr mindre.

Det pÄverkar inte hitboxen. De Àr alltsÄ inte rent tekniskt svÄrare att trÀffa. Men rent psykiskt pÄverkar det din mostÄndare nÀr du ger honom en mindre mÄltavla. Har du tiondelarna, ljuset och vinklarna pÄ din sida kan du dÀremot vinna en tiondel extra innan du blir upptÀckt. Det Àr dessa tiondelar och mentala övertag som vi försökte Ästadkomma genom att spela med kvinnliga karaktÀrer. I senare inlÀgg slog kvinnorna dessutom volter i luften, vilket distraherade ytterligare.

Det hĂ€r har alltsĂ„ hĂ„llit i sig. FrĂ„n Peach och Chun Li frĂ„n SNES, via kvinnorna i Unreal Tournament, och nu spelar jag allt som en kvinna om jag har chans att vĂ€lja. Fallout – kvinna. Mass Effect – kvinna. Left 4 Dead – kvinna. PokĂ©mon – kvinna. Alltid, alltid, alltid kvinna. Det Ă€r tradition.