Krönika

Jag vill ju bara lära mig!

Jag har alltid levt i ett tv-spelande hem. Farsans resor genom Hyrule i både “A Link to the Past” och “Ocarina of Time” är kära barndomsminnen. Mitt eget spelande tog dock inte fart med Super Nintendo, istället var det vid datorn jag spelade mest. De två största upplevelserna jag minns är spel som utvecklats för att lära barn något om sin omvärld. ”Rosa Pantern – resa på egen risk”, ”Pyramiden – Gåtan vid Nilens strand” och “Backpacker” är pedagogiska läromedel som jag både älskade och lärde mig något av.

Varför finns inte spel som dessa längre?

Svaret är, såklart, att de visst finns. De är inte utvecklade för mig, vuxna människa, de finns till för barn. Googlingen ”teaching games for adults” ger mig många tips på läromedel för skolbarn men inget som är framtaget för en vuxen publik. Varför? Jag har inte slutat lära mig. Jag skulle vilja se dessa typer av spel, men utvecklade för den vuxna Glenn. Pedagogiska spel som lär mig andragradsekvationer eller om hur den kinesiske tänkaren Konfucius tänkte, saknas helt på App Store.

Låt mig återgå till min barndoms spel. För att researcha denna text studerade jag ett antal Youtube-videos från dessa spel, och jag kan verkligen se varför jag gillade dem. En lagom dos humor blandas med pedagogiska pussel för att lära ut kunskap om diverse skeenden. Tyvärr har spelen en tydligt barnslig tendens och pusslen är ofta väldigt enkla, men grundkonceptet är stabilt. ”Här är en grej, den fungerar såhär. Testa själv!”

“Pyramiden – Gåtan vid Nilens strand” tar mig från grävandet av pyramidens grund, via konstruerandet av fällor för gravplundrare fram till toppstenens placering, genom roliga och genomtänkta spelmoment. Detta skulle med enkelhet kunna appliceras på en vuxen publik, om bara spelet fick en lite mindre barnslig framtoning.

”Rosa Pantern – Resa på egen risk” lärde mig mer om geografi än någon lärare någonsin gjort. Spelet byggde på en peka-klicka-mekanik som med enkelhet skulle fungera för att producera lärospel för vuxna. Tänk dig ett Monkey Island som inte bara är ett spel, det är också en Discoverydokumentär om pirater och Ostindienkompaniets implikationer för sjöhandel under sent 1600-tal.

Nej, jag vill inte ha en frågespel som går ut på att memorera text. Backpacker, exempelvis, var skoj då på 90-talet, men skulle jag starta spelet idag skulle jag snabbt tröttna på dess repetitiva spelmekanik som mest går ut på att memorera frågor och svar. Spelet skulle kunna remakeas idag för att göra precis vad jag skriver om, det skulle kunna bli en popkulturell, interaktiv dokumentär.

Finns spelens motsvarighet till dokumentären och jag bara har missat dem? För ju mer jag tänker på det, desto mer saknar jag att lära mig saker igenom spelen.

P.S. Hittade också denna låt från Rosa Pantern-spelet. Alla som lyssnar gör sig själv en välgärning. Ja, det är Quasimodo som sjunger. D.S.

Kommentarer

  1. Raleishi skriver:

    Skulle också vilja se ett nytt Backpacker spel spelade 1 och 2 jättemycket men står gärna över ett mattespel hatar matte.

  2. Våmgör skriver:

    Valiant Hearts lärde jag mig väldigt mycket av när jag spelade det! Men så hade jag väldigt dålig koll på första världskriget.

  3. T4 Was Here skriver:

    Brain Training till DS?

Skriv en kommentar