Krönika

343 Industries feghet

Efter Halo: Reach gick Bungie vidare. Lämnade sitt barn och satte igång med mastodontprojektet Destiny. Men Halo är en pengapress och ett av Microsofts starkaste varumärken så inte tänkte de låta serien bara ligga på is. Istället föll ansvaret för seriens framtid på specialsammansatta studion 343 Industries.

Men det vet ni ju redan. Gamla nyheter. 343 Industries har redan hunnit släppa sitt första spel i serien, Halo 4, och håller just nu på att färdigställa del fem. Faktum är att multiplayerläget redan varit spelbart i beta. Men fortfarande är det lite oklart vad det är 343 Industries vill med serien.

Men fortfarande är det lite oklart vad det är 343 Industries vill med serien.
Fyran var inte ett dåligt spel. På sina ställen var det kanske till och med briljant. Men det fanns en hel del saker som kändes… märkliga. En halvdålig QTE-sekvens i början kändes mer Call of Duty än Halo och samma sak gällde det nyfunna fokuset på loadouts i multiplayerläget. Det kändes avigt. Som att 343 Industries försökte roffa åt sig av Call of Dutys del av spelarkakan genom att klistra på lite billigt lullull.

Det funkade inte. Alls. Det passade inte Halo och var inte vad publiken var ute efter. Och mycket riktigt droppade spelarna av från onlineläget i en betydligt raskare takt än de gjort från tidigare spel i serien.

Inför femman var jag därför inte ensam om att hoppas på att 343 skulle sluta försöka göra Halo till något det så uppenbart inte är. Fokusera på seriens kärna, och utveckla den på egna villkor. Efter att ha testat Halo 5s multiplayer-beta är jag rädd att det inte precis är vad som har hänt.

Halo BOOST

Halo BOOST

Om Call of Duty: Advanced Warfare inspirerades av Titanfall så är det ingenting mot mängden inspiration 343 Industries tagit från Advanced Warfare när de pulade ihop multiplayern i Halo 5. AW tog Titanfalls dubbelhopp och gjorde sin egen variant med förmågan att boosta i valfri riktning. Halo tog boosten och… kopierade den rakt av.

För första gången i seriens historia använda vänster trigger inte huvudsakligen till att lobba granater, utan för att sikta. Och med det har Halo tagit ett stort steg mot den vedertagna standarden och bort från det som skiljde ut serien från massan.

Halo har alltid byggt till stor del på spartanernas förmåga att skjuta från höften med stor precision. Och rent tekniskt sett är det väl fortfarande så, då det nya siktet verkar förklaras med en funktion inbyggd i visiret, men gameplaymässigt kommer det innebära en stor omställning.

Blue Man Group - the solo years

Blue Man Group – the solo years

Förändring behöver så klart inte vara något dåligt och det kan ju verka lite hycklande att å ena sidan prata väl om att Call of Duty vågade göra något nytt med Advanced Warfare och sedan gnälla när 343 Industries försöker göra samma sak. Och visst, det kan finnas ett visst mått av bakåtsträvande och en vilja att inte förändra något i ”min” serie.

Men där det kändes som att Advanced Warfare tog ett steg för att utveckla sitt eget koncept (om än inspirerat av Titanfall), känns det som att 343 Industries inte riktigt litar på sitt. De fortsätter snegla på Call of Duty med förhoppningen att kunna sno lite av deras publik.

Det är för tidigt att uttala sig om hur bra eller dåligt Halo 5 kommer att vara när det väl släpps, och jag ser fortfarande fram emot att spela det. Men min pepp har svalnat något och jag är redan på förhand besviken på 343 Industries feghet.

Kommentarer

  1. Nakadai skriver:

    Det är tråkigt när det ska snyltas på ett koncept som mest känns uttjatat, trots förnyelse. I fallet Halo 4 – CoD:AW vet jag inte hur det är då jag är långt ifrån förtjust i någon av serierna, men principen att man kopierar koncept så tydligt från ett redan kopierat spel känns lite ironiskt. Och tragiskt.

    Att de har placerat aim/fire på triggerknapparna ser jag dock som något positivt. Att vara unik fungerar trots allt på olika sätt. Att ha ett unikt spel med unik spelmekanik och design är för det mesta positivt, men när man vill ha knappar på “fel” ställen kommer det kunna påverka spelarna istället. Om du bara har spelat Halo i FPS-genren är det ju lugnt och då kan förändringen vara negativ såklart, men jag tror inte att majoriteten av spelare egentligen kommer ha problem med det. Triggerknapparna (och motsvarande L2, R2 hos PS) är ändå ett mer intuitivt val, kan jag tycka. Och en bra kontroll bygger ju ändå på intuitiva kontroller, även om det i det här fallet kanske handlar mer om inlärda mönster. Sen är det ju inte så svårt att slänga in alternativet för spelarna att mappa om knapparna om så önskas.

    • Linus Svensson skriver:

      Mitt problem är inte att man siktar med LT. Mitt problem är att man siktar. I tidigare spel har det inte funnits en specifik “quickscope”-knapp. Man kan sikta med ett fåtal vapen utrustade med kikarsikte, men då är det någon man klickar sig in i och klickar sig ur.I övrigt skjuter man från höften. Det är den förändringen som kraftigt kommer ändra spelmekaniken.

  2. T4 was here skriver:

    Eh, jag visste att 343 var fegisar när dom gjorde Covenant till standard fienden igen utan att försöka sälj det faktum att dom är Reneagde Remnants med en ny look eller nått.

    Så efter tre plus spel av krigande och år i frysen så blir det samma igen.

    Finish the fight my ass!

    Promethean var coola dock.

Skriv en kommentar