Hej, kĂ€ra Nintendofans. Det Ă€r nĂ„got vi mĂ„ste prata om. Som en av er anser jag att det Ă€r lite av ett ansvar att pĂ„peka nĂ€r ni beter er irrationellt och inte hĂ„ller det vi Ă€lskar till en standard vi förtjĂ€nar. Jag vet att det kanske kommer som en reflex att förbehĂ„llslöst Ă€lska och försvara nĂ„got Nintendo slĂ€pper, eftersom vi sĂ„ lĂ€nge har behövt argumentera för vĂ„r spelsmak under sĂ„ mĂ„nga Ă„r. Ănda sedan Nintendo 64 har vi gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng tvingats i defensivt lĂ€ge som Nintendofans. Ja, det kĂ€nns trĂ„kigt nĂ€r det hela tiden kastat sĂ„ mycket skit pĂ„ nĂ„got man sjĂ€lv tycker om. Efter ett par decennier börjar det nĂ€stan kĂ€nnas personligt. Men lĂ„t inte försvaret gĂ„ pĂ„ autopilot. LĂ„t inte kĂ€rleken förblinda. Ditt försvar för Nintendos spel betyder ingenting om du inte kritiserar Nintendos spel nĂ€r det finns goda skĂ€l för det.
I veckans Svamppod sÀger Sandra att folk ofta ser mellan fingrarna nÀr det kommer till Nintendo. Jag hÄller inte med, dÄ Nintendo enligt mig alltid slÀpper kvalitativa speltitlar bÄde spelmÀssigt och tekniskt. Men pÄ sistone har det hÀnt nÄgot, och plötsligt har Nintendo tappat en del nÀr det kommer till det tekniska. Man slarvar och patchar. Kanske beror det pÄ tidspressen. Nintendo brukade inte försenare spel och behöva patcha misstag. Men sedan Wii U lanserades har man gjort bÄde och med jÀmna mellanrum. Men det har alltid varit spelbart. SÄ Àr inte fallet med Super Smash Bros. Bilduppdateringen Àr inte ens i nÀrheten av 30fps. Spelet fryser fast i flera sekunder nÀr för mycket hÀnder pÄ skÀrmen. Uppkopplingen i onlinelÀget Àr ostabilt. Det hÀr Àr inte Äsikter!
Att Mario Kart 8 accepterades kan jag förstĂ„, Ă€ven om jag sjĂ€lv inte var redo att lĂ„ta det passera. Det var stora brister, men inget som gjorde det ospelbart. SĂ„ kan jag inte sĂ€ga om Super Smas Bros. Den som försvarar Super Smash Bros blundar villigt för alla tekniska misstag som andra spel avrĂ€ttas för. Jag vet ingen annan storutvecklare som skulle komma undan med det hĂ€r â möjligtvis Valve. Super Smash Bros Ă€r en fullkomlig katastrof och förtjĂ€nar kanske inte ens godkĂ€nt â Ă€n mindre 9,1 i betyg. SkĂ€rpning! Sluta syna Nintendos titlar med fanboyglasögonen pĂ„! Sluta leva i förnekelse! Nintendo brukar vara bĂ€st i industrin nĂ€r det kommer till tekniskt hantverk. Men inte den hĂ€r gĂ„ngen.
Mycket bra sammanfattat och jag hÄller verkligen med.
TyvÀrr sÄ saknar bÄde Brawl och 3DS-smash helt och hÄllet smidigheten och det kvicka gameplayet som fanns i Melee. Men som du sÀger sÄ Àr det nu knappt spelbart. Tror inte jag har spelat en enda onlinematch utan nÄgot lagg alls, vilket Àr under all kritik. Har redan tröttnat pÄ spelet, inte ens en vecka efter release.
Det lÄter som att det hÀr spelet lider av samma problem som Brawl nÀr det kommer till onlinedelen. Har inte hunnit spela online Àn, sÄ jag vet inte riktigt om din kritik bara riktas mot just den delen av spelet, men i enspelarlÀgena kan i alla fall jag inte hÄlla med om vad du sÀger om dessa tekniska brister.
IstÀllet sÄ blir det nÀstan ospelbart för mig pga att det Àr just 3DS och kontrollerna dÀrmed blir pinsamt klumpiga och dÄliga. Jag har kanske svÄrt att anpassa mig, men jag kÀnner att Smash aldrig borde ha slÀppts bÀrbart.
SÀrskilt nÀr FUCKING ICE CLIMBERS ströks frÄn bÄda versionerna bara för att 3DS tydligen intecklarade av dom.
LĂ„ter som dom flesta versioner av spel som Ă€ven kommer stationĂ€rt. Den bĂ€rbara versionen/(uppföljare) Ă€r usel i jĂ€mförelse. Varit sĂ„ lĂ€nge nĂ€r det gĂ€ller 3DS đ
Blir orolig av detta… fick först för mej att alla problem med uppkopplingen hade att göra med att alla som spelade hade importerat och dĂ€rför hamnade i matcher med folk över ett större geografiskt omrĂ„de, istĂ€llet för att bli matchade med folk i sin geografiska nĂ€rhet. Jag hoppas fĂ„ spelet idag eller imorgon, och tĂ€nker frĂ€mst sitta med singleplayer och lokal multiplayer, men kommer nog att testa lite online bara för att se hur det Ă€r. LĂ„ter Ă€ven mĂ€rkligt med frameraten eftersom spelet skulle vara trimmat till stabila 60 fps, vilket demot flöt pĂ„… Jag kommer nog ha kul Ă€ndĂ„, men det kĂ€nns som man har hastat till releasen för att lĂ€gga med fokus pĂ„ Wii U versionen.
”LĂ„ter Ă€ven mĂ€rkligt med frameraten eftersom spelet skulle vara trimmat till stabila 60 fps, vilket demot flöt pÄ⊔
Kan stÀmma för offline, med enstaka undantag. Men online Àr det lÄngt ifrÄn jÀmna 60 fps. Inte en chans. Och det Àr ju online som de flesta spenderar mest speltid, nÀr man inte har tre vÀnner nÀrvarande.
Jag testade demot ocksĂ„ och tycker att det flöt pĂ„ hur fint som helst. Spelade dock inte sĂ„ lĂ€nge eftersom jag inte tycker att Smash funkar pĂ„ bĂ€rbart. Jag kommer inte köpa 3DS-versionen sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l hoppas pĂ„ att dom hĂ€r bristerna Ă€r fixade tills att den ”riktiga” versionen slĂ€pps.
Det kÀnns som att Wii U versionen Àr den primÀra sÄ jag tror de har polerat den. NÄgra har ju undrat varför den inte kommer först eftersom Smash bros om nÄgot Àr en kandidat till att sÀlja fler nya konsoler, men om de hade slÀppt den först hade nog mÄnga nöjt sej med den, och bara nÄgra fÄ hade plockat upp 3DS versionen om de har kompisar att spela mot. Nu lÀr fler vilja köpa bÄda sÄ det var nog rÀtt vÀg att gÄ.
SĂ„ lĂ€nge jag inte kört online har mitt Smash till 3DS rullat pĂ„ i imponerande 60 fps i 3D (dock med Assist Trophies och PokĂ©mon i 30 fps) Ă€ven nĂ€r det hettat till ordentligt. Aldrig mĂ€rkt av att spelet ”fryser fast i flera sekunder”, bara att det gĂ„r nĂ„got ”trögt” i sekunden man klarar Master/Crazy hand.
InstĂ€mmer i att online-lĂ€get Ă€r instabilt – har spelat nĂ„gra matcher 1 vs 1 som gĂ„tt bra men mĂ„nga andra som gĂ„tt vĂ€ldigt trögt. Dock förvĂ€ntar jag mig inte samma kvalitĂ© ifrĂ„n en online tjĂ€nst som erbjuds gratis (jĂ€mfört med motsvarande frĂ„n Microsoft och Sony), eller ifrĂ„n fighting-spel online överhuvudtaget för den delen.
”Dock förvĂ€ntar jag mig inte samma kvalitĂ© ifrĂ„n en online tjĂ€nst som erbjuds gratis”
Det Àr sant. Men om Nintendo inte kan erbjuda en drÀglig onlinetjÀnst utan att ta betalt, sÄ Àr det bÀttre att de tar betalt. Som det Àr nu kan jag inte sÀga att det Àr OK för att det Àr gratis.
Vad spelar du/ni för version av spelet? För mig flyter spelet stÀndigt i 60 fps i singelplayer och lokalt , upplever ett fÄtal drops nÄgon enstaka gÄng men dessa tillfÀllen Àr lÀttrÀknade. Online Àr dÀremot en helt annan historia. DÀr laggar det friskt och Àr stundtals ospelbart. Detta Àr sÄklart en enorm brist i spelet och riktigt dÄligt av nintendo. Men det gÄr att reparera och det förÀndrar ju inte det faktum att större delen av spelet, den huvudsakliga delen, fungerar kanonbra!
Eller upplever du dessa problem Àven i i de delar jag uppger fungerar bra? Fallet Àr iaf inte sÄdant för mig
Jag spelar PAL-versionen. Det Àr som du sÀger online som det Àr under all kritik, dÀr de allra flesta spenderar allra mest speltid. Lokalt Àr det godkÀnt, men jag tycker inte lokalt Àr den huvudsakliga delen.
DÄ Àr jag med. Ja onlinedelen Àr som sagt under all kritik.. Hoppas nintendo kan rÀdda det inom en snar framtid.. Annars lÀr folk tröttna.
För mig Àr dock att spela lokalt med polare helt klart den huvudsakliga delen av spelet. Det Àr vad smash alltid har handlat om för min del och att jag nu kan göra det vart som helst gör inte saken sÀmre.
Nej jag tycker helt klart spelet Àr godkÀnt, till och med bra. Tycker inte jag ser mellan fingrarna bara för det.
Kan som sagt se problemen i onlinelÀget och hÄlla med och tycka att Nintendo mÄste göra nÄgot Ät det. Helst redan igÄr.
Men Ă€ven om man skulle se spelets onlinedel som den ”huvudsakliga” sĂ„ kan man fortfarande inte bortse frĂ„n allt det dĂ€r andra, som jag tror de flesta spelare spenderar mest av sin tid med spelet, och sedan kalla spelet dĂ„ligt och alla som tycker nĂ„got andra för blinda fanboys.
Jag Àr inte sÄ bra pÄ det tekniska, men vet nÄgon om Smash bros anvÀnder dedikerade servrar hos Nintendo, eller om online matcherna gÄr helt via spelarna? Det borde vara det senare eftersom en spelare fÄr skapa ett rum som de andra ansluter till, men som sagt Àr jag inte helt bra pÄ hur det hÀr funkar.
Jag fick spelet igĂ„r och har kört det ordentligt i nĂ„gra timmar. Jag Ă€r vĂ€ldigt imponerad över mycket, kul karaktĂ€rer, mĂ„nga intressanta och roliga spellĂ€gen… men förutom online delen fĂ„r jag sĂ€ga att kontrollen Ă€r lite grötig. Jag fick mappa om knapparna för att fĂ„ det lite mer spelbart, men det Ă€r Ă€ndĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n att sitta med en Wii U pro-kontroll i handen. Har svĂ„rt att göra smash-attacker (vilket kan vara timingen jag mĂ„ste lĂ€ra mej, men hade inga problem med detta i tidigare versioner) och det blir istĂ€llet en vanlig attack rĂ€tt ofta. Sen har jag har svĂ„rt att trĂ€ffa attacker, speciellt i luften. Men det Ă€r nog mer att jag fĂ„r öva pĂ„ det.
Men det Àr ÀndÄ kul att ha ett Smash spel i bÀrbart format med mÄnga kul minispel och bra lokal multiplayer, vilket nog var mÄlet med att slÀppa det till 3DS. Ska bli kul att se exakt hur de profilerar Wii U versionen.
Jag har spelat skiten ur de flesta smash och detta Àr i alla fall bÀttre Àn brawl nÀr det kommer till det snabba smidiga, Àven om Melee stÄr högst pga möjligheten att ta bort landing lag.
Jag verkar dock ha mindre problem med min onlinedel Àn er.
Den blir sÄ som Tommy sÀger om jag sitter lÄngt ifrÄn min router men om jag sÀtter mig i vardagsrummet (4-5meter frÄn routern) sÄ Àr det prima.
Servrarna funkar ju sÄ att spelarna gÄr in i en separat server, typ. SÄ ingen av spelarna har serven sjÀlv, vilket gör att om en laggar sÄ laggar det för alla. Detta gör att jag ena matchen kan uppleva en vanlig fördröjning, input lag eller att det stannar. Men nÀr bÄda spelarna sitter nÀra routern, eller har en gedigen rÀckvidd pÄ sitt wifi sÄ Àr det faktiskt som om vi hade kört local. Har Àven mÀrkt att jag inte kan streama film eller spela ett annat spel online samtidigt, dÄ ballar det ocksÄ ur.
Problemen Àr under all kritik, det hÄller jag med om. Men jag tror snarare att det har att göra med modemet i vÄra konsoller kontra vÄra uppkopplingar/routrar/wifirÀckvidd Àn i Nintendos hÀnder.
Ăver lag Ă€r jag skitpepp pĂ„ spelet, Diddy Kong levererar igen.