“The best thing you can do to reach women as consumers is not to try to include them, but to actively try not to offend them”

Citatet kommer från Comic Alliiance-skribenten Laura Hudson och handlar egentligen om nylanseringen av Catwoman, men det är lika sant i alla samanhang där en typ av produkt har svårt att sälja på kvinnornas marknad. Det Hudson menar är att det inte är någon idé med specialomslag eller speciella “tjejnummer”, det kommer aldrig locka fler flickor att läsa serier. Det skaparna istället borde tänka på är hur kvinnor framställs i slutprodukten samt utåt i marknadsföringen och om det kan vara stötande (att exempelvis Catwomans tuttar syns i omkring sju paneler innan man får se hennes ansikte). Hudsons radikala teori är nämligen att kvinnor, tjejer och flickor uppskattar bra, snygga och välskrivna berättelser mer än färgen rosa eller ett överdrivet inkluderande av ponnys.

Det samma kan sägas för spelmediet som desperat försökt nå kvinnor som konsumenter sedan lanseringen av den senaste konsolgenerationen och deras aktiva försök oftast misslyckas*. Inte för att de inte aktivt försöker inkludera kvinnor, utan för att de gång på gång misslyckas med att inte förolämpa oss.

Här kommer vi till EA Games och deras marknadsföring inför Need for Speed: The Run. Jag tänker inte skriva något omfattade inlägg, EmmyZ och racingspelsfantasten Pixelviking har redan skrivit oerhört bra om det, men jag tänker skriva det här: varför, i helvete EA, väljer ni att aktivt utesluta en hel grupp konsumenter?

Jag tror inte ni är medvetna om att det händer. Jag tror ni tycker att det är en kul grej. Det skulle kunna ha varit en kul grej också, eftersom tjejerna i spelet faktiskt är både påklädda och spelbara. Det skulle kunna ha handlat om att ni plockade in spelbara kvinnliga karaktärer. Det kunde ha varit en bra sak både för grabbarna som tycker det är kul med bikinimodeller från Sports Illustrated och för tjejer som faktiskt kan få spela som en brud. Men nej. För det här EA, det här är OFFENDING!

Inte för att de är tjejer, inte för att de är från Sports Illustrated, utan för att det är så uppenbart att det är tänkt att jag som tjej (trots att jag dessutom gillar andra tjejer) ska hålla mig långt jävla borta från det här spelet. Det är inte till för mig.

PS!
Jag förutsätter att det är underförstått att den här typen av marknadsföring skamlöst riktad ned i byxan på den manliga publiken naturligtvis också är stötande för den tilltänkta målgruppen, eftersom EA tycks tro att det enda som krävs för att få grabbar att köpa ett bilspel vars huvudfunktion är att det utspelar sig utanför bilen i en härlig kavalkad quicktime-events (ni vet, det där spelmomentet som varit så uppskattat sedan första God of War!) är 20 sekunders video av tjejer i bikini.
*Jag menar inte att antalet spelande tjejer inte ökar, för det för de enligt alla undersökningar på ämnet, men däremot ökar de inte nämnvärt genom de aktiva satsningar (läs; utvecklandet av “tjejspel” eller “tjejkonsoler”) marknadsavdelningarna gör.