När jag skulle välja om jag skulle köpa en Xbox 360 eller en Playstation 3 var valet enkelt. Det fanns inget speciellt med de exklusiva spelen till någon av konsolerna som tilltalade. Dudebro killstreak eller Macho shootfest 2000 var inget som skulle komma att avgöra mitt val. Däremot fanns det en väsentlig skillnad. Det fanns en konsol som hade en onlinebutik som var att räkna med. Den stora skördefesten var också förstås ”Summer of Arcade”. Några av de absolut bästa spelen den här generationen har kommit ur Microsofts sommarsatsning. Vad som från början var ett halvhjärtat försök att erbjuda något i den annars så magra spelsommaren efter E3 kom att bli en av årets spelhöjdpunkter.

I år inleds spelfestivalen med nystartade studion Supergiant Games premiärtitel Bastion. Jag har följt spelets utveckling de senaste halvåret via deras halvtimmesdokumentärer ”Building the Bastion” som släppts månadsvis via Giant Bomb.

Med allt detta vill jag ha sagt att jag har peppat så in i bomben inför detta – och nu äntligen har jag fått spela!

Så frågan är nu: håller Bastion vad min fantasi lovat?

Supergiant Games debut är ett actionorienterat äventyrsspel med stilistisk tecknad grafik och stort fokus på utrustning och anpassning. Du klär dig i rollen som ”The Kid” som vaknar upp efter en händelse som kort och gott refereras till som ”The Calamity” (ungefär katastrofen). Världen har raserats till spillror som hålls svävande i luften (precis som tegelstenar inte gör) av en okänd kraft. Pojken tar sig till Bastion där ett magiskt monument, med kraften att återställa allt till sin forna form, finns. Härifrån beger sig gossen ut i världen för att leta reda på de kristaller som monumentet behöver för att utföra sin rekonstruktion. På vägen träffar han några bekanta ansikten som följer med till Bastion och erbjuder sina tjänster till hjälp.

Hela äventyret spelas som en återberättad saga där pojkens första möte efter The Calamity återberättar hans äventyr med en raspig sydstatsröst som hämtad ur en gammal västernfilm. Mindre smakbegåvade tyckare har redan uttalat sig om att rösten skulle vara töntig eller tjatig, men där har de felfelfel! Rucks, som karaktärens namn lyder, har inte bara en fantastisk röst – han reagerar på ett snyggt sätt på hur du spelar. Supergiant Games måste ha spelat in repliker i ett halvår med tanke på alla möjliga olika situationer som kommenteras. Som exemepel får varje uppsättning av vapen sin egen liten vinjett när man lämnar tyghuset med en ny kombination.

Stor möda har lagts på presentationen och berätteriet. Grafiken är handritad och unik, designen är magnifik och ljudbilden är laddad med stämningsfulla stycken som påminner om några av Eric Serras allra bästa alster.

Världen och berättelsen serveras som ett jämntjockt disigt töcken som lindar dig i rejäla sammetsgardiner av bakgrund och detaljer. Bastion har en rik omvärld och Supergiant Games är inte blyga att fullständigt blända mig med intryck från den. På ett smart förpackat och självklart sätt berättas det i förbifarten om allt från forna krig, orientaliska örtkryddor och flora och fauna. Jag bävar inför tanken på hur mycket material som måste ha författats till spelet.

Sett till spelbarheten är det egentligen ett tämligen simpelt spel vars huvudsakliga spelläge är strider mot horder av fiender längs linjära banor. Men man ska inte låta sig luras av det enkla upplägget. Det finns ett vidunderligt djup i systemet och det som inleds som en knapphamrande Dark Allianceklon ersätts succesivt mot mer strategi.

”Om jag ska sluta lyfta fram allt jag gillar med Bastion och koncentrera mig på motsatsen finns det egentligen inte så mycket att säga”
De olika vapnen är så pass olika och anpassningsbara att experimentslustan får fritt spelrum och jag blir belönad därefter. Olika prövningar erbjuder arenor att prova mina kreationer och se vilka kombinationer av utrustning och statusförändrande drycker som ger bästa resultat.

Det finns mycket att hämta i Bastion. Äventyret i sig tar många fler timmar än vad jag är van vid i spel på de nedladdningsbara tjänsterna och omspelningsvärdet är gigantiskt med allt från ”new game plus” (Hej Ina!), utmaningsreliker som fungerar som skallarna i Halo-serien samt tonvis av prylar och material att samla.

Om jag ska sluta lyfta fram allt jag gillar med Bastion och koncentrera mig på motsatsen finns det egentligen inte så mycket att säga. Slutspelet är lite vekt och det sätter en ljummen sordin på ett annars så välgjort crescendo – men det är i mångt och mycket det enda negativa jag har att säga. Bastion är fantastiskt och för mig är det en klar kandidat som ett av årets bästa spel.

Pluspoäng till den som först påpekar DNA-referensen!