Krönika

NFS är inte för mitt täcka kön

“The best thing you can do to reach women as consumers is not to try to include them, but to actively try not to offend them”

Citatet kommer från Comic Alliiance-skribenten Laura Hudson och handlar egentligen om nylanseringen av Catwoman, men det är lika sant i alla samanhang där en typ av produkt har svårt att sälja på kvinnornas marknad. Det Hudson menar är att det inte är någon idé med specialomslag eller speciella “tjejnummer”, det kommer aldrig locka fler flickor att läsa serier. Det skaparna istället borde tänka på är hur kvinnor framställs i slutprodukten samt utåt i marknadsföringen och om det kan vara stötande (att exempelvis Catwomans tuttar syns i omkring sju paneler innan man får se hennes ansikte). Hudsons radikala teori är nämligen att kvinnor, tjejer och flickor uppskattar bra, snygga och välskrivna berättelser mer än färgen rosa eller ett överdrivet inkluderande av ponnys.

Det samma kan sägas för spelmediet som desperat försökt nå kvinnor som konsumenter sedan lanseringen av den senaste konsolgenerationen och deras aktiva försök oftast misslyckas*. Inte för att de inte aktivt försöker inkludera kvinnor, utan för att de gång på gång misslyckas med att inte förolämpa oss.

Här kommer vi till EA Games och deras marknadsföring inför Need for Speed: The Run. Jag tänker inte skriva något omfattade inlägg, EmmyZ och racingspelsfantasten Pixelviking har redan skrivit oerhört bra om det, men jag tänker skriva det här: varför, i helvete EA, väljer ni att aktivt utesluta en hel grupp konsumenter?

Jag tror inte ni är medvetna om att det händer. Jag tror ni tycker att det är en kul grej. Det skulle kunna ha varit en kul grej också, eftersom tjejerna i spelet faktiskt är både påklädda och spelbara. Det skulle kunna ha handlat om att ni plockade in spelbara kvinnliga karaktärer. Det kunde ha varit en bra sak både för grabbarna som tycker det är kul med bikinimodeller från Sports Illustrated och för tjejer som faktiskt kan få spela som en brud. Men nej. För det här EA, det här är OFFENDING!

Inte för att de är tjejer, inte för att de är från Sports Illustrated, utan för att det är så uppenbart att det är tänkt att jag som tjej (trots att jag dessutom gillar andra tjejer) ska hålla mig långt jävla borta från det här spelet. Det är inte till för mig.

PS!
Jag förutsätter att det är underförstått att den här typen av marknadsföring skamlöst riktad ned i byxan på den manliga publiken naturligtvis också är stötande för den tilltänkta målgruppen, eftersom EA tycks tro att det enda som krävs för att få grabbar att köpa ett bilspel vars huvudfunktion är att det utspelar sig utanför bilen i en härlig kavalkad quicktime-events (ni vet, det där spelmomentet som varit så uppskattat sedan första God of War!) är 20 sekunders video av tjejer i bikini.
*Jag menar inte att antalet spelande tjejer inte ökar, för det för de enligt alla undersökningar på ämnet, men däremot ökar de inte nämnvärt genom de aktiva satsningar (läs; utvecklandet av “tjejspel” eller “tjejkonsoler”) marknadsavdelningarna gör.

Kommentarer

  1. Niklas skriver:

    När jag fick pressmeddelandet tänkte jag också skriva ett inlägg om nyheten. Men med ditt, EmmyZs och Pixelvikings texter kändes det överflödigt.

    Jag trodde verkligen att vi hade sett slutet på sådana här marknadsföringsstrategier när det gäller spel och att spelbranschen mognat. Men icke!

  2. pixelviking skriver:

    Mycket bra poäng där. Att inte aktivt stöta bort en konsumentgrupp borde ju vara självklart för att tjäna maximalt med stålar på sin produkt… och ändå har man uppenbarligen inte fattat det här.
    Lumpet EA, lumpet! 🙁

  3. Aloysius skriver:

    Jag tror att det bästa sättet att nå en kvinnlig publik är att titta på företeelser som har en stor kvinnlig målgrupp idag och sedan försöka härma det som gör att kvinnor lockas av dem. Det utesluter ju inte att man också kan låta bli att skrämma bort dem genom andra saker.

  4. @tantdeluxe skriver:

    Trevligt att så många spelbloggar tar upp detta ämne.

    Laura Hudson citatet är mitt i prick.

    “The best thing you can do to reach women as consumers is not to try to include them, but to actively try not to offend them”.

  5. Familjenspel skriver:

    Som jag skrev på vår blogg tror jag det enda man gör genom den här typen av text, även om det är bra skrivet, är att spela EA rakt i händerna. De får en massa PR som de via försäljning faktiskt tolkar som bra.

  6. Malin Söderberg skriver:

    Familjenspel: Så du menar att det är bättre att tiga ihjäl dylika företeelser så att marknaden själva inser sina misstag och ger sig? Ursäkta om jag tycker att det låter naivt. Spelsidor och annat ger dem ändå uppmärksamhet via publiceringen av nyheten, så publikationer måste också kunna uttrycka sig kritiskt. Se exemplet med DC’s New 52, där de efter den massiva kritik som via bloggar, kommentarsfunktioner och seriehemsidor gör den första riktiga läsarundersökningen i företagets historia i hopp om att bättre kunna möta sin målgrupp i framtiden. Det hände på grund av att folk skrev kritiskt om serierna, då främst porträtteringen av kvinnor i dem och, som du då skulle uttrycka det, “gav dem mer uppmärksamhet”.

  7. Tove Bengtsson skriver:

    Jag är riktigt glad att ett flertal bloggare snabbt har skrivit om det. Du tillför också en intressant vinkel på den här patetiska soppan.

    @Aloysius Eller så kan man göra bra spel som riktar sig till alla genom att bara inte utesluta någon grupp.

    @familjenspel Jag förstår inte hur man ska kunna förändra något om man inte kritiserar de ansvariga, som jag även kommenterade på ditt blogginlägg.

  8. Aloysius skriver:

    @Tove Nä, när jag tänkt efter en stund vill jag nog leva i en värld där man medvetet alienerar vissa grupper. Ska man vända sig till alla blir det hissmusik, Iphone, mellanmjölk och “bred fredagsunderhållning” av allting.

  9. Avgrundsvrål skriver:

    Hörru Malin, nu har jag försökt lista ut vad titeln verkligen innebär men jag fattar inte så nu får du allt förklara dig. Vad står “NSF” för, i dina ögon? För min hjärna relaterar uppenbarligen på ett helt absurt sätt här som förmodligen leder mig helt fel.

  10. Malin Söderberg skriver:

    Avgrundsvrål: NSF står för MKIKSR, dvs “Malin Kan Inte KorrekturLäsa Sina Rubriker”. NFS ska det naturligtvis vara, förkortningen av Need For Speed.

  11. Anders Brunlöf skriver:

    Avgrundsmalin: Det är ju jag som ska snappa upp sånt där. Men jag missade helt och hållet, flera dagar i rad dessutom.

  12. Avgrundsvrål skriver:

    Ahaaaa! Så det hade inte med nazister att göra iallafall… har klickat runt i texten flera gånger senaste tiden och kollat om jag missat något som möjligen skulle kunna passa den där förkortningen!

  13. Aloysius skriver:

    Enligt en välkänd sökmotor är NSF “Nykterhetsrörelsens Scoutförbund” eller möjligen “Nordvästra Skånes Flygklubb”. Vilket som är mest nazistiskt framgår inte riktigt, de brukar ju ha en förkärlek för både uniformer, friluftsliv och flygvapen, för att inte tala om Skåne.

  14. Offgroundsroar skriver:

    Aloysius: De organisationerna är så uppenbart nazitäckmantlar! 😉 Nä, men det jag syftade på finns inte längre sen ett par år tillbaka och det är inget vars namn är värt att besudla den här sidan med.

  15. BangoTopo skriver:

    Jag tycker om min snopp, och ibland tänker jag med det. Inget fel i det.

  16. Malin Söderberg skriver:

    BangoTopo: Jo, det är det faktiskt. Det heter nämligen “den”, inte “det”.

  17. Samson Wiklund skriver:

    @BangoTopo: Suck… kan du inte bara läsa på lite innan du rapar?

Skriv en kommentar