Jag läste nyligen en artikel skriven av någon som hade besökt Valve, och pratat med bland andra Gabe Newell. Samtalet hade mestadels handlat om Valves företagsfilosofi, och hur de delegerar och hanterar jobbuppgifterna. Vad som framkom i artikeln var att Valve tydligen har en väldigt avslappnad inställning till utvecklingsprocessen av sina spel. Företaget verkar sakna någon riktig hierarki, eller åtminstone en som tillämpas när det kommer till att distributera uppgifter på ett effektivt sätt. Uppenbarligen blir inget gjort på Valve om ingen plötsligt får lust att göra det. Det låter säkert katastrofalt i mångas öron, men det går inte att förneka att det verkar ha fungerat bra på Valve. Fast, har det verkligen fungerat ur alla perspektiv? Eller har något behövt offras?

Ett exempel på hur arbetsmiljön på Valve ter sig är hur arbetet på Portal 2 började. Ett fåtal människor påbörjade projektet, och sedan växte det när förbipasserande människor helt enkelt hoppade ombord. Det fanns ingen egentlig struktur, och ändå lyckades man leverera ett av den här generationens mest kritikerrosade spel. Jag måste säga att jag är lite överraskad över de positiva reaktionerna som jag sett artikeln få. Trots att jag själv älskar Valve, och tänkte ”vilken underbar arbetsplats” när jag läste texten. Arbetsmetoden är (tillsammans med Steam) förmodligen även anledningen till varför Valve kan släppa så mycket gratismaterial till både nya och gamla spel. Men om man tänker efter lite har myntet självklart en baksida. En baksida som gör mig mycket mindre angelägen att hylla Valves avslappnade arbetssätt.

Det känns nämligen som att det här är den underliggande anledningen till varför Episode 3 fortfarande inte syns till. När utvecklarna kände att episodformatet inte passade dem var det inga problem för dem att helt enkelt släppa projektet helt och börja fokusera på annat. Det skvallrar om att Episode 3 inte tar tid på sig för att det ska bli enormt – kanske till och med Half-Life 3 – utan att utvecklarna helt enkelt inte bryr sig om Half-Life. Åtminstone inte just nu. Vi som sitter och hoppas på att Episode 3 egentligen blir Half-Life 3 med Source-motorns uppföljare inser snabbt att Valves programmerade förmodligen inte ens påbörjat jobbet med en ny motor, och det gör mig orolig. Titta bara hur lång tid det tog dem att sluta ignorera Playstation 3-spelarna, helt enkelt för att de inte kände för att uppmärksamma dem. Det känns en aning nonchalant.

Mitt problem med vad artikeln avslöjade är att Valve inte bara har en slapp attityd när det kommer till arbetsstruktur, utan även indirekt en slapp attityd gentemot en stor del av sina fans. Utan att jag för den delen vill låta som att jag tycker Valve är skyldiga oss något, men å andra sidan är det mycket tack vare oss som de kan ha den här avslappnade attityden. Det är en ädel tanke att inte göra något om man verkligen inte vill göra det, men ibland krockar den filosofin med verkligheten. Jag hade lättare accepterat om jag visste att Valve jobbade hårt på spelet, eller åtminstone ville påbörja det. Men när det ser ut som att de inte har något intresse av Half-Life eller en ny Source-motor blir jag lite orolig. Oavsett hur man vrider och vänder på det så prioriteras Half-Life allra lägst just nu, trots att det är spelet som fansen längtar efter allra mest. Och det skaver lite på min välvilja gentemot Valve.