Vi har alla platser vi hatar att besöka. Det kan vara tandlĂ€karen, matematiklektionen, svĂ€rmor eller veterinĂ€ren. Men det Ă€r Ă€ven ibland platser i spel. Det Ă€r vissa banor, vissa tempel, vissa grottor, vissa omrĂ„den som vi hatar och avskyr sĂ„ otroligt intensivt. Ăven om vi Ă€lskar spelet sĂ„ blir vi fortfarande hemsökta av alla dessa platser som Gud glömde. Det kan vara The Flood i Halo, en bana frĂ„n Lost Levels eller en extra dryg eskortsekvens i Resident Evil 4. Egentligen handlar det mer om dĂ„lig och orĂ€ttvis bandesign snarare Ă€n hög svĂ„righetsnivĂ„, sĂ„ det Ă€r inte mĂ„nga Ă€ldre spel som platsar. Men hĂ€r Ă€r fem av mina mest traumatiska minnen.
#5 â Ravenholm (Half-Life 2)
”We don’t go to Ravenholm anymore.” Kanske Ă€r Ravenholm lite kontroversiellt att ha med pĂ„ en sĂ„n hĂ€r lista. Jag vet att mĂ„nga verkligen Ă€lskade den delen av spelet. Men för mig var det bland det mest psykiskt och fysiskt pĂ„frestande jag varit med om i spel. Ja, Ă€ven fysiskt. Jag kĂ€nde mig helt utmattad i kroppen efter att ha tagit mig igenom denna riktigt obehagliga plats. Egentligen Ă€r det ett bevis pĂ„ att utvecklarna gjort ett vĂ€ldigt bra jobb, men samtidigt Ă€r det just Ravenholm som hĂ„ller mig borta frĂ„n att nĂ„gonsin spela om Half-Life 2 igen. Jag orkar helt enkelt inte genomlida den pĂ€rsen igen. För er som inte vet Ă€r Ravenholm en spökstad som Gordon Freeman mĂ„ste ta sig igenom. Staden Ă€r full av obehagliga krabbzombies, du har oftast ingen ammunition och mĂ„ste skjuta skrot med Gravity Gun medan monster som ser ut som Lickers frĂ„n Resident Evil hoppar omkring pĂ„ taken och förföljer dig som lejon förföljer en skadad zebra. Egentligen handlar det inte om dĂ„lig design, vilket listans övriga placeringar lider av. Men jag personligen kunde bara spela korta stunder Ă„t gĂ„ngen, och led varenda minut. Ă
h, och ni har vÀl hört krabbzombiernas stönande baklÀnges? >_<
#4 â Ocean Kingâs Temple (Zelda: Phantom Hourglass)
Egentligen Ă€r det inget fel pĂ„ templet i sig. Det Ă€r upplĂ€gget som förstör. Konceptet ligger i att du ska göra anteckningar om templets alla pussel och problemlösningar sĂ„ att du kommer ihĂ„g dem under kommande besök. Och fler besök blir det verkligen. Du mĂ„ste nĂ€mligen klara en ny nivĂ„ i Ocean Kingâs Temple efter att du klarat ett av spelets vanliga tempel. Det blir alltsĂ„ till att besöka Ocean Kingâs Temple en sĂ„dĂ€r 6-8 gĂ„nger under spelets gĂ„ng. Och varje gĂ„ng du besöker det mĂ„ste du göra om allt som du gjorde tidigare, men den hĂ€r gĂ„ngen med hjĂ€lp av anteckningarna som det var meningen att du skulle kluddra ner. Jag gav upp under mitt fjĂ€rde eller femte besök. Ett tempel som tar Majoraâs Masks koncept och komprimerar ner det till ett litet superkoncentrerat jĂ€vulskap Ă€r bara för mycket för mig. LĂ€gg sedan till att hela templet Ă€r fullt av enorma riddare som Link av nĂ„gon anledning inte har en chans att besegra. Han har slagits mot otaliga jĂ€ttemonster samt Ganon, men tvĂ„ meter lĂ„nga rustningar Ă€r ett problem. Smygelementen Ă€r sĂ„ otroligt pĂ„frestande, och det Ă€r otroligt jobbigt att behöva börja om nĂ€r man blir upptĂ€ckt. Ă
h! Ă
h! Ă
h! Och nĂ€mnde jag att DET GĂ
R PĂ
TID?!
#3 â Victory Road (PokĂ©mon Pearl/Diamond)
Jag avskyr random encounters. Ett spel kan vara riktigt bra trots att det har slumpmÀssiga strider som dyker upp dÄ och dÄ, men alla spel som har random encounters skulle vara bÀttre utan dem. Det Àr fakta! Pokémon har Ätminstone bara framslumpade strider i grÀset, sÄ man har nÄgon form av makt över nÀr de poppar upp. ELLER?! Nej, fickmonster som lever i grottor behöver tydligen inget grÀs. DÀr finns de överallt, och kan dyka upp nÀr som helst. Vanligtvis gÄr det att hantera, men Victory Road i Pokémon Pearl fick det att brista för mig.
Det gick sÄ lÄngt att jag började misstÀnka att spelet var trasigt, nÀr jag verkligen inte kunde ta mer Àn fem steg innan en strid bröt ut. Det skulle va⊠BATTLE ⊠vara som om ja⊠BATTLE ⊠jag skulle förs⊠BATTLE ⊠försöka skriva en te⊠BATTLE ⊠text om Word had⊠BATTLE ⊠hade ran⊠BATTLE ⊠rando⊠BATTLE ⊠random encou⊠BATTLE ⊠encount⊠BATTLE ⊠enouters. LÀgg sedan till det faktum att grottan Àr enformig och skapad att vara sÄ förvirrande som möjligt. Den enkla grafiken tillÄter inte mycket till vÀgmÀrken, och hela strukturen Àr en enda stor labyrint. Victory Road fick mig att ge upp efter sÀkert 25-30 timmar spelade. I guess I lost.
#2 â Water Temple (Zelda: Ocarina of Time)
Ja, den hÀr listan har tvÄ Zelda-tempel. Men de enda som pÄstÄr att det inte Àr nÄgot fel pÄ vattentemplet i Ocarina of Time, Àr de som antingen rÄkade klara det med tur eller de som helt enkelt ljuger för att framstÄ som riktiga powergamers. Alla Àrliga mÀnniskor som verkligen upplevt vattentemplet kommer hata det. Det gÀller att Àndra vattennivÄer medan du tÀppper igen vissa slussar och öppnar andra. Jag har spelat igenom det ett antal gÄnger och kan fortfarande inte berÀtta hur det gÄr till. Varenda gÄng som jag spelat det har jag bara strosat omkring och utfört saker helt slumpmÀssigt tills jag av tur rÄkar lösa det. Templet Àr trasigt, och jag vet inte ens exakt vad problemet Àr. NÄgot med ett undangömt rum och en svÄrÄtkomlig kristall, jag vet inte riktigt. Det finns ingen logik, ingen rim och reson. Det Àr bara en serie av slumpmÀssiga och omstÀndliga procedurer som kÀnns helt orelaterade Àven nÀr man Àntligen klarat det av olyckshÀndelse. Ett bevis pÄ att vattentemplet Àr trasigt Àr att den kommande 3DS-utgÄvan av spelet ska ha en modifierad version av det. Nintendo kÀnde sig alltsÄ tvungna att LAGA vattentemplet! Och det Àr bra. För dÄ slipper kanske barn som spelar det för första gÄngen att traumatiseras sÄ som jag traumatiserades nÀr jag var 13 Är.
#1 â Fort Fermata (Eternal Sonata)
Fort Fermata. Fort Motherfucking Fermata. Vad finns det att sÀga? Jag har bara upplevt en enda plats mer djÀvulsk Àn Ocarina of Times vattentempel, och det Àr Eternal Sonatas helt sjukt jobbiga Fort Fermata. Precis som vattentemplet handlar det om att trycka pÄ switchar och Àndra nivÄer. Men till skillnad frÄn vattentemplet Àr det hÀr en regelrÀtt labyrint dÀr alla nivÄer ser likadana ut, och dÀr du hela tiden distraheras av strider. Visst, de Àr inte slumpmÀssiga, men du kommer hamna i dem ÀndÄ.
Fort Fermata hamnar pÄ #1 över vattentemplet eftersom det fick mig och min flickvÀn att ge upp. Hade vi inte hittat en videoguide skulle det varit hopplöst. En textguide rÀcker helt enkelt inte. Vattentemplet klarade jag dock helt sjÀlv, innan det fanns videoguider. DÀrför Àr Fort Fermata det drygaste, mest djÀvulska, ondskefulla, kvinnomisshandlande, sadistiska stÀllet jag nÄgonsin besökt i ett spel. Ord rÀcker inte till för att förklara för dem som aldrig upplevt det sjÀlva, men den hÀr bilden (som du INTE har till hjÀlp som karta i spelet) kanske Ätminstone hjÀlper att skapa en svag uppfattning av hur hopplöst det kÀnns.
Usch ja. Vattentemplet i OOT. Vet inte hur mÄnga gÄnger jag stÀngt av konsolen i ren frustration för att sedan samla mig sjÀlv och försöka igen.. för att bara ett litet tag senare skrika rakt ut om vilken skit det Àr.
Skrek utav lycka nÀr jag fick reda pÄ att Nintendo skulle fixa templet.
Water Temple tror jag att jag bara klarat en enda gÄng och vetat hur jag gjorde. Andra gÄnger (spelade om spelet mÄnga gÄnger under 64 och GC-tiden) sÄ klarade jag den utan att riktigt veta om hur.
Random Encounters Àr sÄ underbart ju.
Att man inte kan vÀnja för fiender, i och med att du inte vet nÀr de kommer dyka upp.
Det Àr genialt. Enligt mig.
Jag har klarat vattentemplet tre gĂ„nger, och inte haft nĂ„gra större problem under nĂ„got av dem. Fann faktiskt vattentemplet i Twilight Princess mer frustrerande. Jag vet inte om jag bara haft en sannolik tur, eller om jag helt enkelt Ă€r SMARTARE ĂN DIG. đ
Men Fort Fermata… herregud. Jag skulle vilja stĂ€lla den ansvarige mot vĂ€ggen och stĂ€lla nĂ„gra befogade frĂ„gor:
1. Tycker du det hÀr omrÄdet var roligt?
2. Tycker du att det tillförde nÄgot positivt till spelet, alls?
3. Hatar du mÀnniskor?
Jag gjorde till och med en trÄd pÄ Loading om elÀndet nÀr jag spelade igenom Eternal Sonata:
http://loading.se/forum.php?thread_id=32669&page=1&words=fremata#1149202
Ett mirakel att jag faktiskt kom vidare.
Ah Water Temple. Den legendariska platsen som inte lÀmnar nÄgon oberörd.
Benny:
Om du tycker det söta lilla vattenexperimentet frĂ„n HjĂ€rnkontoret var jobbigare i Twilight Princess, dĂ„ var det nog bara tur. đ
Hm, jag hade tur i Water temple. Gick typ rÀtt hela tiden och sedan var det över, utan att jag riktigt förstÄtt hur det gick till. Ibland kÀndes det fel, dÄ vÀnde jag. Vet inte om jag egentligen gjorde fel eller om jag var tvungen att göra sÄ. Fast jag kom igenom det snabbt.
Jag hÄller verkligen med om Ravenholm, sjukt frustrerande och den lÀgsta punkten i Half Life 2 (inrÀknat de tvÄ episoderna!), men sen gillar jag egentligen inte nÄgon del med Zombies och shizzle i spelet/spelen. Samt Fort Fermata, fyfan.
Intressant lista. Din lilla text om Ravenholm fick mig galet pepp pĂ„ Half-Life 2 đ
Ocean Kingâs Temple var sĂ„ ofantligt trist och menlöst och trĂ„kigt att jag slutade spela och gav tillbaka skitspelet till min lillebror. Han fĂ„r behĂ„lla sina Zeldaspel i fortsĂ€ttningen, jag har gett upp om dem đ
Victory Road Àr alltid störig. Jag har sjÀlvklart alltid bunkrat upp med extrema mÀngder Max/Super Repels innan jag gÄr in (som alla bra PokémontrÀnare vet att man ska ;D) sÄ jag har inga problem med Random Encounters. DÀremot Àr hela labyrint-grejen en riktigt turn-off sÄ jag tar alltid en guide till hjÀlp under den delen av spelet.
Fort Fermata ja. Jag hade nĂ€stan glömt det stĂ€llet! Det fick mig faktiskt att helt lĂ€gga ner spelet ett tag. Jag började om och var lite mera förberedd gĂ„ngen efter, med walkthrough helt enkelt. DĂ„ gick det ju prima förstĂ„s. Vill spela igenom spelet en gĂ„ng till (skaffade PS3-versionen efter att jag klarat det till 360) och kommer nog inte ha nĂ„gra problem med den platsen nu đ
Ina:
SĂ€g inte att det finns ett lika jobbigt Victory Road i PokĂ©mon White/Black ocksĂ„. đ
Men i sÄ fall gör jag nog som du sÀger, och bunkrar upp med repels.
Fort Motherfucking Fermata! Skönt att höra att det inte bara jag som var dum.
Eternal Sonata var ett av dom 1:a spelen jag köpte till min 360, nÀr jag kom till Fort Motherfucking Fermata sÄ gav jag upp. Jag köpte Oblivioin istÀllet. ^^
Och det spelet har en plats som platsar pĂ„ min hatlista. Dom dĂ€r jĂ€vla röda portalerna som man skulle in i i huvudquesten…. >,< Var bara copy/paste pĂ„ den första. Har lagt ner över 80 timmar i Oblivion men endast trĂ„kat mig igenom 3 av dom röda portalerna....
Jag som har klarat Eternal Sonata, men inte fan minns jag det dĂ€r stĂ€llet! đ Vilket jag borde göra om jag ocksĂ„ tyckte det var svĂ„rt… :/ Jag minns annat frĂ„n spelet, men det dĂ€r Ă€r som bortblĂ„st. Huh. :O
Water Temple ja… Fan vad jag slet med det, men jag tog mig igenom det till slut. Vilken lycka det var. đ Man var lite envisare dĂ„ vill jag tĂ€nka, innan man kĂ€nde till GameFAQs. đ
Inget slÄr Episka bossfighter i World of warcraft.
MÄnga av dem har varit storslagna, men vissa Àr övermÀktigt grymma i sin storhet.
Jag tĂ€nker pĂ„ ”Lady Vashj”, sista bossen av 8-9 st i ”Serpentshrine Caverns”.
Vi var 25 personer som under 3 veckor spenderade nÀrmare 75 timmar med att försöka döda henne. Vi pratar runt 60 försök.
Den beska kryddan i onlinespelande, nÀr man Àr 25 som ska göra nÄgot tillsammans, Àr att din egen flÀckfria prestation inte spelar sÄ stor roll, om inte de andra 24 andra inte klarar av en 99%-100%igt utförande av en fight som pÄgÄr i över 10 minuter.
Ähh.. dessa fantastiskt negativa kÀnslor man faktiskt kan uppleva under dessa 75 timmar, Frustrationen, kÀnslan av att vilja fysiskt misshandla sina medspelare, men eftersom man har alla pÄ chat och vida röst-kommunikation sÄ kan man misshandla dem psykiskt.
Den samlade Ängest, illska, frustration, uppgivenhet och mycket, mycket mer, Àr sÄ utomjordiskt stor, nÀr samma 3 personer gör om samma fel gÄng pÄ gÄng, med liten variaton.
Verkligen Episk illska och vanmakt!
Priceless!
Jag mÄr illa bara nÀr jag tÀnker pÄ det, och det har gÄtt nÀstan 3 Är nu, sedan det begav sig.
Fort Fermata fick mig att lÀgga ner spelet och aldrig ÄtervÀnda. Hade helt förtrÀngt det stÀllet.
Kanske ger spelet ett nytt försök med kartan till hands đ
Lustigt att alla hackar sÄ pÄ Fort Fermata, Tror faktiskt jag inte hade nÄgra större problem dÀr.
En bana som dĂ€remot platsar hĂ€r Ă€r ju Quick man’s bana frĂ„n Mega Man 2, mĂ„tte djĂ€vulen ta alla laserstrĂ„lar!
Eller varför inte Top Gun. PÄ bana 2 nÀr man skall tanka planet, finns det verkligen nÄgon i hela vÀrlden som har klarat det!?!
För att inte tala om att landa planet. :'(
För egen del sÄ Àr i princip alla vattentempel efter A Link to the Past i Zelda serien rena djÀvulstyg. SÄ alla 3d Zelda hittils som haft vattentempel med sig Àr de jobbigaste platserna att besöka. OoT och MajoraŽs Mask som lÀtt etta och tvÄa.