Vi har alla platser vi hatar att besöka. Det kan vara tandlĂ€karen, matematiklektionen, svĂ€rmor eller veterinĂ€ren. Men det Ă€r Ă€ven ibland platser i spel. Det Ă€r vissa banor, vissa tempel, vissa grottor, vissa omrĂ„den som vi hatar och avskyr sĂ„ otroligt intensivt. Även om vi Ă€lskar spelet sĂ„ blir vi fortfarande hemsökta av alla dessa platser som Gud glömde. Det kan vara The Flood i Halo, en bana frĂ„n Lost Levels eller en extra dryg eskortsekvens i Resident Evil 4. Egentligen handlar det mer om dĂ„lig och orĂ€ttvis bandesign snarare Ă€n hög svĂ„righetsnivĂ„, sĂ„ det Ă€r inte mĂ„nga Ă€ldre spel som platsar. Men hĂ€r Ă€r fem av mina mest traumatiska minnen.

 

#5 – Ravenholm (Half-Life 2)

”We don’t go to Ravenholm anymore.” Kanske Ă€r Ravenholm lite kontroversiellt att ha med pĂ„ en sĂ„n hĂ€r lista. Jag vet att mĂ„nga verkligen Ă€lskade den delen av spelet. Men för mig var det bland det mest psykiskt och fysiskt pĂ„frestande jag varit med om i spel. Ja, Ă€ven fysiskt. Jag kĂ€nde mig helt utmattad i kroppen efter att ha tagit mig igenom denna riktigt obehagliga plats. Egentligen Ă€r det ett bevis pĂ„ att utvecklarna gjort ett vĂ€ldigt bra jobb, men samtidigt Ă€r det just Ravenholm som hĂ„ller mig borta frĂ„n att nĂ„gonsin spela om Half-Life 2 igen. Jag orkar helt enkelt inte genomlida den pĂ€rsen igen. För er som inte vet Ă€r Ravenholm en spökstad som Gordon Freeman mĂ„ste ta sig igenom. Staden Ă€r full av obehagliga krabbzombies, du har oftast ingen ammunition och mĂ„ste skjuta skrot med Gravity Gun medan monster som ser ut som Lickers frĂ„n Resident Evil hoppar omkring pĂ„ taken och förföljer dig som lejon förföljer en skadad zebra. Egentligen handlar det inte om dĂ„lig design, vilket listans övriga placeringar lider av. Men jag personligen kunde bara spela korta stunder Ă„t gĂ„ngen, och led varenda minut. Åh, och ni har vĂ€l hört krabbzombiernas stönande baklĂ€nges? >_<

#4 – Ocean King’s Temple (Zelda: Phantom Hourglass)

Egentligen Ă€r det inget fel pĂ„ templet i sig. Det Ă€r upplĂ€gget som förstör. Konceptet ligger i att du ska göra anteckningar om templets alla pussel och problemlösningar sĂ„ att du kommer ihĂ„g dem under kommande besök. Och fler besök blir det verkligen. Du mĂ„ste nĂ€mligen klara en ny nivĂ„ i Ocean King’s Temple efter att du klarat ett av spelets vanliga tempel. Det blir alltsĂ„ till att besöka Ocean King’s Temple en sĂ„dĂ€r 6-8 gĂ„nger under spelets gĂ„ng. Och varje gĂ„ng du besöker det mĂ„ste du göra om allt som du gjorde tidigare, men den hĂ€r gĂ„ngen med hjĂ€lp av anteckningarna som det var meningen att du skulle kluddra ner. Jag gav upp under mitt fjĂ€rde eller femte besök. Ett tempel som tar Majora’s Masks koncept och komprimerar ner det till ett litet superkoncentrerat jĂ€vulskap Ă€r bara för mycket för mig. LĂ€gg sedan till att hela templet Ă€r fullt av enorma riddare som Link av nĂ„gon anledning inte har en chans att besegra. Han har slagits mot otaliga jĂ€ttemonster samt Ganon, men tvĂ„ meter lĂ„nga rustningar Ă€r ett problem. Smygelementen Ă€r sĂ„ otroligt pĂ„frestande, och det Ă€r otroligt jobbigt att behöva börja om nĂ€r man blir upptĂ€ckt. Åh! Åh! Åh! Och nĂ€mnde jag att DET GÅR PÅ TID?!

#3 – Victory Road (PokĂ©mon Pearl/Diamond)

Jag avskyr random encounters. Ett spel kan vara riktigt bra trots att det har slumpmÀssiga strider som dyker upp dÄ och dÄ, men alla spel som har random encounters skulle vara bÀttre utan dem. Det Àr fakta! Pokémon har Ätminstone bara framslumpade strider i grÀset, sÄ man har nÄgon form av makt över nÀr de poppar upp. ELLER?! Nej, fickmonster som lever i grottor behöver tydligen inget grÀs. DÀr finns de överallt, och kan dyka upp nÀr som helst. Vanligtvis gÄr det att hantera, men Victory Road i Pokémon Pearl fick det att brista för mig.

Det gick sĂ„ lĂ„ngt att jag började misstĂ€nka att spelet var trasigt, nĂ€r jag verkligen inte kunde ta mer Ă€n fem steg innan en strid bröt ut. Det skulle va
 BATTLE 
 vara som om ja
 BATTLE 
 jag skulle förs
 BATTLE 
 försöka skriva en te
 BATTLE 
 text om Word had
 BATTLE 
 hade ran
 BATTLE 
 rando
 BATTLE 
 random encou
 BATTLE 
 encount
 BATTLE 
 enouters. LĂ€gg sedan till det faktum att grottan Ă€r enformig och skapad att vara sĂ„ förvirrande som möjligt. Den enkla grafiken tillĂ„ter inte mycket till vĂ€gmĂ€rken, och hela strukturen Ă€r en enda stor labyrint. Victory Road fick mig att ge upp efter sĂ€kert 25-30 timmar spelade. I guess I lost.

#2 – Water Temple (Zelda: Ocarina of Time)

Ja, den hÀr listan har tvÄ Zelda-tempel. Men de enda som pÄstÄr att det inte Àr nÄgot fel pÄ vattentemplet i Ocarina of Time, Àr de som antingen rÄkade klara det med tur eller de som helt enkelt ljuger för att framstÄ som riktiga powergamers. Alla Àrliga mÀnniskor som verkligen upplevt vattentemplet kommer hata det. Det gÀller att Àndra vattennivÄer medan du tÀppper igen vissa slussar och öppnar andra. Jag har spelat igenom det ett antal gÄnger och kan fortfarande inte berÀtta hur det gÄr till. Varenda gÄng som jag spelat det har jag bara strosat omkring och utfört saker helt slumpmÀssigt tills jag av tur rÄkar lösa det. Templet Àr trasigt, och jag vet inte ens exakt vad problemet Àr. NÄgot med ett undangömt rum och en svÄrÄtkomlig kristall, jag vet inte riktigt. Det finns ingen logik, ingen rim och reson. Det Àr bara en serie av slumpmÀssiga och omstÀndliga procedurer som kÀnns helt orelaterade Àven nÀr man Àntligen klarat det av olyckshÀndelse. Ett bevis pÄ att vattentemplet Àr trasigt Àr att den kommande 3DS-utgÄvan av spelet ska ha en modifierad version av det. Nintendo kÀnde sig alltsÄ tvungna att LAGA vattentemplet! Och det Àr bra. För dÄ slipper kanske barn som spelar det för första gÄngen att traumatiseras sÄ som jag traumatiserades nÀr jag var 13 Är.

#1 – Fort Fermata (Eternal Sonata)

Fort Fermata. Fort Motherfucking Fermata. Vad finns det att sÀga? Jag har bara upplevt en enda plats mer djÀvulsk Àn Ocarina of Times vattentempel, och det Àr Eternal Sonatas helt sjukt jobbiga Fort Fermata. Precis som vattentemplet handlar det om att trycka pÄ switchar och Àndra nivÄer. Men till skillnad frÄn vattentemplet Àr det hÀr en regelrÀtt labyrint dÀr alla nivÄer ser likadana ut, och dÀr du hela tiden distraheras av strider. Visst, de Àr inte slumpmÀssiga, men du kommer hamna i dem ÀndÄ.

Fort Fermata hamnar pÄ #1 över vattentemplet eftersom det fick mig och min flickvÀn att ge upp. Hade vi inte hittat en videoguide skulle det varit hopplöst. En textguide rÀcker helt enkelt inte. Vattentemplet klarade jag dock helt sjÀlv, innan det fanns videoguider. DÀrför Àr Fort Fermata det drygaste, mest djÀvulska, ondskefulla, kvinnomisshandlande, sadistiska stÀllet jag nÄgonsin besökt i ett spel. Ord rÀcker inte till för att förklara för dem som aldrig upplevt det sjÀlva, men den hÀr bilden (som du INTE har till hjÀlp som karta i spelet) kanske Ätminstone hjÀlper att skapa en svag uppfattning av hur hopplöst det kÀnns.

Klicka pÄ bilden för att förstora