Det har börjat talas allt mer om sex i spel som ett fenomen. När det här inlägget skrevs i sin ursprungsform hettade bloggosfären över med diskussioner om dess vara eller icke-vara. Vissa hävdar att det är en naturlig förlängning av relationer i spelvärldar, medan andra säger att det ofta bara blir pinsamt dåligt och bör hållas utanför mediet.

Trots att det inte sägs rätt ut att det ska pratas sex som aktiva handlingar så är det vad debatten automatiskt börjar kretsa kring. Ska vi visa två personer som ligger med varandra på skärmen eller inte? Men sex kan vara så mycket mer än så. Det kan fungera som en katalysator eller en drivkraft och på så vis inkluderas i spelupplevelsen utan att att det visas en enda sideboob.

Silent Hill 2 är till dags dato det spel som jag anser på bäst sätt har illustrerat sex . Här läggs  den sexuella drivkraften in som en del av James undermedvetna, vilket gestaltar sig i de monster han möter, i Pyramid Heads utformning och i samtal med Maria. Det ger ett djup till James karaktär och adderar ytterligare ett lager till hans ångest över att ha mördat sin fru (som han i relation till den sexuellt utmanande Maria ser som en madonna). Silent Hill 2 visar hur man kan inkludera sex i ett spel på ett sätt som ger det ett mervärde för hela upplevelsen och en djupare förståelse för huvudpersonen, utan att visa något naket överhuvudtaget.

Detsamma kan sägas för Atlus Persona-spel, där en karaktärs kamp mot (och tillsist accepternade av) sin homosexualitet tillåts bli en del av hans personliga utveckling, utan att för den sakens skull bli hans hela karaktär. Men det exemplet har tagits upp så många gånger att det blivit tjatigt.

Det jag vill ha sagt är att ja, inkludera gärna sex i spel. Gärna även mer sexscener mellan karaktärer också (dock helst inte interaktiva snälla, jag skulle känna mig jättedum samt att jag är superdålig på quicktime-events så min partner i spelet skulle bara bli besviken på mig. (Åh, fast den parantesen fick mig att tänka ett varv till; det vore ju fantastiskt om sex illustrerades som quicktime-events som man kunde misslyckas med. Sedan kunde detta påverka relationen med den karaktär man valt att romantisera. Hade inte det varit rätt intressant?)).

Däremot vore det också trevligt om man ville se bortom aktivt sex (ligga!) och se vad sex kan göra som en del av spelets motivation. Sex och sexualdrift är mer komplicerat än att bara prata snällt med någon tills de vill ligga med en, trots allt.