I våras skrev jag ett inlägg om hur Electronic Arts verkade försöka bli lika hatade som på den gamla goda tiden. Den trenden har därefter fortsatt, även om man inte gått om Activision. Men Electronic Arts ligger inte längre på en stadig andraplats. Från många håll hörs massor av ilska riktad mot Capcom, och i en omröstning på GameFAQs placeras den japanska utvecklaren bara 0,3% under Activision med 22,4% av rösterna.
För bara ett par år sedan var Capcom älskade av alla efter att ha givit oss retrokärlek med Mega Man 9 och återupplivat Street Fighter, samtidigt som man dessutom vågat satsa på nya namn i spelkatalogen. Så vad hände? Visst har det alltid funnits kritik som riktats mot Capcom, men inte något som gjort dem lika hatade som Activision. Att Resident Evil-serien lämnat skräck för action är det många som varit missnöjda över, men jag har aldrig fått intrycket av att Resident Evil 5 varit ett hatat spel – trots anklagelser berörande imperialistiska undertoner.

Det känns som att all drama kring Keiji Inafune var lite av ett startskott, men det är inget jag tänker gå in på närmare här eftersom det kan vara ett inlägg i sig. Efter några hårda ord om den japanska spelindustrin och prat om en mindre kreativ roll på Capcom bestämde sig Mega Man-pappan för att lämna företaget. Efter det beslutet verkar det som att Capcom gjort allt för att dra ner Mega Man. Vi har inte hört något om Mega Man 11. Mega Man Universe lades ner, och kort därefter följde Mega Man Legends 3 med ner i papperskorgen. Och när vi tittar på de nya karaktärerna i Ultimate Marvel Vs. Capsom 3 ser vi att Capcoms egna ikoniska lilla blåa robotpojke fortfarande saknas. Så inget Mega Man 11, inget Mega Man Universe, inget Mega Man Legends 3 och ingen Mega Man i Ultimate Marvel Vs. Capcom 3. Börjar ni ana ett mönster? Är det en tillfällighet?

Och på tal om Ultimate Marvel Vs. Capcom 3 så har det blivit ännu en anledning för fans att hata Capcom. Super Street Fighter IV och Super Street Fighter IV Arcade Edition fick inte så mycket kritik som jag trodde de skulle få. Men när man går samma väg med Ultimate Marvel Vs. Capcom 3 ser även den mest hängivne Capcom-älskaren att spelarna inte alls bjuds på tillräckligt med material för att rättfärdiga prislappen. Jämför UMvsC3 med SSFIV så ser du att den sistnämnda bjuder på mer. Capcom försöker alltså få oss att betala mer för mindre. Jag förstår inte varför Capcom inte lägger karaktärerna och banorna som DLC, så att spelarna får välja vilka de vill betala för. Det som finns i uppdateringen är dessutom saker som redan borde funnits där från första början, som till exempel spectator mode. Varför låta fansen betala för funktioner som konkurrenterna (Mortal Kombat) har out of the box? Och jag ska inte ens gå in på hur man hanterat Dead Rising 2 från början till slut.

Capcom måste helt enkelt rycka upp sig. Det har varit för mycket dålig PR för dem på sistone. Som när de släppte spelet MaXsplosion, vilket uppenbarligen var en rip off av Twisted Pixels Splosion Man. Inte blev det bättre av att Twisted Pixel tydligen hade pitchat Splosion Man för Capcom, men blivit nekade. Det är unket på hög nivå, och Twisted Pixel hade inte ekonomiska muskler för att ta sig an den japanske speljätten i en rättegång. Capcom kan inte fortsätta behandla sina fans som skit. Som när de bestämde sig för att det bara ska gå att ha en ena sparfil i Resident Evil: Mercenaries (som i sig redan är ett försök till att sälja ett bonusläge som fullprisspel). En enda sparfil, som dessutom inte kan raderas. Så vad händer om du vill spela om? Vad händer om du vill sälja eller låna ut spelet? Vad händer om ni är flera i hushållet som vill spela? Sluta vara korkade, Capcom. Ni förlorar på det i längden.